D E C Y Z J ANa podstawie art. 207 oraz art. 14b § 2 i art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr... - Interpretacja - PD II 415/13/05

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.09.2005, sygn. PD II 415/13/05, Izba Skarbowa we Wrocławiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

D E C Y Z J A
Na podstawie art. 207 oraz art. 14b § 2 i art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po wszczęciu z urzędu postanowieniem z dnia 12 sierpnia 2005 r. nr PD-II-415/13/05 postępowania w sprawie uchylenia postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław - Fabryczna z dnia 24 marca 2005 r. nr PD-II-415/3/05, wydanego na wniosek z dnia 7 stycznia 2005 r., zawierającego interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wyjaśnienia kwestii odliczenia od podatku dochodowego z tytułu wydatków poniesionych w 2004 r. na remont mieszkania przy jednoczesnym korzystaniu z ulgi z tytułu spłaty odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup tego mieszkania, Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu uchyla wyżej wskazane postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław - Fabryczna z dnia 24 marca 2005 r. nr PD-II-415/3/05.
U Z A S A D N I E N I E
Pismem z dnia 7 stycznia 2005 r. podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości dokonania odliczenia od podatku dochodowego z tytułu wydatków poniesionych w 2004 r. na remont (wykończenie) mieszkania przy jednoczesnym korzystaniu z ulgi z tytułu spłaty odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup tego mieszkania (w formie własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego). Przedstawiając we wniosku swoje stanowisko, podatnik stwierdził, że przysługuje Mu prawo dokonania odliczenia od podatku dochodowego z tytułu wydatków w 2004 r. na wykończenie zakupionego mieszkania, jednakże uprawnienie to dotyczy tylko właściwie udokumentowanych fakturami wydatków poniesionych od dnia oficjalnego zasiedlenia lokalu, czyli od daty pozwolenia na jego użytkowanie.
Postanowieniem z dnia 24 marca 2005 r. nr PD-II-415/3/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna stwierdził, że stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2005 r. jest prawidłowe. Powołując się w uzasadnieniu postanowienia na przepisy art. 27a ust. 1-15 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. (w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.), Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że prawo zmniejszenia podatku dochodowego od osób fizycznych przysługuje podatnikowi, który w 2004 r. poniósł wydatki na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, poprzez remont i modernizację lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego. Organ podatkowy wśród tytułów prawnych do lokalu mieszkalnego, których posiadanie warunkuje prawo podatnika do skorzystania z ulgi "remontowej", wymienił m. in. umowę o budowę lokalu mieszkalnego zawartą z deweloperem lub spółdzielnią mieszkaniową, zawierającą klauzulę, na podstawie której strona budująca lokal mieszkalny zobowiązała się udostępnić nabywcy dany lokal bezpośrednio po jego wybudowaniu, a przed przeniesieniem prawa własności. Uznając, że zawarta przez podatnika ze spółdzielnią mieszkaniową umowa - o ile zawiera wyżej wskazaną klauzulę - stanowi tytuł prawny do lokalu, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, iż w konkretnym przypadku odliczeniu od podatku w ramach ulgi "na remont mieszkania" podlegają wszystkie wydatki na remont lokalu mieszkalnego poniesione po dniu zawarcia ze spółdzielnią przedwstępnej umowy zakupu lokalu mieszkalnego (umowy o budowę lokalu mieszkalnego), a nie tylko - jak stwierdził w swym stanowisku podatnik - wydatki poniesione po dniu zasiedlenia lokalu, czyli dacie wydania pozwolenia na użytkowanie budynku.
Analizując w trybie nadzoru opisane wyżej postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna z dnia 24 marca 2005 r. nr PD-II-415/3/05, Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu powziął wątpliwości co do prawidłowości udzielonej interpretacji, wskutek czego postanowieniem z 12 sierpnia 2005 r. nr PD-II-415/13/05 wszczęto z urzędu postępowanie w sprawie uchylenia postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna z dnia 24 marca 2005 r. nr PD-II-415/3/05.
Przed wydaniem niniejszego rozstrzygnięcia tut. organ zapewnił stronie możliwość wypowiedzenia się co do całości materiału dowodowego, informując o tym uprawnieniu w - wydanym stosownie do art. 200 Ordynacji podatkowej - postanowieniu z dnia 31 sierpnia 2005 r. nr PD-II-415/13/05.
Korzystając z tego uprawnienia, podatnik w piśmie złożonym w dniu 5 września 2005 r. podniósł, iż - kierując się stanowiskiem Naczelnika Urzędu Skarbowego - uznał, że w zawartej przezeń ze spółdzielnią mieszkaniową umowie brak było jednoznacznej klauzuli, na podstawie której spółdzielnia zobowiązała się udostępnić nabywcy lokal mieszkalny bezpośrednio po jego wybudowaniu, a przed przeniesieniem własności; w związku z powyższym nie skorzystał z odliczenia od podatku w ramach ulgi "na remont mieszkania" w zeznaniu podatkowym za 2004 r.
Rozpatrując konkretną sprawę, Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu zważył, co następuje.
Stosownie do art. 14a § 2 zd. drugie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) składając do organu podatkowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Zgodnie zaś art. 14a § 3 Ordynacji interpretacja, o której wyżej mowa, zawiera dokonaną przez organ podatkowy ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika jednoznacznie, że istotą udzielonej przez organ podatkowy interpretacji jest dokonana przez organ ocena prawna prawidłowości stanowiska pytającego, przy czym przyjąć należy, iż podlegające ocenie stanowisko podmiotu zwracającego się o interpretację precyzyjnie i w całości uwzględnia stan faktyczny wyczerpująco przedstawiony we wniosku o interpretację; ocena dokonana przez organ podatkowy dotyczyć musi całości stanowiska pytającego.
Badając prawidłowość udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna interpretacji, Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu stwierdził, że w realiach przedstawionych we wniosku o interpretację z dnia 7 stycznia 2005 r. podatnik prezentował stanowisko, iż przysługuje Mu prawo dokonania odliczenia od podatku dochodowego z tytułu wydatków w 2004 r. na wykończenie zakupionego mieszkania, jednakże uprawnienie to dotyczy tylko właściwie udokumentowanych fakturami wydatków poniesionych od dnia oficjalnego zasiedlenia lokalu, czyli od daty pozwolenia na jego użytkowanie. Natomiast Naczelnik Urzędu Skarbowego wprawdzie uznał - w sentencji postanowienia z dnia 24 marca 2005 r. nr PD-II-415/3/05 - stanowisko podatnika wyrażone we wniosku z 7 stycznia 2005 r. za prawidłowe, jednak w uzasadnieniu wskazał, że w konkretnym przypadku odliczeniu od podatku w ramach ulgi "na remont mieszkania" podlegają wszystkie wydatki na remont lokalu mieszkalnego poniesione po dniu zawarcia ze spółdzielnią przedwstępnej umowy zakupu lokalu mieszkalnego (umowy o budowę lokalu mieszkalnego), a nie tylko - jak przyjął w swym stanowisku podatnik - wydatki poniesione po dniu zasiedlenia lokalu, czyli dacie wydania pozwolenia na użytkowanie budynku.
Mając powyższe na uwadze, Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu stwierdził, iż w treści analizowanej interpretacji udzielonej postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna z dnia 24 marca 2005 r. nr PD-II-415/3/05 zachodzi wewnętrzna sprzeczność polegająca na orzeczeniu o prawidłowości stanowiska wyrażonego przez podatnika we wniosku o interpretację i jednoczesnym zakwestionowaniu istotnej części tego stanowiska. Skutkiem tego jest niemożność ustalenia ostatecznej treści podjętego przez organ podatkowy rozstrzygnięcia. Ocenić zatem należy, iż w badanym postanowieniu doszło do rażącego naruszenia wyżej powołanych przepisów art. 14a § 2 i 3 Ordynacji podatkowej, normujących zasady udzielania interpretacji prawa podatkowego w indywidualnych sprawach, co - w myśl art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej - przesądza o konieczności uchylenia tego postanowienia.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i prawny sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu orzekł jak w sentencji.
Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu. Zgodnie z art. 222 ustawy - Ordynacja podatkowa odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Stosownie do przepisu art. 223 Ordynacji podatkowej odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie podlega opłacie skarbowej.

Izba Skarbowa we Wrocławiu