Temat interpretacji
przychód uzyskany przez Wnioskodawcę w wyniku zamiany lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obwiązującym do końca 2006 r.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18.02.2011 r. (data wpływu 18.02.2011 r.) oraz piśmie z dnia 12.05.2011 r. (data wpływu 12.05.2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-175/11-2/JB z dnia 05.05.2011 r. (data nadania 05.05.2011 r., data doręczenia 09.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zamiany nieruchomości - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18.02.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zamiany nieruchomości.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W dniu 16.05.2005 r. Wnioskodawca nabył w wyniku umowy aktu notarialnego lokal mieszkalny stanowiący odrębna własność. W dniu 13.10.2010 r. aktem notarialnym przed notariuszem Marcinem S. Wnioskodawca dokonał umowy nieodpłatnego przeniesienia praw własności tego lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość w celu uzyskania przydziału lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego.
W odpowiedzi na wezwanie z dnia 05.05.2011 r. Nr IPPB1/415-175/11-2/JB Wnioskodawca doprecyzował swój wniosek informując, iż zgodnie z § 3 aktu notarialnego z dnia 13.10.2010 r. wartość przedmiotu umowy została określona na kwotę 100.000 zł. W związku z dokonaniem opisanej czynności Spółdzielnia Mieszkaniowa ustanowiła na rzecz Wnioskodawcy w dniu 14.10.2010 r. spółdzielcze prawo do lokalu. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż w związku z dokonaniem opisanej czynności wynikającej z powoływanego powyżej aktu notarialnego doszło do zamiany lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność na spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z dokonaniem opisanej czynności Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych...
Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.
Zgodnie z przepisem z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), źródłem przychodu jest między innymi odpłatne zbycie: nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości; spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonujących zamiany.
Użyte w art. 10 ust. 1 pkt 8 pojęcie odpłatne zbycie obejmuje swoim zakresem umowę sprzedaży i umowę zamiany.
W myśl bowiem art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Umowa zamiany jest umową konsensualną, odpłatną i wzajemną, w której świadczenia obu stron mają charakter niepieniężny. Zgodnie z art. 603 Kodeksu cywilnego przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.
Zamiana jest więc umową o podobnym charakterze jak sprzedaż. Świadczy o tym między innymi fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stwierdza, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące sprzedaży.
W związku z powyższym zamianę należy traktować na równi z odpłatnym zbyciem i stosować przepisy właściwe dla odpłatnego zbycia.
W świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, umowa zamiany nie jest umową nieodpłatną. Potwierdza to zapis art. 19 ust. 2 cytowanej ustawy, który stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej ze stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany.
W myśl przepisu wynikającego z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31.12.2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2007 r.
Zgodnie z treścią art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.
Stosownie do art. 28 ust. 2 ww. ustawy podatek od przychodu, o którym mowa w ust. 1, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.
Ponadto z art. 19 ust. 2 ww. ustawy wynika, że przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej ze stron umowy przenoszącej własność, jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany. Przepisy ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 32a cytowanej ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z zamiany, z zastrzeżeniem ust. 2:
- budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub
- gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu, lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a)
- jeżeli przedmiotem zamiany są wyłącznie znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości i prawa wymienione w lit. a) c).
Zgodnie natomiast z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. b) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w całości jeżeli sprzedaż nastąpiła w celu uzyskania, w zamian za te nieruchomości lub prawa, spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu albo budynku mieszkalnego lub jego części.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonał w dniu 13.10.2010 r. zamiany lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność zakupionego w dniu 16.05.2005 r. na spółdzielcze lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. Wartość przedmiotu umowy została określona na kwotę 100.000 zł.
W świetle powyższego, wskazać należy, że cytowany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 32a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. operuje zamkniętym katalogiem nieruchomości i praw majątkowych, których zamiana objęta jest zwolnieniem od opodatkowania.
Skoro istotne dla skorzystania ze zwolnienia podatkowego jest to, aby przedmiotem zamiany były wyłącznie nieruchomości i prawa majątkowe (lub udział w nieruchomościach i prawach), wymienione w tym przepisie, to jeżeli chociażby jedna z nieruchomości (praw majątkowych) będących przedmiotem zamiany nie została wymieniona w ww. przepisie, przychód uzyskany z zamiany podlega opodatkowaniu.
Art. 21 ust. 1 pkt 32a cytowanej ustawy nie zawiera w swym katalogu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, który Wnioskodawca nabył w wyniku zamiany nieruchomości stanowiącej jego własność, to przychód uzyskany z tej zamiany nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie.
Ponadto podkreślić należy, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. b) ww. ustawy znajduje zastosowanie wyłącznie do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości, czy praw majątkowych. Brak jest zatem podstaw do jego stosowania w odniesieniu do podatników uzyskujących przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze zamiany.
Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywoływane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż przychód uzyskany przez Wnioskodawcę w wyniku zamiany lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obwiązującym do końca 2006 r.
A zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż przychód uzyskany z zamiany przedmiotowej nieruchomości korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r. należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie