Temat interpretacji
Opodatkowanie usług doradczych podatkiem linowym według stawki 19 %.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 31.08.2011 r. (data wpływu 05.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania usług doradczych podatkiem linowym według stawki 19 % jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 05.09.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania usług doradczych podatkiem linowym według stawki 19 %.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej od początku 2011 r. świadczy na rzecz spółki z o.o. (dalej: Spółka) usługi doradcze, na podstawie zawartej na czas nieokreślony umowy o współpracę, w ramach której zobowiązany jest do:
- przygotowywania i bieżącej aktualizacji strategii finansowej Spółki oraz jej wprowadzania,
- podejmowania działań polegających na doradztwie w zakresie spraw finansowych spółki (budżet, zarządzanie kosztami, kontroling finansowy),
- prowadzenia działań w zakresie public relations wśród potencjalnych klientów oraz instytucji finansowych,
- w razie zgłoszenia takiej potrzeby przez Spółkę, opracowywania i aktualizacji strategii marketingowej, badania potencjału rynkowego itp.
Z tytułu wykonywania wskazanych powyżej usług doradczych, Wnioskodawca jest uprawniony do żądania od Spółki zatrudniania odpowiednich pracowników lub zawarcia umów z podmiotami zewnętrznymi, jeżeli będzie to konieczne do prawidłowego wykonania przedmiotowych usług.
Cechy charakterystyczne umowy o świadczenie usług doradczych, którą Wnioskodawca zawarł ze spółką kreowane są przez postanowienia umowy, zgodnie z którymi:
- co do zasady Wnioskodawca świadczy usługi doradcze w sposób samodzielny, jednakże dopuszczalna jest również, po powiadomieniu Spółki, możliwość realizacji przez Wnioskodawcę poszczególnych zleceń z udziałem podwykonawców;
- przy wykonywaniu usług Wnioskodawca może korzystać z pomieszczeń Spółki w koniecznym zakresie;
- Wnioskodawca jest upoważniony do odbierania zawiadomień o wadach oraz oświadczeń dotyczących wykonania umowy, którą zawarł w imieniu Spółki;
- zaangażowanie w realizację usług doradczych ma charakter projektowy, to jest są zastrzegane miesięczne limity godzinowe i usługi te są wynagradzane ryczałtowo;
- w ramach swoich obowiązków Wnioskodawca zobowiązany jest dokładać staranności, zgodnie z postanowieniami prawa cywilnego oraz instrukcjami Spółki, o ile instrukcje te nie są sprzeczne z prawem, standardami świadczenia usług doradczych lub dobrymi obyczajami przyjętymi wśród podmiotów świadczących usługi tożsame lub zbliżone do usług doradczych;
- Wnioskodawca ponosi zupełną i wyłączną odpowiedzialność za działania zatrudnionych przez niego podwykonawców, którymi posługuje się przy świadczeniu usług na rzecz Spółki.
Przychody z działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowuje stawką liniową w wysokości 19%. Dodatkowo, w od marca 2011 r. Wnioskodawca pełni w Spółce funkcję członka zarządu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy przychody z tytułu usług wykonanych na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy wynagrodzenie z tytułu tych usług może być opodatkowane podatkiem liniowym w wysokości 19% również w sytuacji gdy świadczący usługę zostaje powołany na członka zarządu Spółki...
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane z tytułu wyżej opisanej umowy stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej i jako takie mogą zostać rozliczone w oparciu o art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm., dalej: ustawa o PIT), tj. 19% podatkiem liniowym. Na sposób kwalifikacji przedmiotowych przychodów do odpowiedniego źródła nie ma wpływu fakt powołania Wnioskodawcy na członka zarządu Spółki.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody osiągnięte przez podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej, są opodatkowane na zasadach ogólnych określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowaniu form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 9a ust. 2 tej ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.
Z powyższych przepisów wynika, iż możliwość opodatkowania dochodów 19% podatkiem liniowym dotyczy wyłącznie dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W celu ustalenia, jaką stawką podatkową Wnioskodawca może opodatkować przychody z tytułu zawarcia umowy o świadczenie usług doradczych, istotnym jest zatem ustalenie, z jakiego źródła przychodu uzyskuje dochód.
Stosownie do treści art. 10 ust 1 pkt 2 i 3 ustawy źródłami przychodów są m.in.:
- działalność wykonywana osobiście,
- pozarolnicza działalność gospodarcza
Według definicji zawartej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:
- wytwórczą, budowlaną, handlową usługową,
- polegającą na poszukiwaniu rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
- polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i4-9.
Wyłączenie zawarte w tym przepisie obejmuje zatem m. in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 2 ww. ustawy. Poszczególne kategorie przychodów z działalności wykonywanej osobiście wymienione zostały w art. 13 ustawy o PIT.
