POSTANOWIENIE - Interpretacja - D-1/415-46/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.09.2005, sygn. D-1/415-46/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 19 lipca 2005 roku wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (uzupełniony pismem z dn. 10.08.2005r.), w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Podatnik jest beneficjentem realizującym bezpośrednio Projekt "Szkolenia i doradztwo z zakresu pozyskiwania funduszy na rozwój" nr Z/2.06/II/2.1/8/05 w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach - Działanie 2.1 "Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie".

Źródłem finansowania wydatków kwalifikowanych projektu, są przyznane przez Samorząd Województwa Lubelskiego, środki z Europejskiego Funduszy Społecznego określone w umowie.

Kosztami kwalifikowanymi są m.in. wydatki związane z personelem realizującym szczegółowo określone zadania.

Bezpośrednią realizacją w/w programu zajmą się osoby zatrudnione na czas realizacji projektu. Osoby te będą zatrudnione na umowę o pracę i będą to:
- kierownik projektu,
- menadżer ds. zarządzania finansami,
- menadżer ds. szkoleń i doradztwa,
- menadżer ds. monitoringu i kontroli,
- doradca w zakresie w/w projektu.

Ponadto na rzecz w/w projektu będą zatrudnione osoby w ramach umów o dzieło - wykwalifikowani wykładowcy. W przypadku dużego natężenia czynności ściśle związanych z realizacją umowy, firma dopuszcza możliwość zatrudnienia osób w ramach umowy zlecenia. Wszystkie wymienione osoby będą bezpośrednio realizowały cele projektu, zaś przyznana bezzwrotna pomoc w całości pokrywana jest z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jednostka pyta czy przychody uzyskiwane przez w/w osoby mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych ?
Zajęto następujące stanowisko:

Zdaniem Spółki przychody uzyskiwane przez w/w osoby są wolne od podatku dochodowego stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe ; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Analiza treści powyższego zwolnienia wskazuje, iż jego zakres określony został dwiema przesłankami, tj. charakterem otrzymanych przez podatnika dochodów oraz bezpośrednim realizowaniem przez podatnika celu finansowego ze środków pomocowych.

W przypadku pierwszej przesłanki ustawodawca dość ogólnie określił charakter środków, których otrzymanie upoważnia do zastosowania zwolnienia, a mianowicie środki te muszą:
- przybrać formę bezzwrotnej pomocy (nie mieszczą się w zakresie tego zwolnienia otrzymywane przez podatnika środki pochodzące np. z zaciągniętych za zagranicą pożyczek, bez względu na rodzaj stron zawierających umowę pożyczki, czy też cel i warunki jej udzielenia),
- być przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych (nie mieszczą się w zakresie tego zwolnienia otrzymywane przez podatnika środki pochodzące np. z zagranicznej fundacji, nawet wtedy gdy drugą stroną umowy będzie agencja rządowa, czy też środki pochodzące z obcego państwa na mocy umowy podpisanej z polskim podmiotem niebędącym instytucją rządową).

Biorąc pod uwagę drugą przesłankę, zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osobą prawną (na przykład umowy zlecenia, o dzieło), która pierwsza otrzymała bezzwrotną pomoc, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.

Ze zwolnienia korzystają tylko te przychody pracowników, które są zapłatą za wykonanie przez nich czynności bezpośrednio związanych z realizacją programu oraz zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Istotną okolicznością wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest charakter czynności wykonanych przez pracownika. Jeżeli wprost realizuje on program pomocowy, wówczas otrzymane wynagrodzenie korzysta ze zwolnienia. Jeżeli natomiast zaangażowany jest jedynie pośrednio w realizację celu programu pomocowego, otrzymane z tego tytułu wynagrodzenie jest opodatkowane.

W związku z powyższym, jeżeli Wojewódzki Klub Techniki i Racjonalizacji jest pierwszym beneficjentem pomocy, to wynagrodzenia i inne świadczenia pracowników bezpośrednio realizujących cel programu oraz wynagrodzenia innych podatników, którzy w ramach innych umów niż umowa o pracę (umowa o dzieło, zlecenie), bezpośrednio realizują cel pomocowy, będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4, w związku z art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie