DECYZJA - Interpretacja - 1401/FA/4117-14/4/06/WM

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.04.2006, sygn. 1401/FA/4117-14/4/06/WM, Izba Skarbowa w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

DECYZJA

Na podstawie art. 14 b § 5 pkt. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 roku Dz. U nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 21 stycznia 2006 roku na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z dnia 10 stycznia 2006 roku Nr 1435/FO3/415-113/05/DP w sprawie udzielenia pisemnej informacji co do zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

orzeka

odmówić zmiany lub uchylenia postanowienia pierwszej instancji.


UZASADNIENIE

Pismem z dnia 5 października 2005 roku wystąpiła Pani o wyjaśnienie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt. 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a szczególności istotne dla Pani jest ?czy w przypadku zamiany własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na kwaterunkowe mieszkanie o większej powierzchni mieszkalnej będącego własnością gminy zastosowanie mają przepisy art. 21 ust. 1 pkt 32.a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?. Pani zdaniem nieodpłatne przeniesienie własności lokalu mieszkalnego przed upływem 5 lat od dnia nabycia w zamian za zawarcie umowy najmu lokalu mieszkalnego jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Postanowieniem z dnia 10 stycznia 2006 roku Nr 1435/FO3/415-113/05/DP Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście nie zgodził się z Pani stanowiskiem.W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście wskazał, iż przychód uzyskany z zamiany własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, na prawo najmu lokalu mieszkalnego będącego własnością gminy nie został objęty zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 21 ust. 1 pkt. 32 a ustawy, dlatego też zgodnie z art. 28 ust. 2 podlega opodatkowaniu 10 % zryczałtowanym podatkiem ? płatnym bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania zamiany.

Ze stanowiskiem Naczelnika nie zgodziła się Pani i pismem z dnia 21 stycznia 2006 roku wnosi o zmianę zaskarżonego postanowienia i uznanie stanowiska przedstawionego w zapytaniu za prawidłowe. W uzasadnieniu zażalenia między innymi podkreśla Pani, że Naczelnik Urzędu traktuje przepis art. 21 ust. 1 pkt. 32 a) w/w ustawy jako katalog zamknięty, dlatego też przychód uzyskany z zamiany własnościowego prawa do lokalu nie podlega przedmiotowemu zwolnieniu. Pani zdaniem interpretacja prawa powinna dawać możliwość spojrzenia na sprawę indywidualnie i całościowo. Nie powinna również istnieć ?luka? w prawie, która powoduje, że uprzywilejowanym stają się osoby nabywające spółdzielcze lokatorskie prawo do lokali, w stosunku do osób nabywających prawa najmu do lokali gminnych.Uważa Pani, ze spojrzenie na Pani sprawę w sposób życiowy sprawi właściwą ocenę i sprawiedliwe stosowanie prawa tym bardziej, iż nie poczuwa się do obowiązku płacenia podatku od środków, których nie pozyskała.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpoznaniu zarzutów zażalenia zauważa, co następuje:

Stosownie do dyspozycji art. 14 b § 5 pkt. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego jeżeli uzna, że zażalenie podatnika zasługuje na uwzględnienie. Na wstępie rozważań należy podkreślić, iż ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt. 8 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określił, że źródłem przychodu jest między innymi zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego (...) jeżeli zbycie to nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie (...). w przypadku zmiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonujących zmiany.

W literaturze przedmiotu podkreśla się, iż odpłatne zbycie to przeniesienie własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową. Jest to coraz częściej występująca forma na rynku obrotu nieruchomościami, gdzie na skutek zawartej umowy zamiany, następuje zbycie rzeczy lub praw majątkowych.

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem w przypadku zbycia lokalu wystąpi źródło przychodu, chyba że w sprawie ma zastosowanie zwolnienie.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 32 a) powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody uzyskane z zamiany, z zastrzeżeniem ust. 2:

  • budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub
  • spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub
  • gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a)

wolne są od podatku dochodowego, jeżeli przedmiotem zamiany są wyłącznie znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości i prawa wymienione w lit. a)-c). Jak wskazuje wyżej zacytowany przepis ustawodawca nie objął przedmiotowym zwolnieniem zamiany spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu na mieszkanie kwaterunkowe komunalne.

W związku z powyższym analiza w niniejszej sprawie materiału dowodowego oraz obowiązujących w tym zakresie regulacji prawnych nie wskazuje, aby w sytuacji przedstawionej przez Panią we wniosku z dnia 05 października 2005 roku przedmiotowa zamiana podlegała zwolnieniu o którym mowa w wyżej powołanym przepisie art. 21 ust. 1 pkt. 32 a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej zauważa, iż zwolnienie o które Pani wnosi we wniosku jak i odwołaniu nie wynika wprost z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku braku podstaw do zwolnienia (a taka sytuacja ma miejsce) przyznanie Pani ulgi nie wynikającej z w/w przepisu art. 21 ust. 1 pkt. 32 a) powołanej ustawy wykraczałyby poza granice kompetencji organów skarbowych.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej organ podatkowy pierwszej instancji słusznie powołał treści art. 19 ust. 2 w/w ustawy, z którego wynika, że przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych u każdej ze stron umowy przenoszącej własność jest wartość rynkowa rzeczy, nieruchomości, lub prawa zbywalnego w drodze zamiany.

Ponieważ w doktrynie prawa cywilnego podkreśla się, iż zamiana jest umową konsensualna, odpłatną i wzajemną, dlatego też zbycie własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego przy ul. E. wystąpi obowiązek zapłaty 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.

Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowe stoi na stanowisku, iż wydane postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa ? Śródmieście, oparte na obowiązujących przepisach prawa podatkowego jest prawidłowe, dlatego brak jest podstaw prawnych do zmiany zaskarżonego postanowienia ? stad orzeczono jak w sentencji.

Izba Skarbowa w Warszawie