W myśl art. 13 pkt 7 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
Natomiast w świetle art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Z powyższych uregulowań wynika, iż do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 7 ww. ustawy zalicza się wynagrodzenia otrzymane w związku z pełnieniem funkcji na podstawie samego tylko aktu ustanowienia. W praktyce wynagrodzenie to dość często jest określane jako wynagrodzenie za udział w posiedzeniach organów spółki. Natomiast, do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 9 ww. ustawy należy zaliczyć otrzymane wynagrodzenia z tytułu m. in. umów o zarządzanie, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji lecz z tytułu tej umowy.
Taka kwalifikacja przychodów z tytułu umów, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika przede wszystkim z osobistego charakteru usług zarządzania przedsiębiorstwem. Menedżer to osoba zarządzająca przedsiębiorstwem lub jego częścią na podstawie czasowego kontraktu. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Nie jest możliwe wykonywanie tego rodzaju czynności przez podmiot inny niż osoba fizyczna, np. przez spółkę. Usługi zarządzania, nawet wówczas, gdy świadczone są przez osoby fizyczne występujące jako autonomiczne podmioty gospodarcze, czyli przedsiębiorców prowadzących zarejestrowaną działalność gospodarczą na własny rachunek w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, nie tracą osobistego charakteru.
Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem - zarządcą jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.
Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż dochody z tytułu usług świadczonych w ramach zawartej przeze mnie umowy o współpracy nie stanowią ani dochodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o PIT, ani dochodów o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy. W konsekwencji stanowią one dochody z działalności gospodarczej.
Usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę w ramach umowy o współpracy, nie są bowiem wykonywane w związku z pełnioną funkcją członka zarządu. Wobec faktu, iż umowa zawarta została przed powołaniem Wnioskodawcy na członka zarządu, stwierdzić należy, iż obowiązki wykonywane w ramach umowy nie mają charakteru obowiązków, do których Wnioskodawca jest zobligowany jako członek zarządu. W konsekwencji, dochody z tytułu świadczenia usług doradczych nie mogą zostać zakwalifikowane jako te wymienione w art. 13 pkt 7 ustawy o PIT.
Dodatkowo, zakres usług będących przedmiotem umowy o świadczenie usług doradczych w jasny sposób wskazuje, iż umowa ta nie ma charakteru kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem lub podobnej do nich umowy, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy. Przedmiotowe usługi mają bowiem charakter doradczy i nie przewidują sprawowania zarządzania przedsiębiorstwem. Zauważyć także należy, że z zakresu czynności (usług), które Wnioskodawca wykonuje na rzecz Spółki w ramach doradztwa, nie wynika, aby Spółka miała powierzyć mu jakiekolwiek czynności kierowania (zarządzania). Jest to bowiem szereg czynności, których istotą jest doradztwo i które są odrębne oraz niepokrywające się ze świadczonymi na innej podstawie prawnej usługami zarządzania wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji członka zarządu. W ramach zawartej umowy o świadczenie usług doradczych, nie jest mi również zlecane zarządzanie przedsiębiorstwem Spółki, a więc umowa ta pozbawiona jest podstawowego elementu charakterystycznego dla umów mających za przedmiot usługi zarządzania.
Fakt powołania Wnioskodawcy na członka zarządu nie ma wpływu na kwalifikację przychodów do odpowiedniego źródła. Czynności zarządzania, kierowania przedsiębiorstwem Wnioskodawca świadczy w ramach pełnionej funkcji, a nie w ramach zawartej umowy o współpracy.
Stanowisko, przedstawione w niniejszym wniosku, zgodnie z którym przychody z tytułu usług doradczych świadczonych na rzecz spółki przez jej członka zarządu stanowią przychody z działalności gospodarczej znajduje potwierdzenie w licznych indywidualnych interpretacjach wydanych przez Dyrektorów izb Skarbowych. Przykładowo:
- interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 3 lutego 2011 r. (nr ITPBI/415-1050c/10/MR),
- interpretacja indywidualna Dyrektora izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 marca 2010 r. (nr IPPB1/415-983/09-2/AG),
- interpretacja indywidualna Dyrektora izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 maja 2010 r. (nr IPPBI/415-202/10-2/AG),
- interpretacja indywidualna Dyrektora izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 3 września 2009 r. (nr ITPBI/415-524/09/MM).
Biorąc zatem pod uwagę fakt, że przychody z tytułu usług, które świadczy Wnioskodawca na rzecz Spółki na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych, mogą być na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakwalifikowane do źródła przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, przychody te mogą również być opodatkowane przez Wnioskodawcę według art. 30e ustawy 19% podatkiem liniowym. Fakt pełnienia przez Wnioskodawcę funkcji członka zarządu nie ma - wpływu na sposób opodatkowania usług doradczych
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie