Czy otrzymywana przez wnioskodawcę dywidenda, wypłacana zarówno przed jak i po przyjęciu przez spółkę z siedzibą w Luksemburgu reżimu SIF SICAV będzie... - Interpretacja - IBPBII/2/415-306/11/CJS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.06.2011, sygn. IBPBII/2/415-306/11/CJS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy otrzymywana przez wnioskodawcę dywidenda, wypłacana zarówno przed jak i po przyjęciu przez spółkę z siedzibą w Luksemburgu reżimu SIF SICAV będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 03 marca 2011r. (data wpływu do tut. Biura 04 marca 2011r.), uzupełnionym w dniu 12 maja 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dywidendy wypłaconej przez Spółkę z siedzibą w Luksemburgu przed i po przyjęciu przez nią reżimu SICAV-SIF - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 marca 2011r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dywidendy wypłacanej przez Spółkę z siedzibą w Luksemburgu przed i po przyjęciu przez nią reżimu SICAV-SIF.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismem z dnia 06 maja 2011r. Znak: IBPBII/2/415-304/10/CJS i IBPBII/2/415-306/11/CJS wezwano wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 12 maja 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i tym samym będącą polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca zamierza objąć udziały/akcje spółki kapitałowej mającej siedzibę w Luksemburgu (dalej Spółka"). Spółka ta zostanie założona zgodnie z przepisami luksemburskiego prawa spółek w formie bądź spółki akcyjnej prawa luksemburskiego (société anonyme") bądź spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prawa luksemburskiego (société a responsabilité limitee") i będzie działać pod reżimem SOPARFI. Będzie miała osobowość prawną i siedzibę na terytorium Wielkiego Księstwa Luksemburga. Ponadto, będzie ona luksemburskim rezydentem podatkowym i będzie podlegać opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, z zastrzeżeniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania dochodów i majątku, których stroną jest Wielkie Księstwo Luksemburga.

W przyszłości Spółka uzyska status funduszu inwestycyjnego prawa luksemburskiego (Specialized Investment Fund", tj. Wyspecjalizowany Fundusz Inwestycyjny - dalej SIF") o reżimie SICAV (société dinvestissement a capiał variable", tj. spółka inwestycyjna o kapitale zmiennym). Jednakże, nawet w przypadku przyjęcia reżimu SICAV-SIF, Spółka luksemburska nadal będzie funkcjonowała w formie spółki kapitałowej (spółki akcyjnej bądź spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) prawa luksemburskiego.

Przyjęcie reżimu SICAV-SIF oznacza jedynie, że Spółka będzie traktowana jako fundusz inwestycyjny poddany nadzorowi sprawowanemu przez luksemburskie organy nadzoru finansowego, tj. odpowiednik polskiej Komisji Nadzoru Finansowego, jednak nadal będzie posiadać osobowość prawną oraz zarząd jako organ wykonawczy.

W związku z tym, iż wnioskodawca będzie posiadał udziały/akcje Spółki (a w przyszłości Spółki funkcjonującej w reżimie SICAV-SIF), w przyszłości będą wypłacane dla niego dywidendy z czystego zysku wypracowanego przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uzyskany przez wnioskodawcę, przed i po przyjęciu przez Spółkę reżimu SICAV-SIF, dochód z tytułu dywidendy wypłacanej przez Spółkę, będzie podlegał w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, dochody z tytułu udziału w zyskach Spółki lub SICAV-SIF tj. dywidendy ze Spółki, które będą wypłacane na rzecz wnioskodawcy, będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce na mocy postanowień Konwencji.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Jednocześnie zgodnie z ust. 2 tego artykułu tj. art. 30a, jego postanowienia należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.

W związku z powyższym, w omawianym przypadku, zastosowanie znajdą postanowienia Konwencji, a w szczególności jej art. 10 dotyczący sposobu opodatkowania wypłacanych dywidend m.in. z podmiotów prawa luksemburskiego do polskich rezydentów podatkowych oraz art. 24 w zakresie metody wyeliminowania podwójnego opodatkowania.

Na wstępie jednak należy zwrócić uwagę na art. 29 Konwencji, zgodnie z którym jej postanowienia nie mają zastosowania do spółek holdingowych w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga, opartego aktualnie na ustawie z dnia 31 lipca 1929r. oraz dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938r. Nie ma ona zastosowania również do dochodów, jakie osoba mająca zamieszkanie lub siedzibę w Polsce uzyskuje z takich spółek, ani do akcji lub innych udziałów w kapitale takich spółek, jakie taka osoba posiada.

Rozważania należy zatem rozpocząć od ustalenia, czy Spółka przyjmująca reżim prawny SICAV-SlF znajduje się w zakresie podmiotowym omawianej Konwencji.

Należy wskazać, iż spółka przyjmująca reżim SICAV-SIF nie stanowi spółki holdingowej w rozumieniu wewnętrznych przepisów prawa luksemburskiego. Zatem należy uznać, że przepis art. 29 Konwencji nie będzie miał zastosowania w odniesieniu do przedstawionych w niniejszym wniosku podmiotów prawnych. Takie podejście zgodne jest z praktyką władz Luksemburga, które uznają, iż spółki funkcjonujące w reżimie SICAV-SIF - jako rezydenci podatkowi Luksemburga - korzystają z ochrony traktatowej, tj. podlegają regulacjom umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. W odniesieniu do spółek inwestycyjnych (np. SICAV-SIF) zarejestrowanych w Luksemburgu i działających na podstawie przepisów tam ustanowionych, w związku z niejednoznacznym statusem podatkowym tych podmiotów, podatkowe władze administracyjne Luksemburga wydały okólnik wskazujący listę państw uznających, iż podmioty funkcjonujące jako spółki inwestycyjne typu SICAV są rezydentami w rozumieniu obowiązujących te państwa umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, a certyfikaty wystawiane na rzecz tych podmiotów przez władze podatkowe Luksemburga będą honorowane w wymienionych państwach. Polska została wymieniona na tej liście państw.

Zatem postanowienia Konwencji będą miały zastosowanie do Spółki (w tym również po uzyskaniu przez nią statusu SICAV-SIF) oraz do sytuacji wnioskodawcy przestawionej w zdarzeniu przyszłym.

Można zatem przejść do analizy podatkowego traktowania dywidend wypłacanych przez podmioty będące rezydentami Luksemburga do polskich rezydentów podatkowych, na podstawie postanowień Konwencji.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 Konwencji: Dywidendy wypłacane przez spółką mającą siedzibą w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Natomiast art. 10 ust. 2 Konwencji stanowi, że: Dywidendy (...) mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:

  • 5% kwoty dywidendy brutto, jeżeli odbiorcą dywidendy jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 %,
  • 15 % kwoty dywidendy brutto we wszystkich pozostałych przypadkach."

Zgodnie z ust. 3 art. 10 Konwencji, pod pojęciem dywidenda" należy rozumieć dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji".

W omawianej sytuacji będziemy zatem mieli do czynienia z dywidendami w rozumieniu Konwencji, które będą wypłacane przez Spółkę dla wnioskodawcy.

Art. 10 ust 1 i 2 Konwencji przyznaje natomiast, co do zasady, prawo do opodatkowania dywidend wypłacanych z Luksemburga do Polski tak państwu źródła (Luksemburg), jak państwu docelowemu (Polska). W szczególności, w sytuacji wnioskodawcy Luksemburg, jako państwo źródła dywidend, będzie miał prawo je opodatkować 15% podatkiem bez względu na to, źe podatek dochodowy w takim przypadku nakłada również Polska. Luksemburg może z przyznanego mu prawa opodatkowania powstającego w nim dochodu skorzystać bądź nie, odpowiednio regulując tę kwestię w swoich wewnętrznych przepisach. (Dywidendy takie są na podstawie przepisów wewnętrznych Luksemburga zwolnione od podatkowania u źródła.)

Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 1 lit. a Konwencji, w odniesieniu od dywidend stanowi ona, że: (...) jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni, (...), taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania".

