Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... stwierdza, że stanowisko płatnika przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2005 r., który wpłynął w dniu 16 maja 2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym świadczeń rzeczowych otrzymanych przez pracowników jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 maja 2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w ... wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 29 czerwca 2005 r. tut. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 11 lipca 2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z treści ww. wniosku wynika, że płatnik zgodnie z regulaminem udzielania świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dokonuje refundacji kosztów biletów wstępu do obiektów sportowych lub na imprezy kulturalne w kwocie nie większej niż 58 zł miesięcznie - w przypadku pracowników, których miesięczny dochód nie przekracza 2.472 zł - lub w kwocie nie większej niż 42 zł miesięcznie - w przypadku pracowników, których miesięczny dochód przekracza 2.472 zł. W sytuacji gdy koszty poniesione przez pracowników w związku z uczestnictwem w imprezach kulturalnych lub ze wstępem do obiektów sportowych przekraczają ustalone miesięczne limity płatnik dokonuje dofinansowania jedynie do kwoty 58 zł lub 42 zł - w zależności od miesięcznych dochodów pracownika.
Podstawą do dokonania przez płatnika refundacji / dofinansowania wydatków na uczestnictwo w imprezach kulturalnych bądź sportowych poniesionych przez pracowników z ich własnych środków jest przedstawienie przez pracownika biletu wstępu lub faktury wystawionej imiennie na pracownika lub na płatnika.
Zdaniem płatnika dokonywana przez niego refundacja / dofinansowanie do ponoszonych przez pracowników wydatków, o których mowa wyżej, korzysta na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy podatkowej ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł, gdyż świadczenie to mieści się pośrednio w zakresie pojęcia świadczeń rzeczowych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Z kolei art 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy podatkowej stanowi, że wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary i usługi.
Z przytoczonego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ze zwolnienia od tego podatku korzystają świadczenia rzeczowe. Natomiast kwoty, o których mowa we wniosku, otrzymywane przez pracowników w związku z refundacją / dofinansowaniem poniesionych przez nich wcześniej z własnych środków kosztów zakupu biletów wstępu do obiektów sportowych i na imprezy kulturalne stanowią świadczenie finansowe. Nie korzystają zatem ze zwolnienia uregulowanego przez przepis art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy podatkowej. Kwoty te stanowią przychód ze stosunku pracy na podstawie cytowanego wyżej art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia oraz przyjmując datę tego zdarzenia na dzień wydania postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w ... .