Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo z dnia 03.07.2003 r. dotyczące udzielenia informacji w zakresie możliwości prawnie skutecznego dokumentowania operacji na bankowym rachunku internetowym, Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach wyjaśnia co następuje:
Zarówno z informacji zawartej w piśmie jak i dokumentacji będącej w posiadaniu tut. Urzędu wynika, że wybraną przez podatnika formą opodatkowania są zasady ogólne, a formą ewidencji podatkowa księga przychodów i rozchodów.
Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz warunki, jakim powinny odpowiadać zarówno księga, jak i dowody będące podstawą zapisów w księdze określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2000 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. (Dz. U. z 2000 r. Nr 116, poz. 1222 ze zm.).
Wymogi dla dowodów księgowych będących podstawą zapisów w księdze przychodów i rozchodów określają w szczególności przepisy § 12, 13 i 14 w/w rozporządzenia.
Zarachowanie wydatku do kosztów uzyskania przychodów danego roku podatkowego wymaga udokumentowania stosownym dowodem księgowym i wykazania związku wydatku z osiągniętymi przychodami oraz potwierdzenia, że wydatek został faktycznie poniesiony. Stosownie, bowiem do postanowień przepisów art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Zastrzeżenie zawarte w tym przepisie dotyczące ustępu 5 i 6 artykułu 22 ustawy nie ma zastosowania w rozpatrywanym przypadku. Tak, więc w świetle tego przepisu dowód zapłaty jest dowodem potwierdzającym zasadność zarachowania wydatku do kosztów podatkowych określonego roku podatkowego. Wydruk komputerowy potwierdzający dokonanie zapłaty za pośrednictwem konta internetowego, może być uznany za dowód zapłaty.