Zastosowanie więc ma tutaj tzw. metoda wyłączenia z progresją, która polega na tym, że w państwie rezydencji wyłącza się z podstawy opodatkowania dochód osiągnięty za granicą, jednakże państwo rezydencji ma prawo przy ustaleniu stawki podatku od dochodu opodatkowanego w państwie źródła zastosować stawkę podatkową która byłaby zastosowana, gdyby zagraniczne dochody nie zostały wyłączone z opodatkowania w państwie rezydencji. Zatem dochody z zagranicznych źródeł uwzględnia się wyłącznie dla ustalenia efektywnej stawki podatku dla opodatkowania pozostałych dochodów podlegających opodatkowaniu w państwie rezydencji.

W związku z powyższym, na zastosowanie w Polsce zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dywidend wypłacanych z Luksemburga nie ma wpływu fakt czy Luksemburg aktualnie rezygnuje z opodatkowania takiego dochodu dystrybuowanego do Polski, czy nie.

W rezultacie niezależnie czy i jak dywidendy są opodatkowane w Luksemburgu, dochody te będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Zastosowanie znajdzie tu jedynie art. 27 ust. 8 ustawy o pdof, zgodnie z którym jeżeli podatnik, (...), osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowaniu lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym."

Na poparcie swego stanowiska wnioskodawca przytacza fragmenty następujących pism organów podatkowych:

  • postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Ministra Finansów sygn. DD7-033-136/ML/06/5656 z dnia 24 października 2006r.,
  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPB2/415/415-151/07-2/MK z dnia 13 grudnia 2007r.,
  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPB2/415-495/08-5/JK z dnia 21 października 2008r.

Biorąc powyższe pod uwagę, postanowienia Konwencji pozwalają zwolnić państwo miejsca siedziby (w przedmiotowym stanie faktycznym - Polskę), od obowiązku badania czy w państwie dystrybucji dochodu nastąpił faktyczny pobór podatku u źródła. Co oznacza, iż dla zastosowania w Polsce zwolnienia od opodatkowania, nie ma znaczenia czy Luksemburg pobrał podatek od wypłacanych dywidend do polskiego rezydenta podatkowego, czy nie.

Reasumując, wnioskodawca stoi na stanowisku, że wypłacane dywidendy przez Spółkę przed i po przyjęciu reżimu SlCAV-SIF będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce. Równocześnie zgodnie z metodą wyłączenia z progresją, wnioskodawca będzie zobowiązany uwzględniać otrzymane kwoty dywidendy dla potrzeb ustalenia efektywnej stawki podatku w Polsce zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych przez podatników dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Jednocześnie zgodnie z art. 30a ust. 2 przepisy art. 30a ust. 1 pkt 1 - 5 należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. W przypadku otrzymania dywidendy lub innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od spółki lub funduszu inwestycyjnego z siedzibą w Luksemburgu będzie to Konwencja z dnia 14 czerwca 1995r. zawarta między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996r. Nr 110, poz. 527).

W myśl art. 10 ust. 1 ww. Konwencji dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże, zgodnie z art. 10 ust. 2 Konwencji, dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę (w niniejszej sprawie w Luksemburgu), ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:

  1. 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 procent,
  2. 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Stosownie do art. 10 ust. 3 Konwencji określenie "dywidendy" oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji.

Jednocześnie, mając na uwadze przepisy art. 10 ust. 1 Konwencji, dochód ten podlega opodatkowaniu w Polsce, przy czym w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować określoną w art. 24 Konwencji metodę unikania podwójnego opodatkowania (tzw. metodę wyłączenia z progresją).

Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień zawartych pod literą b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania.

Natomiast zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. b) Konwencji, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 11 i 12 może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Luksemburgu. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, która została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiednio przypada na dochód uzyskany w Luksemburgu.

W rezultacie zasadę wskazaną w art. 24 ust. 1 lit. b) Konwencji stosuje się w przypadku opodatkowania odsetek oraz należności licencyjnych uregulowanych w art. 11 oraz art. 12 Konwencji. Natomiast w przypadku opodatkowania dywidend stosuje się zasadę wskazaną w art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji, przepis ten będzie miał także zastosowanie w przypadku zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku.

