Czy wniesienie wkładu do spółki jawnej będzie powodowało powstanie przychodu z likwidacji działalności gospodarczej? Czy w przypadku późniejszego wykr... - Interpretacja - IPPB1/415-314/11-4/AM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.05.2011, sygn. IPPB1/415-314/11-4/AM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy wniesienie wkładu do spółki jawnej będzie powodowało powstanie przychodu z likwidacji działalności gospodarczej? Czy w przypadku późniejszego wykreślenia jednoosobowej działalności z ewidencji działalności (zakończenia działalności gospodarczej prowadzonej jednoosobowo) Wnioskodawczyni ma obowiązek ustalenia dochodu podatkowego?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22.03.20011 r. (data wpływu 28.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku ustalenia dochodu w związku z likwidacją działalności gospodarczej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.03.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku ustalenia dochodu w związku z likwidacją działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe.

Pani B.S. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą D. Działalność gospodarcza polega na wydawaniu książek i ich hurtowej sprzedaży, za pośrednictwem dystrybutorów. Pani B.S. wraz z inną osobą fizyczną zawiązała spółkę jawną pod firmą B. Do chwili obecnej wspólnicy wnieśli do ww. spółki wkłady pieniężne. Obecnie Pani B.S. jako wkład do ww. spółki zamierza wnieść całość prowadzonej przez siebie działalności, tj. wszystkie składniki majątkowe, jakie obecnie posiada w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej - w tym prawa i obowiązki ze wszystkich zawartych umów, w tym umów licencyjnych dot. praw autorskich do wydawanych książek, umów zawartych z drukarniami oraz dystrybutorami, umowy najmu lokalu, w którym prowadzona jest działalność, wierzytelności, sprzęt biurowy oraz wszelkie inne składniki majątkowe posiadane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a w szczególności następujące środki trwałe: ..

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wniesienie przez Wnioskodawczynię opisanego powyżej wkładu do utworzonej spółki jawnej będzie powodowało powstanie po jej stronie przychodu podatkowego... Jeżeli tak, to w jaki sposób będzie ustalany ten przychód i jak będą ustalane koszty uzyskania tego przychodu...

  • Jak będzie ustalana dla celów amortyzacji wartość początkowa składników majątku wniesionych do spółki jawnej przez Wnioskodawczynię...
  • Czy wniesienie wkładu do spółki jawnej będzie powodowało powstanie przychodu z likwidacji działalności gospodarczej... Czy w przypadku późniejszego wykreślenia jednoosobowej działalności z ewidencji działalności (zakończenia działalności gospodarczej prowadzonej jednoosobowo) Wnioskodawczyni ma obowiązek ustalenia dochodu podatkowego...

    Odpowiedź na pytanie trzecie stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie pytania pierwszego i drugiego zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami.

    Ad. pytanie 3

    Zgodnie z art. 24 ust. 3a i 3b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w razie likwidacji działalności gospodarczej sporządza się Wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej. Dochodem z odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. a, jest różnica między przychodem z odpłatnego zbycia a wydatkami na nabycie zbywanych składników, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie.

    W związku z wniesieniem aportu w postaci przedsiębiorstwa do spółki jawnej nie dojdzie do likwidacji działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni w dalszym ciągu będzie uzyskiwała przychody z działalności gospodarczej, z tą jednak różnicą, że po wniesieniu aportu przychody będą uzyskiwane z tytułu udziału w spółce jawnej. Oznacza to, że na dzień wniesienia aportu do spółki jawnej nie dojdzie do likwidacji prowadzonej działalności, a po stronie Wnioskodawczyni nie powstanie dochód podatkowy.

    W przypadku późniejszego wykreślenia jednoosobowej działalności gospodarczej z ewidencji działalności, wcześniejsze wniesienie całości majątku jako wkładu do spółki jawnej nie będzie stanowić zdarzenia rodzącego obowiązek podatkowy (brak będzie zbycia składników majątkowych ani jakichkolwiek innych zdarzeń skutkujących powstaniem przychodu do opodatkowania).

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

    Zgodnie z obowiązującym do końca grudnia 2010 r. art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) dochód z tzw. remanentu likwidacyjnego opodatkowany był zryczałtowanym podatkiem w wysokości 10% .

    W myśl art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca grudnia 2010 r., w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę określoną w zawiadomieniu, o którym mowa w zdaniu poprzednim. Nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:

    1. w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,
    2. nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,
    3. osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,
    4. nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.

    Powyższe przepisy uchylono ustawą z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. u. Nr 226, poz. 1478).

    Jednocześnie przepisy nowelizujące z dnia 25 listopada 2010 r., wprowadziły do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 24 ust. 3a, zgodnie z którym w razie likwidacji działalności gospodarczej, w tym także w formie spółki niebędącej osobą prawną, lub wystąpienia wspólnika ze spółki niebędącej osobą prawną, sporządza się wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej lub na dzień wystąpienia wspólnika z takiej spółki. Wykaz powinien zawierać co najmniej następujące dane: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych oraz wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień wystąpienia lub likwidacji.

    Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni zmierza wnieść aport w postaci przedsiębiorstwa do spółki jawnej, a następnie zostanie wykreślona z ewidencji działalności gospodarczej jednoosobowa działalność.

    Reasumując, w wyniku nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dnia 1 stycznia 2011 r. w przypadku m.in. - likwidacji działalności gospodarczej na podatniku nie ciąży obowiązek ustalania i uiszczania zobowiązania podatkowego od dochodu z remanentu. Wniesienie przez Wnioskodawczynię wkładu do spółki jawnej, nie będzie powodowało powstania po Jej stronie przychodu z likwidacji działalności gospodarczej w postaci przedsiębiorstwa.

    Późniejsze wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej jednoosobowej działalności Wnioskodawczyni nie będzie stanowić zdarzenia rodzącego obowiązek podatkowy po Jej stronie. Wskazać jednak należy, że niezależnie od powyższego, zgodnie z powołanym art. 24 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawczyni obowiązana jest sporządzić wykaz składników majątku na dzień Jej wystąpienia ze spółki.

    Pomimo tego, iż czynność wniesienia wkładu i późniejsze wykreślenie jednoosobowej działalności z ewidencji działalności gospodarczej nie powoduje obowiązku podatkowego stanowisko należało uznać za nieprawidłowe z uwagi na to, iż uzasadnienie prawne jest inne niż zaprezentowane przez Wnioskodawczynię.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

    Referencje

    IPPB1/415-314/11-2/AM, interpretacja indywidualna
    IPPB1/415-314/11-3/AM, interpretacja indywidualna

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie