Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaworze stwierdza, iż stanowisko podatniczki przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca.2005 r., który wpłynął w dniu 28 czerwca 2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej pytania czy wydatki sfinansowane dotacją, otrzymaną przez podatnika jako osobę bezrobotną z Biura Pracy stanowią koszt uzyskania przychodu
jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 28.06.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaworze wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz(prezydent miasta) starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sadem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1 następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Wnioskodawczyni zwróciła się z zapytaniem czy
wydatki sfinansowane dotacją otrzymaną z Biura Pracy stanowią koszt uzyskania przychodu.
Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż podatniczka 21 lutego 2005 r. złożyła wniosek w Powiatowym Urzędzie Pracy w Jaworze o przyznanie jednorazowo środków w wysokości 10.000,00 zł. na podjęcie działalności gospodarczej. Podatniczka ww. środki otrzymała i wydatkowała je na zakup niezbędnych urządzeń oraz towarów na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
Środki finansowe, o których mowa powyżej zostały przyznane na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 31.08.2004 r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz. U. z 2004 r. Nr 196, poz. 2018).
Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25.04.2005
r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 70, poz. 630) zaniechano poboru podatku dochodowego od tych środków.
Wnioskodawczyni zgodnie z zawartą umową z Biurem Pracy zobowiązana była wydatkować przyznane środki do dnia 02 kwietnia 2005 r. na zakup niezbędnych urządzeń i towarów i rozliczyć się z dokonanych zakupów, co też uczyniła.
Podatniczka prowadzoną działalność gospodarczą opodatkowała na zasadach ogólnych i zaprowadziła na rok podatkowy podatkową księgę przychodów i rozchodów. W związku z faktem, iż nabyte składniki majątku nie przekroczyły kwoty 3.500,00 zł. potraktowane zostały jako koszt w miesiącu oddania ich do używania. Zgodnie z art. 22d ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) podatniczka nie miała obowiązku ujmować ww. składników w ewidencji środków trwałych.
Wątpliwości podatniczki dotyczą
prawidłowości potraktowania zakupów składników majątku jako kosztu uzyskania przychodu, jak również poniesionych wydatków na zakup towarów dokonanych po dniu rozpoczęcia działalności.
Zgodnie ze stanowiskiem podatniczki wydatki dokonane po rozpoczęciu działalności gospodarczej sfinansowane środkami otrzymanymi z Biura Pracy stanowią koszt uzyskania przychodu i to zarówno w części dotyczącej zakupu składników majątku trwałego do 3.500,00 zł jak i w części dotyczącej zakupu surowców i materiałów.
W związku z tym, iż podatniczka rozpoczynając działalność gospodarczą wybrała sposób opodatkowania na zasadach ogólnych i w związku z tym zaprowadziła na rok podatkowy podatkową księgę przychodów i rozchodów w myśl przepisu zawartego w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lica 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z
wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Powyższe wskazuje na to, iż za koszt uzyskania przychodu może być uznany jedynie wydatek, który pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym ze źródłem przychodów.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż wydatki sfinansowane ze środków Funduszu Pracy - przyznane podatniczce jako osobie bezrobotnej na podjęcie działalności gospodarczej będą stanowić koszt uzyskania przychodu ze źródła jakie stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza, o ile spełnione zostało kryterium zaliczenia do kategorii kosztu i jednocześnie nie zostały wymienione w art. 23 ustawy.
W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.