Temat interpretacji
Opodatkowanie dochodów z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę z siedzibą w Luksemburgu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 16.02.2011 r. (data wpływu 21.02.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę z siedzibą w Luksemburgu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21.02.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę z siedzibą w Luksemburgu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, obywatelem polskim, który ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Tym samym na mocy art. 3 ust. 1 Ustawy o PIT, podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie w przyszłości prowadzić działalności w Luksemburgu poprzez położony tam zakład w rozumieniu Konwencji, jak również nie wykonuje i nie będzie wykonywał wolnego zawodu w oparciu o położoną tam stałą placówkę.
Wnioskodawca objął akcje spółki akcyjnej mającej siedzibę w Luksemburgu (société anonyme; dalej jako Spółka). Spółka została założona zgodnie z przepisami luksemburskiego prawa spółek. Ma ona osobowość prawną i siedzibę na terenie Luksemburga. Spółka jest luksemburskim rezydentem podatkowym i podlega tam opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, z zastrzeżeniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania dochodów i majątku, których stroną jest Luksemburg.
Spółka otrzyma certyfikat rezydencji wydany przez właściwe władze podatkowe w Luksemburgu zaświadczający, że Spółka posiada status rezydenta podatkowego w Luksemburgu w rozumieniu Konwencji.
Wnioskodawca może uzyskiwać w przyszłości dochód z tytułu dywidendy wypłaconej przez Spółkę z czystego zysku.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy uzyskany przez Wnioskodawcę dochód z tytułu dywidendy wypłaconej przez Spółkę z czystego zysku będzie podlegał w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu dywidendy będzie zgodnie z art. 10 ust. 1, ust. 2 lit. a) i lit. b) i ust. 3 Konwencji traktowany jak dywidenda i opodatkowany w Luksemburgu oraz, na podstawie art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji, dochód ten nie będzie opodatkowany w Polsce.
Zasady opodatkowania dochodów z tytułu dywidend.
Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 Ustawy o PIT, od uzyskanych przez podatników dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Jednocześnie zgodnie z art. 30a ust. 2 przepisy art. 30a ust. 1 pkt 1-5 Ustawy o PIT należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. W przypadku otrzymania dywidendy lub innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od Spółki (spółki z siedzibą w Luksemburgu), taką umową będzie Konwencja.
Zastosowanie Konwencji.
Zgodnie z art. 1 Konwencji dotyczy ona osób które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub obu umawiających się państwach, tj. w Polsce lub Luksemburgu, a zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. a) pkt 2 Konwencji, dotyczy ona opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Pojęcie osoba, zdefiniowane w art. 3 ust. 1 lit. e) Konwencji, obejmuje osoby fizyczne, spółki oraz każde inne zrzeszenie osób. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 Konwencji określenie osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie z tytułu dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku znajdującego się w tym Państwie.
W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy, pojęcie osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie oznacza osobę podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce lub w Luksemburgu (czyli będącą rezydentem podatkowym).
Kwalifikacja dochodów z dywidendy wypłaconej przez Spółkę na gruncie Konwencji.
Zgodnie z art. 10 ust. 3 Konwencji użyte w Konwencji określenie dywidendy obejmuje dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 Konwencji: Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 2 Konwencji: Dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:
- 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 procent,
- 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.
W rezultacie zgodnie z art. 10 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 Konwencji, dystrybucja dywidendy z czystego zysku przez Spółkę jest uznawana za wypłatę dywidendy, na gruncie prawa luksemburskiego. Konwencja zatem przyznaje prawo do opodatkowania dywidend wypłacanych z Luksemburga do Polski tak państwu źródła (Luksemburg), jak państwu docelowemu (Rzeczpospolita Polska).
Metoda zwolnienia dochodów z dywidendy z opodatkowania w Polsce.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień zawartych pod literą b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania.
Natomiast zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. b) Konwencji jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 11 i 12 może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Luksemburgu. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, która została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiednio przypada na dochód uzyskany w Luksemburgu.
W rezultacie zasadę wskazaną w art. 24 ust. 1 lit. b) Konwencji stosuje się tylko w przypadku opodatkowania odsetek oraz należności licencyjnych uregulowanych w art. 11 oraz art. 12 Konwencji. Natomiast w przypadku opodatkowania dywidend stosuje się zasadę wskazaną w art. 24 ust. 1 lit a) Konwencji. Przepis ten będzie miał także zastosowanie w przypadku zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku.
W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy, na mocy Konwencji dochody z dywidend uzyskiwane przez polskich rezydentów podatkowych ze źródła w Luksemburgu mogą być opodatkowane w Luksemburgu. Jednocześnie na mocy Konwencji podlegają zwolnieniu z opodatkowania w Polsce. W tym przypadku zastosowanie znajdzie tzw. metoda wyłączenia z progresją przewidziana w art. 27 ust. 8 Ustawy o PIT.
Zgodnie ze wskazanym przepisem art. 27 ust. 8 Ustawy o PIT, jeżeli podatnik o którym mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy o PIT oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu zgodnie z ust. 1 osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:
- od dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;
- ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;
- ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
W rezultacie Polska może uwzględnić zwolniony dochód przy ustalaniu stawki podatkowej dla innych dochodów osiąganych przez polskich rezydentów podatkowych.
Na zastosowanie w Polsce zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dywidend wypłacanych z Luksemburga nie ma wpływu fakt, czy Luksemburg aktualnie wykorzystuje prawo do opodatkowania dywidend wypłacanych do Polski. W rezultacie niezależnie, czy i jak dywidendy są opodatkowane w Luksemburgu, dochody te będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że stanowisko to zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych, m. in.: w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 sierpnia 2010 r. (sygn. IPPB2/415-497/10-2/MK). Dyrektor zgodził się ze stanowiskiem, że: na zastosowanie w Polsce zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dywidend wypłacanych z Luksemburga nie ma wpływu fakt, czy Luksemburg aktualnie wykorzystuje prawo do opodatkowania dywidend wypłacanych do Polski. W rezultacie niezależnie czy i jak dywidendy są opodatkowane w Luksemburgu dochody te będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce i potwierdził, że wypłata zysków z spółki nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.
W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 października 2008 r., sygn. ILPB2/415-495/08-5/JK oraz sygn. ILPB2/415-472/08-2/AJ Minister Finansów pragnie zauważyć, iż zgodnie z postanowieniami Konwencji, Polska przyznaje zwolnienie niezależnie od tego, czy drugie państwo skorzystało z prawa do opodatkowania. Postanowienia Konwencji pozwalają zwolnić państwo miejsca zamieszkania lub siedziby od obowiązku zbadania faktycznego systemu podatkowego stosowanego w danym przypadku w drugim państwie.
Podobne stanowiska zostały wyrażone w wielu innych interpretacjach, np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 stycznia 2011 r. (sygn. IPPB2/415-963/10-2/AK), interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 stycznia 2011 r. (sygn. IPPB2/415-928/10-2/MK1), interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 stycznia 2011 r. (sygn. IPPB2/415-949/10 -2/AS), interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 maja 2009 r. (sygn. IBPBII/2/415-130/09/NG), interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 grudnia 2008 r. (sygn. IPPB1/415-1128/08-2/AM).
Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wypłacane przez Spółkę dywidendy będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce. Równocześnie Wnioskodawca będzie uwzględniał otrzymane dochody ze źródeł położonych poza terytorium Polski dla potrzeb ustalenia stawki podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce zgodnie z art. 27 ust. 8 Ustawy o PIT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, iż rozstrzygnięcia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie