Stan faktyczny: - Interpretacja - BI/005-0055/05

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 08.08.2005, sygn. BI/005-0055/05, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Spółka z o.o. zamierza oddelegować swojego pracownika do pracy w Chinach na okres dwóch - trzech lat. Spółka będzie dokonywać wypłaty pracownikowi należnego wynagrodzenia za pracę. Ponadto spółka nie posiada swojego zakładu w Chinach.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Stosownie do treści art. 3 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swych dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy ).

W myśl postanowień art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powołany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art.15 ust. 1 umowy sporządzonej w Pekinie dnia 7 czerwca 1988 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1989r., nr 13, poz. 65) pensje, płace i podobne wynagrodzenia, które osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, będą podlegać opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.

Zaś ust.2 powyższego przepisu stanowi: bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, będą podlegać opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli:

  1. odbiorca przebywa w drugim Państwie łącznie przez okres lub okresy nie dłuższe niż 183 dni podczas danego roku kalendarzowego i
  2. wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w jego imieniu, który nie ma w tym drugim Państwie miejsca zamieszkania lub siedziby, oraz
  3. wynagrodzenia nie są wypłacane przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Umawiającym się Państwie

Natomiast kwestię eliminacji podwójnego opodatkowania reguluje art. 23 ust.1 powyższej umowy, który stanowi, iż w Polsce podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący:

  1. Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Chinach, to Polska - z zastrzeżeniem postanowień liter b)-d) niniejszego ustępu - zwolni taki dochód od opodatkowania.
  2. Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 i 12 niniejszej umowy może być opodatkowany w Chinach, to Polska zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Chinach. Jednakże takie potrącenie nie może przekroczyć tej części podatku, która została obliczona przed dokonaniem potrącenia i która odpowiednio przypada na dochód uzyskany w Chinach.
  3. Dla celów litery b) chiński podatek, który ma być potrącany, będzie wynosił dziesięć procent kwoty brutto dywidend, odsetek i należności licencyjnych.
  4. Jeżeli zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy uzyskany dochód osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, to Polska może przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu tej osoby zastosować stawkę podatku, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był zwolniony od opodatkowania.

Mając powyższe na uwadze dochody osiągnięte przez podatników mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w 2004r. z tytułu wynagrodzenia za pracę wykonywanej na terenie Chin (z wyłączeniem terytorium Hongkongu oraz Makau), podlegają opodatkowaniu w Chinach i na podstawie art. 23 ust. 1 lit. a umowy z dnia 7 czerwca 1988r. są zwolnione w Polsce od opodatkowania. Dochody takie podlegają jednak opodatkowaniu w Polsce w przypadku spełnienia łącznie przesłanek zawartych w treści art. 15 ust. 2 umowy z dnia 7 czerwca 1988r. tj. podatnik przebywa w Chinach nie dłużej niż 183 dni, wynagrodzenia wypłacane są przez osobę lub w imieniu osoby, która nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Chinach i wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w Chinach.

W przedstawionym stanie faktycznym spółka nie posiada zakładu ani stałej placówki na terytorium Chin, zatem przy wypłacie wynagrodzeń dla pracowników istotne znaczenie będzie miał okres przebywania pracowników w Chinach. Przy czym jeśli ich przewidywany okres przebywania wynikający z delegacji (kontraktu) przekracza 183 dni spółka nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek od ich wynagrodzeń.

Jeśli jednak czas pobytu pracowników z przyczyn losowych ulegnie skróceniu i faktycznie będą przebywać poniżej 183 dni wówczas spółka jako płatnik jest zobowiązana do uregulowania ciążących na niej zobowiązań podatkowych od pierwszego dnia pobytu pracownika za granicą wraz z należnymi odsetkami. Zaś pracownicy powinni wystąpić w Chinach o zwrot nienależnie zapłaconego tam podatku.

Reasumując w momencie rozpoczęcia wykonywania pracy w Chinach, przy założeniu, że pracownik jest oddelegowany na okres dwóch - trzech lat - spółka może zaprzestać pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłacanego pracownikowi wynagrodzenia.

Izba Skarbowa w Gdańsku