Zgodnie z art. 1 Konwencji dotyczy ona osób które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub obu umawiających się państwach, t.j. w Polsce lub Luksemburgu, a zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. a) pkt 2 Konwencja dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pojęcie osoba, zdefiniowane w art. 3 ust. 1 lit. e) Konwencji, obejmuje zarówno osoby fizyczne, spółki jak i każde inne zrzeszenie osób. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 Konwencji określenie osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie z tytułu dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku znajdującego się w tym Państwie.

W konsekwencji, użyte w Konwencji pojęcie osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę oznacza osobę podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce lub Luksemburgu (czyli będącą rezydentem podatkowym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca - osoba fizyczna mającą miejsce zamieszkania w Polsce zamierza objąć udziały/akcje spółki kapitałowej mającej siedzibę w Luksemburgu. Spółka ta zostanie założona zgodnie z przepisami luksemburskiego prawa spółek w formie bądź spółki akcyjnej prawa luksemburskiego (société anonyme") bądź spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prawa luksemburskiego (société a responsabilité limitee") i będzie działać pod reżimem SOPARFI. Będzie miała osobowość prawną i siedzibę na terytorium Wielkiego Księstwa Luksemburga. Ponadto, będzie ona luksemburskim rezydentem podatkowym i będzie podlegać opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, z zastrzeżeniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania dochodów i majątku, których stroną jest Wielkie Księstwo Luksemburga.

W przyszłości Spółka uzyska status funduszu inwestycyjnego prawa luksemburskiego (Specialized Investment Fund", tj. Wyspecjalizowany Fundusz Inwestycyjny - dalej SIF") o reżimie SICAV (société dinvestissement a capiał variable", tj. spółka inwestycyjna o kapitale zmiennym). Jednakże, nawet w przypadku przyjęcia reżimu SICAV-SIF, Spółka luksemburska nadal będzie funkcjonowała w formie spółki kapitałowej (spółki akcyjnej bądź spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) prawa luksemburskiego.

W związku z tym, że spółki prawa luksemburskiego o zmiennym kapitale typu SICAV oraz SIF nie stanowią spółek holdingowych w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga wskazanego w Konwencji, o którym mowa w art. 29 Konwencji oraz przepisy Konwencji nie wyłączają jej zastosowania do spółek prawa luksemburskiego utworzonych w reżimie SICAV lub SIF w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie przepisy Konwencji.

Oznacza to, że na mocy Konwencji, dochody z dywidend ze źródła w Luksemburgu uzyskiwane przez osoby o nieograniczonym obowiązku podatkowym podlegają zwolnieniu z opodatkowania w Polsce, niezależnie od tego, w jakiej wysokości byłby pobrany podatek w Luksemburgu przy wypłacie takiej dywidendy.

Jednocześnie w Polsce należy uniknąć podwójnego opodatkowania, stosując określoną w art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji w zw. z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tzw. metodę wyłączenia z progresją.

Podatek określa się wówczas, stosownie do art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jednakże należy podkreślić, iż na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z tytułu dywidend podlegają zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu, które opodatkowane są 19% stawką podatku.

W myśl art. 30a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Uregulowania zawarte w art. 30a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczą wyłącznie dochodów (przychodów) opodatkowanych 19% stawką podatku. Zatem dochody osiągnięte z tytułu dywidendy wypłacanej przez luksemburski fundusz inwestycyjny, zwolnione z opodatkowania w Polsce w świetle postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie będą miały wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego w Polsce z uwagi na brak zastosowania progresywnej skali opodatkowania w tym przypadku.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż prawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód uzyskany z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę, zarówno przed jak i po przyjęciu przez nią reżimu SICAV-SIF będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, iż orzeczenia te nie są wiążące dla tut. Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

W związku z tym, organy podatkowe, mimo iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami, to jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach