Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w... - Interpretacja - U.S. III-415/16/03

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 05.12.2003, sygn. U.S. III-415/16/03, Urząd Skarbowy w Mielcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odpowiedzi na zapytanie z dnia 3.11.2003 r. (data wpływu 6.11.2003 r.) dotyczące:

  • wielkości dochodu podlegającego zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych oraz wielkości kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą regionalną,
  • czasu, w jakim wydatki inwestycyjne uznawane są za koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą regionalną,
  • pojęcia "wyczerpania regionalnej pomocy inwestycyjnej".

Jak wynika z ww. pisma, spółka z prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 19.11.2002 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, zgodnie z którym ustalono następujące warunki:

  1. osiągnięcie poziomu zatrudnienia nie mniej niż 7 pracowników i nie później niż do 30.06.2003 r. oraz utrzymanie tego poziomu zatrudnienia do 30.06.2006 r. ,
  2. poniesienie wydatków inwestycyjnych w rozumieniu niżej cyt. § 6 ust. 1 w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w wysokości nie niższej niż 420.000,00 zł do dnia 30.06.2007 r.,
  3. posiadanie tytułu prawnego do dysponowania nieruchomością służącą do prowadzenia działalności gospodarczej,
  4. przestrzeganie regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania strefy.

Opisane kwestie regulująnastępujące przepisy:

  1. ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.),
  2. ustawa z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.),
  3. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5.09.1995 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu (Dz. U. Nr 107, poz. 526 ze zm.),
  4. ustawa z dnia z dnia 27.07.2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177 ze zm.),
  5. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15.10.2002 r. w sprawie dopuszczalności pomocy regionalnej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 186, poz. 1544).

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu w brzmieniu po zmianie z dnia 23.04.2002 r. (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23.04.2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu (Dz. U. Nr 64, poz. 585), w przypadku korzystania przez przedsiębiorcę z tytułu realizacji nowej inwestycji ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym zwolnienie stanowi pomoc regionalną udzielaną w celu wspierania nowych inwestycji. Na podstawie § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu wielkość pomocy regionalnej, o której mowa w ww. przepisie stanowi iloczyn maksymalnej intensywności pomocy ustalonej dla danego obszaru i kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą.

Na podstawie powyższego stanowisko przedstawione w zapytaniu w sprawie wielkości dochodu podlegającego zwolnieniu (wszystkie przykłady liczbowe) jest nieprawidłowe, gdyż oparte jest na przepisach (§ 3 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym do 7.06.2002 r.), które utraciły moc obowiązującą w dniu 8.06.2002 r. (Dz. U. Nr 64, poz. 585).

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w strefie uzyskali państwo w dniu 19.11.2002 r., a więc na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów. Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu, "za wydatki inwestycyjne uznaje się wydatki faktycznie poniesione po dniu uzyskania zezwolenia...". Jednocześnie koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą regionalną określono w § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia, który stanowi: kosztami kwalifikującymi się do objęcia pomocą regionalną, są wydatki inwestycyjne wymienione w § 6, z tym że:

  1. wydatki na zakup gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów nie mogą przekroczyć 5 % całkowitych wydatków inwestycyjnych,
  2. wydatki na budowle i budynki nie mogą przekroczyć 40 % całkowitych wydatków inwestycyjnych,
  3. wydatki na pozostałe środki trwałe, związane z realizacją nowej inwestycji nie mogą przekroczyć 70 % całkowitych wydatków inwestycyjnych,
  4. przy czym suma procentowych udziałów składników wymienionych w pkt. 1 - 3 nie może przekroczyć 100 %.

Stanowisko własne państwa w sprawie wielkości kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą regionalną (przykład liczbowy przy obliczeniu zwolnienia na dzień 31.05.2003 r.) jest w związku z powyższym również nieprawidłowe, gdyż koszty te obliczono z uwzględnieniem kosztów planowanych, a nie faktycznie poniesionych, jak stanowi cytowany przepis, przez co przekroczono limit procentowy (70 % całkowitych wydatków inwestycyjnych) w grupie wydatków na pozostałe środki trwałe.

W świetle § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu, "zwolnienie od podatku dochodowego przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca poniósł wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania regionalnej pomocy inwestycyjnej, pod warunkiem, że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym".

Na podstawie powyższego przepisu zwolnienie od podatku dochodowego przysługuje w miesiącu, w którym przedsiębiorca poniósł wydatki inwestycyjne. Stanowisko państwa w tej kwestii jest prawidłowe, gdyż przepis nie stawia wymogu zakończenia modernizacji lub wytworzenia we własnym zakresie środka trwałego, z którym związane są poniesione wydatki.

Wyczerpanie regionalnej pomocy inwestycyjnej w związku z poniesieniem wydatków inwestycyjnych w określonej wysokości oznacza w danym momencie osiągnięcie maksymalnej intensywności pomocy regionalnej, o której mowa w § 7 rozporządzenia w sprawie dopuszczalności pomocy regionalnej dla przedsiębiorców, obliczonej na zasadach określonych w cytowanych przepisach § 3 ust. 2, 3 i 5 ww. rozporządzenia w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu.

Kwota 420.000,00 zł wymieniona we własnym stanowisku państwa jest to wielkość minimalnych wydatków inwestycyjnych określonych w zezwoleniu z dnia 19.11.2002 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jako jeden z warunków prowadzenia działalności gospodarczej w strefie na podstawie ww. zezwolenia, które uprawnia do uzyskania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie stanowi natomiast kryterium w odniesieniu do wyczerpania pomocy regionalnej.

Urząd Skarbowy w Mielcu