Temat interpretacji
Czy zwrot kosztów wyjazdu pracownikom, reprezentującym związki zawodowe, w celu:
-wzięcia udziału w posiedzeniach komisji i zespołach roboczych powoływanych na wszystkich szczeblach zarządzania (przez kierowników jednostek Lasów Państwowych),
-uczestniczenia na naradach, konferencjach oraz uroczystościach okolicznościowych organizowanych w Państwowym Gospodarstwie Leśnym,
-uczestniczenia w innych okolicznościach, np. naradach, zjazdach, konferencjach itp. związków zawodowych, będzie stanowił przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych u tych osób?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 05 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 04 i 08 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania ponoszonych przez pracodawcę kosztów wyjazdów członków związków zawodowych:
- w części dotyczącej nie zaliczenia ww. świadczeń do przychodów członków związków zawodowych - jest nieprawidłowe,
- w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego -jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 05 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania ponoszonych przez pracodawcę kosztów wyjazdów członków związków zawodowych.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 26 października 2011 r. Znak: IBPB II/1/415-712/11/HK, IBPB II/1/415-904/11/HK, IBPP1/443-1277/11/AZb, IBPP1/443-1278/11/AZb wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 04 listopada 2011 r. (faksem) oraz 08 listopada 2011 r. (za pośrednictwem Poczty Polskiej) wpłynęło uzupełnienie wniosku.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca, działając na podstawie art. 32 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 ze zm.), jest Jednostką Lasów Państwowych (Nadleśnictwem) nieposiadającą osobowości prawnej, uzyskującą przychody z gospodarki leśnej i działalności rolniczej, wyłączonej z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 2 ust. 1 i 2 powołanej ustawy, oraz uzyskującą przychody opodatkowane tym podatkiem.
Pracownikom, będącym członkami związków zawodowych, zgodnie z § 35 ust. 1 pkt 4 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy, pokrywane są przez pracodawcę, koszty wyjazdów:
- w celach wzięcia udziału w posiedzeniach komisji i zespołów roboczych powoływanych na wszystkich szczeblach zarządzania,
- w związku z zaproszeniami na narady, konferencje oraz uroczystości okolicznościowe, organizowane przez Państwowe Gospodarstwo Leśne,
- w innych okolicznościach wcześniej uzgodnionych z Dyrektorem.
Koszty wyżej wymienionych delegacji (koszty podróży, diet, noclegów itp.) są rozliczane na zasadach określonych w rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności posługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (odpowiednio: Dz. U. Nr 236, poz. 1990 i Dz. U. Nr 236, poz. 1991).
Na podstawie faktury VAT, wystawionej na pracodawcę przez podmiot, w którym na zlecenie związków zawodowych organizowane było spotkanie związkowe i w którym uczestniczył pracownik reprezentujący związki zawodowe, pracodawca pokrywa koszty tego spotkania w wysokości przypadającej proporcjonalnie na pracownika biorącego w nim udział. Do ceny za organizację narady-spotkania związkowego wliczone są koszty pobytu i wyżywienia pracownika uczestniczącego w spotkaniu związkowym oraz wynajęcie sali, na której odbyło się spotkanie związku zawodowego. Wyżej wymienione koszty pokrywane są przez Wnioskodawcę, na podstawie Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy (§ 35 ust. 1):
- w oparciu o pkt 4 (dotyczący innych okoliczności wcześniej uzgodnionych z Dyrektorem), zgodnie z którym pokrywane są koszty delegacji członków związków zawodowych (pobyt, wyżywienie),
- w oparciu o pkt 3, zgodnie z którym jednostki Lasów Państwowych udostępniają nieodpłatnie sale konferencyjne na spotkania związkowe. W opisanym wypadku zamiennie następuje pokrycie kosztów wynajęcia sali konferencyjnej na spotkanie związkowe.
Wystawca faktury VAT do należności za organizację narady dolicza podatek VAT wg norm przypisanych. Na fakturze nie są odrębnie wyspecyfikowane koszty pobytu i wyżywienia. Do faktury za organizację narady, spotkania itp. nie są załączane kalkulacje lub specyfikacje umożliwiające ustalenie kosztów pobytu i wyżywienia.
Zgodnie z treścią Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy (§ 35 ust. 1 pkt 3), w celu udoskonalenia systemu wzajemnej komunikacji, uczestnictwa i porozumienia się na wszystkich szczeblach (zarządzania w Lasach Państwowych), pomiędzy pracodawcą (jednostkami Lasów Państwowych), na wniosek zakładowych organizacji związkowych, nieodpłatnie udostępniane są przez te jednostki sale konferencyjne na spotkania związkowe.
W uzupełnieniu wniosku z dnia 03 listopada 2011 r. Wnioskodawca wskazał m.in., iż żaden z obowiązujących przepisów prawa, poza przywołanymi we wniosku postanowieniami Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy, nie zobowiązuje Wnioskodawcy do pokrywania kosztów delegacji (podróży), wyżywienia i pobytu członków związków zawodowych.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy zwrot kosztów wyjazdu pracownikom, reprezentującym związki zawodowe, w celu:
- wzięcia udziału w posiedzeniach komisji i zespołach roboczych powoływanych na wszystkich szczeblach zarządzania (przez kierowników jednostek Lasów Państwowych),
- uczestniczenia na naradach, konferencjach oraz uroczystościach okolicznościowych organizowanych w Państwowym Gospodarstwie Leśnym,
- uczestniczenia w innych okolicznościach, np. naradach, zjazdach, konferencjach itp. związków zawodowych,
będzie stanowił przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych u tych osób...
Zdaniem Wnioskodawcy, wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych jest zwrot kosztów podróży dokonywany na rzecz pracownika, reprezentującego związki zawodowe w posiedzeniach komisji i zespołach roboczych, naradach, konferencjach i uroczystościach okolicznościowych, organizowanych przez jednostki Lasów Państwowych, w sytuacji gdy następuje do wysokości zgodniej z przepisami wydanymi przez ministra właściwego w sprawie warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej i w oparciu o regulacje zawarte w § 35 ust. 1 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Pracownik reprezentujący związki zawodowe w zespołach roboczych, naradach, konferencjach organizowanych przez jednostki Lasów Państwowych, działa na rzecz tych jednostek, a więc działa na rzecz pracodawcy. Ponadto pracownikowi w istocie zwracane są koszty poniesione przez niego w związku z odbytą podróżą w celach wyżej wymienionych, a więc nie uzyskuje on z tego tytułu żadnego dochodu. Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż otrzymany na zasadach wyżej opisanych zwrot kosztów podróży w celu uczestniczenia w spotkaniach zespołów roboczych, naradach, konferencjach i uroczystościach okolicznościowych, organizowanych przez jednostki Lasów Państwowych, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wnioskodawca uważa również, że także wolny jest od podatku dochodowego od osób fizycznych zwrot kosztów podróży dokonywany na rzecz pracownika reprezentującego związki zawodowe w posiedzeniach związków zawodowych, dokonywany na podstawie w § 35 ust. 1 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy w sytuacji gdy następuje do wysokości zgodniej z przepisami wydanymi przez ministra właściwego w sprawie warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej.
Wnioskodawca powołując przepisy ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 ze zm.), tj.:
- art. 6 - związki zawodowe współuczestniczą w tworzeniu korzystnych warunków pracy,
- art. 23 - związki zawodowe uczestniczą w nadzorze nad przestrzeganiem przepisów oraz zasad bezpieczeństwa pracy,
oraz art. 40a ust. 8 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, na podstawie którego związki zawodowe opiniują wykazy mieszkań przeznaczonych do sprzedaży, podkreślił, iż związki zawodowe uczestniczą w życiu gospodarczym jednostki i mają wpływ na jej działanie. W związku z tym członek związku zawodowego, będący pracownikiem, uczestniczy w życiu gospodarczym jednostki i działa na jej rzecz, co uzasadnia pokrycie kosztów delegacji w celu uczestniczenia w spotkaniach związków zawodowych, na których rozstrzygają się m.in. sprawy dotyczące życia gospodarczego jednostki i uzyskiwane przez nią przychody. Ponadto pracownikowi w istocie zwracane są koszty poniesione przez niego w związku z odbytą podróżą w celach wyżej wymienionych, a więc nie uzyskuje on z tego tytułu żadnego dochodu. Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż otrzymany na zasadach wyżej opisanych zwrot kosztów podróży w celu odbycia spotkania związkowego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest opodatkowanie ponoszonych przez pracodawcę kosztów wyjazdów członków związków zawodowych. W zakresie pozostałych zagadnień poruszonych we wniosku zostaną wydane interpretacje indywidualne o numerach: IBPB II/1/415-904/11/HK, IBPP1/443-1277/11/AZb, IBPP1/443-1278/11/AZb.
Zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 i pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są:
- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
- inne źródła.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 powyższej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Mając na uwadze wyżej przywołane uregulowania prawne należy zaznaczyć, że przepis art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia jedynie przykładowo przychody ze stosunku pracy. Świadczy o tym użycie słowa w szczególności co oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Oznacza to, że przychodami ze stosunku pracy są więc wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, o ile w istocie mają swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.
Na podstawie art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Użyte w ww. przepisie sformułowanie w szczególności, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Do kategorii przychodów określonych w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy zalicza się wszystkie te przychody, które nie zostały enumeratywnie wymienione jako źródła przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 powołanej ustawy. W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być wszelkie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:
- podróży służbowej pracownika,
- podróży osoby niebędącej pracownikiem
-do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.
Odrębnymi przepisami, o których mowa powyżej są przepisy:
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.),
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.).
Zatem diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika na obszarze kraju i poza nim zwolnione są z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości określonej w wyżej cytowanych rozporządzeniach. Jednakże warunkiem niezbędnym dla skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest odbycie przez pracownika podróży służbowej. W takim przypadku zwolnienie dotyczy diet i innych należności za cały czas podróży służbowej pracownika.
Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji podróży służbowej. Dlatego w tej kwestii należy posłużyć się definicją zawartą w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.).
W przepisie art. 775 § 1 Kodeksu pracy ustawodawca określił, iż pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.
Zgodnie z treścią art. 21 ust. 13 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:
- w celu osiągnięcia przychodów lub
- w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
- przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
- przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 ze zm.), związek zawodowy jest dobrowolną i samorządną organizacją ludzi pracy, powołaną do reprezentowania i obrony ich praw, interesów zawodowych i socjalnych. Związek zawodowy jest niezależny w swojej działalności statutowej od pracodawców, administracji państwowej i samorządu terytorialnego oraz od innych organizacji.
Przepis art. 2 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że prawo tworzenia i wstępowania do związków zawodowych mają pracownicy bez względu na podstawę stosunku pracy, członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej, jeżeli nie są pracodawcami.
Natomiast art. 25 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych stanowi, iż pracownikowi powołanemu do pełnienia z wyboru funkcji związkowej poza zakładem pracy, jeżeli z wyboru wynika obowiązek wykonywania tej funkcji w charakterze pracownika, przysługuje - na wniosek organizacji związkowej - prawo do urlopu bezpłatnego. Pracownik ma prawo do zwolnienia od pracy zawodowej z zachowaniem prawa do wynagrodzenia na czas niezbędny do wykonania doraźnej czynności wynikającej z jego funkcji związkowej poza zakładem pracy, jeżeli czynność ta nie może być wykonana w czasie wolnym od pracy (art. 25 ust. 2 ww. ustawy).
Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 r. (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 ze zm.) lasami stanowiącymi własność Skarbu Państwa zarządza Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, zwane dalej Lasami Państwowymi.
Nadzór nad Lasami Państwowymi sprawuje minister właściwy do spraw środowiska (art. 4 ust. 4 ww. ustawy).
Na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy o lasach Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia.
Zgodnie z art. 32 ust. 2 powyższej ustawy, w skład Lasów Państwowych wchodzą następujące jednostki organizacyjne:
- Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych;
- regionalne dyrekcje Lasów Państwowych;
- nadleśnictwa;
- inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca, będący Jednostką Lasów Państwowych (Nadleśnictwem), na podstawie postanowień Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy, ponosi koszty związane z wyjazdami członków związków zawodowych na różnego rodzaju narady, zjazdy, konferencje, posiedzenia komisji itp. Jak wskazano w uzupełnieniu wniosku, żaden z obowiązujących przepisów prawa, poza przywołanymi we wniosku postanowieniami Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy, nie zobowiązuje Wnioskodawcy do pokrywania ww. kosztów.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zwrot kosztów wyjazdu nie stanowi dla pracownika reprezentującego związki zawodowe przychodu. Jednocześnie uważa, iż zwrot tych kosztów korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należy jednakże wskazać, iż aby dane świadczenie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania musi w istocie stanowić przychód podatkowy. Jeżeli dane świadczenie nie stanowiłoby przychodu to bezzasadnym byłoby analizowanie czy podlega opodatkowaniu czy też jest zwolnione z opodatkowania.
W przedmiocie zatem zakwalifikowania do źródła przychodu zwrotu kosztów wyjazdu, zauważyć należy, iż powyższe koszty Wnioskodawca ponosi w związku ze zobowiązaniami wobec organizacji związkowych, a nie w związku ze świadczeniem pracy przez członków związków zawodowych. Świadczenia te nie mają zatem swego źródła w łączącym pracownika z Wnioskodawcą stosunku pracy. Związki zawodowe są instytucjonalnie niezależne od pracodawcy. Otrzymywane zatem przez ich członków świadczenia, wynikające z uczestnictwa w związkach zawodowych należy tym samym kwalifikować jako przychód z tzw. innych źródeł określonych w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.
Powyższa kwalifikacja wyklucza zastosowanie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy, a dotyczącego podróży służbowej pracownika. Wyjazdy członków związków zawodowych wynikają bowiem z uczestnictwa w organizacjach związkowych, nie stanowią zatem podróży służbowej, która wykonywana jest na polecenie pracodawcy jako zadanie służbowe.
Analizując z kolei lit. b) art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy zauważyć należy, iż przepis nie odwołuje się już do podróży służbowej lecz traktuje ogólnie o podróży osoby niebędącej pracownikiem.
W przedstawionym stanie faktycznym członkowie związków zawodowych, którym zwracane są koszty wyjazdu formalnie są pracownikami Wnioskodawcy, jednakże - jak wyżej wskazano otrzymywane przez nich świadczenia nie wynikają ze stosunku pracy. Kwalifikacja tego przychodu do tzw. innych źródeł (niezwiązanych ze stosunkiem pracy) umożliwia zatem zastosowanie zwolnienia określonego w lit. b) art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy, przy spełnieniu pozostałych przesłanek.
Jak wskazuje ust. 13 art. 21 ustawy, aby powyższe zwolnienie mogło zostać zastosowane, otrzymane świadczenie nie może zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i musi zostać spełniona przynajmniej jedna z przesłanek wskazanych w pkt 1-4, tj. m.in. świadczenia zostały poniesione przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane (pkt 3).
Wskazać należy, iż Wnioskodawcapodmiot ponoszący koszty wyjazdów jest jednostką organizacyjną Lasów Państwowych, nad którymi nadzór sprawuje, zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o lasach minister właściwy do spraw środowiska.
Z powyższego wynika zatem, iż Wnioskodawca jest jednostką nadzorowaną przez ministra. Tym samym spełniony zostanie warunek określony w art. 21 ust. 13 pkt 3 ustawy.
Jeżeli zatem otrzymane świadczenie nie zostanie zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, znajdzie zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy.
Reasumując, wskazać należy, iż zwrot kosztów wyjazdów reprezentantom związków zawodowych będzie stanowił dla nich przychód z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odnoszą oni bowiem realną korzyść poprzez fakt, iż nie ponoszą uszczerbku w swoim majątku bowiem koszty wyjazdów pokrywane są przez inny podmiot.
Jednakże w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) z zastrzeżeniem art. 21 ust. 13 ustawy przychód ten będzie zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych do wysokości limitów określonych w powołanych rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Nadwyżka ponad ustalony limit będzie podlegała wykazaniu w informacji PIT-8C.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej nie zaliczenia ww. świadczeń do przychodów członków związków zawodowych należało uznać za nieprawidłowe, natomiast w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - za prawidłowe. Przy czym zauważyć należy, iż Wnioskodawca wskazał ogólnie na przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy. W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajduje jednak wyłącznie lit. b) przedmiotowej regulacji.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach