Temat interpretacji
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie momentu powstania przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w związku świadczeniami emerytalnymi wypłacanymi w ramach Programu Dobrowolnych Odejść uznajeza prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.
W dniu 24.06.2005 r. wpłynęło do tut. Urzędu pismo z dnia 14.06.2005 r. uzupełnione, na wezwanie Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi, pismem z dnia 18.07.2005r., stanowiące wniosek Spółki dotyczący wyjaśnienia, w którym momencie należy obciążyć podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczenia wypłacane w ramach Programu Dobrowolnych Odejść:
- w momencie rozwiązania z odchodzącym pracownikiem umowy o pracę
- czy w datach faktycznej wypłaty odprawy?
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Uchwałą Zarządu z m-ca lipca 2005 r. w Spółce wprowadzono Program Dobrowolnych Odejść, na podstawie którego zainteresowany pracownik może złożyć wniosek o przystąpienie do Programu w okresie od 01.08.2005 r. do 30.09.2005 r. Wnioski rozpatrywane będą do dnia 31 października 2005 r., natomiast umowy z pracownikami rozwiązywane będzie do dnia
31.12.2005 r.Dokładny termin rozwiązania umowy o pracę ustalany będzie indywidualnie z każdym pracownikiem, nie później jednak niż do dnia 31.03.2006 r.Pracownik, który zdecyduje się na rozwiązanie umowy w ramach Programu otrzyma świadczenia na zasadach i warunkach określonych Regulaminem czyli odprawę z tyt. wcześniejszego odejścia, która będzie obejmowała:
- odprawę emerytalną,
- ewentualnie nagrodę jubileuszową - jeżeli pracownik nabędzie do niej prawo do dnia 31.12.2006 r.,
- odprawę przysługującą na mocy przepisów ustawy z dnia 13.03.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn nie dotyczących pracowników (Dz. U. z 2003 r. Nr 90, poz. 844).
Zgodnie z postanowieniami rozdziału 4, pkt 11 Regulaminu na wniosek pracownika należna kwota może zostać wypłacona w 2 ratach, na warunkach i zgodnie z ustalonymi indywidualnie terminami, na podstawie odrębnej umowy cywilno-prawnej z
zastrzeżeniem, że wysokość pierwszej raty nie może być niższa od kwoty należnej odprawy przysługującej z mocy ustawy.
Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, momentem uzyskania przychodu dla pracownika będzie moment sporządzenia list wypłat w datach wynikających z podpisanego porozumienia, a nie dzień rozwiązania umowy o pracę, w związku z którym będzie przysługiwać odprawa.
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi, informuje, że przychodem zgodnie z art. 11 ust. 1 ww ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) , z zastrzeżeniem art. 14- 16, art. 17 ust. 1 pkt. 6 i 9 , art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Jak wynika z treści powołanego przepisu przychodem w danym roku kalendarzowym są więc nie tylko
otrzymane , ale również postawione do dyspozycji podatnika w tym roku pieniądze i wartości pieniężne.Podatnik osiągnie przychód zarówno w przypadku, gdy pobierze pieniądze osobiście jak i również przez osobę trzecią działającą w jego imieniu i na jego rachunek, ale także wtedy gdy nie pobierze pieniędzy - pod warunkiem, że były one postawione do jego dyspozycji. Przez pojęcie "postawione do dyspozycji" należy rozumieć takie przedstawienie podatnikowi przysługujących mu pieniędzy i wartości pieniężnych aby mógł z nich swobodnie korzystać.W przypadku obrotu bezgotówkowego, momentem postawienia do dyspozycji jest dzień uznania rachunku bankowego podatnika - jako rachunku wierzyciela.Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło
finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszystkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.O tym czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje przede wszystkim to czy świadczenie może uzyskać wyłącznie osoba będąca pracownikiem, czy też inna osoba nie związana, aktualnie lub w przeszłości z pracodawcą. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 4 w/w ustawy: za pracownika uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy. W związku z tym, że świadczenia należne na podstawie programu Dobrowolnych Odejść może otrzymać jedynie osoba będąca pracownikiem, wypłata drugiej części
należnego świadczenia, po uzyskaniu przez pracownika statusu emeryta należy traktować również jako podlegający opodatkowaniu przychód ze stosunku pracy.
Reasumując, przychód dla podatnika w roku kalendarzowym w związku ze świadczeniami emerytalnymi wypłacanymi w ramach Programu Dobrowolnych Odejść powstaje, stosownie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w momencie otrzymania pieniędzy lub postawienia ich do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym. W świetle powyższego, stanowisko przedstawione we wniosku należy uznać za prawidłowe.