POSTANOWIENIE - Interpretacja - D-1/415-39/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.07.2005, sygn. D-1/415-39/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 31.05.2005r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (uzupełniony pismem z dnia 24.06.2005r.), w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Szef Sztabu Wojskowego w ramach swoich kompetencji realizuje świadczenia pomocy rekonwersyjnej za szkolenie żołnierzy zwolnionych z zawodowej służby wojskowej, poprzez przekazanie należności za szkolenie na konto bankowe instytucji szkolącej na podstawie wystawionej faktury - nie pobierając podatku. Natomiast w przypadku gdy żołnierz rezerwy przedstawi fakturę imienną gdzie realizacja należności za przeszkolenie wypłacana jest w kasie bądź na jego osobiste konto bankowe pobiera zaliczkę na poczet podatku w wysokości 10 %. Byli żołnierze zawodowi zwalniani byli przez różne jednostki wojskowe na terenie kraju, po wcześniejszym wydaniu decyzji przez Ministra Obrony Narodowej; nie byli pracownikami Sztabu Wojskowego.

W/w jednostka zwraca się z prośbą o wyjaśnienie sposobu poboru podatku od byłych żołnierzy zawodowych, którzy korzystają z pomocy przekwalifikowania, doradztwa zawodowego lub pośrednictwa pracy, opłata kursów, należności za przejazd, noclegi.

Płatnik zajął następujące stanowisko: w przypadku należności przekazywanych na konto instytucji szkolącej nie należy potrącać podatku, natomiast w przypadku należności wypłacanych byłemu żołnierzowi zawodowemu pobiera się zaliczkę na poczet podatku dochodowego w wysokości 10 % zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

W dniu 01.07.2004 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 11.09.2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 07.06.2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych i byłych żołnierzy zawodowych z pomocy w zakresie przekwalifikowania, doradztwa zawodowego oraz pośrednictwa pracy (Dz. U. Nr 147, poz. 1549 z 2004 r.) na Wojewódzkie Sztaby Wojskowe nałożyły obowiązek udzielania pomocy rekonwersyjnej.

Pomocą rekonwersyjną objęci zostali, zgodnie z art. 120 wyżej cyt. ustawy, byli żołnierze zawodowi oraz żołnierze zawodowi będący w okresie wypowiedzenia stosunku służbowego, którzy mogą nieodpłatnie korzystać z form pomocy określonych w art. 120 ust. 2 ustawy, tj. z:
- przekwalifikowania zawodowego lub przyuczenia do zawodu, doradztwa zawodowego albo odbywania praktyk zawodowych;
- przejazdów z miejsca zamieszkania żołnierza do ośrodków szkolenia, w których następuje przekwalifikowanie zawodowe lub przyuczenie do zawodu albo do miejsca odbywania praktyk zawodowych;
- zakwaterowania w okresie szkolenia lub przyuczenia do zawodu albo odbywania praktyk zawodowych.

Stosownie do powołanego przepisu art. 120 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych - pomoc w zakresie przekwalifikowania, doradztwa zawodowego lub pośrednictwa pracy (pomoc rekonwersyjna) przysługuje byłym żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej z powodów określanych w art. 111 pkt 3, 8, 9 lit. B i 10 oraz art. 112 pkt 3-5, a także żołnierzom przeniesionym do dyspozycji oraz żołnierzom zawodowym w okresie wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej.

W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr poz. 176 z późn. zm.) świadczenia wypłacone w ramach pomocy rekonwersyjnej stanowią przychód, do którego opodatkowania zastosowanie ma przepis art. 30 ust. 1 pkt 4a w/w ustawy w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym o osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 263 poz. 2619 ze zm.). Zgodnie z nim z tytułu świadczeń pieniężnych otrzymywanych na podstawie odrębnych ustaw przez funkcjonariuszy służb mundurowych po zwolnieniu ze służby oraz przez żołnierzy w związku ze zwolnieniem tych osób ze służby stałej (także w okresie wypowiedzenia lub w dyspozycji) - pobierany jest zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 20 % należności.

Natomiast, gdy przedmiotowe świadczenie otrzymuje emeryt lub rencista (były żołnierz zawodowy) zastosowanie ma przepis art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy mówiący, iż od świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym lub stosunkiem pracy pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 %.

Bez znaczenia jest fakt, iż Sztab Wojskowy dokonuje zapłaty za szkolenie instytucji szkolącej lub żołnierzowi, w obu przypadkach jest to świadczenie od którego należy pobrać podatek dochodowy.

W sytuacji, gdy Sztab Wojskowy zapłaci za szkolenie instytucji szkolącej w ramach pomocy rekonwersyjnej i świadczenie to będzie można przypisać imiennie i kwotowo żołnierzowi, wydatek taki poniesiony przez w/w jednostkę spowoduje powstanie przychodu u żołnierza do, którego mają zastosowanie w/w przepisy.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , który brzmi iż: "płatnicy o których mowa w ust 1 są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust 1 pkt 2, 4, 4a (...)" Sztab Wojskowy jako płatnik przekazując należności za szkolenie na podstawie faktury lub rachunku wystawionego przez instytucję lub żołnierzowi - po przedstawieniu przez niego oryginału potwierdzającego opłacenie kosztów szkolenia oraz udziału w szkoleniu zobowiązana jest jako płatnik pobrać zryczałtowany podatek dochodowy.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14 a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie