Temat interpretacji
W związku z pismem z dnia 02.07.2003 r. uzupełnionym w dniu 13.08.2003 r, na podstawie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Limanowej udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 27a ust. l pkt. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) podatek dochodowy zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2 - 15 jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.Załącznik nr 1 Rozporządzenia Ministra Gospodarki przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. nr 156, poz. 788) wydanego na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określa rodzaj robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego. Między innymi odliczenie przysługuje w przypadku remontu lub modernizacji przyłączy, elementów przyłączy budynków lub wykonanie nowych przyłączy wodociągowych.
Tak więc odpowiadając na zapytanie postawione w piśmie należy stwierdzić, iż wydatek na modernizację sieci wodociągowej udokumentowany fakturą V AT przedłożoną przez Panią jest podstawą do odliczenia wydatków na cele remontowe w przypadku, gdy jest Pani właścicielem budynku oraz gdy wydatek dotyczy przyłącza a nie głównej sieci wodociągowej obsługującej kilka budynków.
Na podstawie art. 81 a ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt. 1, mogą skorygować uprzednio złożona deklarację jeżeli w zeznaniach, o których mowa w art. 73 § 2, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej.
Zgodnie natomiast z art. 75 § 2 pkt. 1 lit. a Ordynacji podatkowej, podatnicy którzy w zeznaniach rocznych wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej mogą złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty, oraz łącznie z wnioskiem złożyć skorygowane zeznanie podatkowe. Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasa na podstawie art. 79 § 2 pkt. 2 Ordynacji podatkowej, po upływie 5 lat od dnia złożenia zeznania podatkowego.Odpowiadając na postawione pytanie dotyczące możliwości złożenia korekty zeznania podatkowego, należy stwierdzić, że korektę zeznania podatkowego wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty może Pani złożyć do 5 lat licząc od dnia złożenia zeznania podatkowego.