Należy stwierdzić, iż kwota otrzymanego odszkodowania stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie są ... - Interpretacja - IPPB4/415-229/11-2/MP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.05.2011, sygn. IPPB4/415-229/11-2/MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Należy stwierdzić, iż kwota otrzymanego odszkodowania stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie są spełnione warunki zwolnienia od opodatkowania zawarte w omówionych uprzednio przepisach. Oznacza to, iż kwota odszkodowania - jako przychód z innych źródeł - podlega opodatkowaniu wg skali podatkowej i powinna zostać wykazana w zeznaniu podatkowym (PIT-37), które należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym, w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku podatkowego, w którym otrzymano odszkodowanie.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.03.2011 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 16.03.2011 r. (data wpływu 17.03.2011 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odszkodowania z tytułu ustanowienia służebności przesyłu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.03.2011 r. złożyła Pani wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odszkodowania z tytułu ustanowienia służebności przesyłu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 14.05.2010 r. została zawarta umowa w sprawie ograniczenia własności i wypłaty odszkodowania związanego z budową napowietrznej linii 110 kV pomiędzy P. Sp. z o.o. z siedzibą w Z., a Wnioskodawczynią, właścicielką działki o Nr ew. 2, położonej w C., która wchodzi w skład gospodarstwa rolnego. Na podstawie ww. umowy ustanowiona została służebność przesyłu, ograniczająca wykonywanie prawa własności na ww. działce, polegająca w szczególności na:

  • wyrażeniu zgody na demontaż istniejących i montaż nowych elementów linii elektroenergetycznej 110 kV, usytuowanych na przedmiotowej działce lub ponad nią,
  • przesyle energii elektrycznej linią elektroenergetyczną 110 kV,
  • zakazie utrzymywania wzdłuż przebiegającej przez ww. działkę linii drzew i krzewów przekraczających 2,5 m wysokości, w pasie o szerokości 18 m i długości 69,7 m,
  • ograniczeniach w zabudowie przedmiotowej działki, wynikających z obowiązujących przepisów prawnych,
  • zapewnieniu wstępu na przedmiotową działkę brygadom eksploatacyjnym wraz z niezbędnym sprzętem i pojazdami do urządzeń energetycznych w celu ich budowy, a następnie konserwacji, napraw, modernizacji, rozbudowy czy wymiany.

Za ustanowienie na czas nieoznaczony służebności przesyłu Wnioskodawczyni otrzymała jednorazowe odszkodowanie w wysokości 40.007,29 zł. Obecnie od P. Wnioskodawczyni otrzymała PIT-8C, co oznacza, że od otrzymanego odszkodowania powinna zapłacić podatek.

Wnioskodawczyni nadmieniła, że na omawianym gruncie stoją 4 słupy średniego i wysokiego napięcia. Dwa z nich to duże konstrukcje metalowe (wysokie napięcie). Piąty słup stoi tuż za miedzą, ale linie napowietrzne przechodzą nad działką. Wnioskodawczyni wskazała, iż obniżona jest funkcjonalność i wartość działki. Ponadto Wnioskodawczyni nie otrzymywała wcześniej żadnej rekompensaty z tego tytułu. Przedmiotowa działka leży w zasięgu stref ochronnych napowietrznych linii energetycznych średniego i wysokiego napięcia, w których obowiązuje zakaz zabudowy kubaturowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłacone odszkodowanie za ustanowienie służebności przesyłu powinno być opodatkowane, skoro Wnioskodawczyni spełnia warunki, według których odszkodowanie za służebność gruntową byłoby od tego podatku zwolnione...

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinna płacić podatku dochodowego od wypłaconego odszkodowania. Przepisy zwalniające od podatku dochodowego w przypadku wypłaty odszkodowania za ustanowienie służebności gruntowej, powinny mieć także zastosowanie przy ustanowieniu służebności przesyłu.

Zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są odszkodowania wypłacone na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, na których prowadzone są przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów inwestycje związane z budową urządzeń infrastruktury technicznej, o której mowa jest w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

W ustanowionej umową służebności przesyłu ograniczającej wykonywanie prawa własności na działce Wnioskodawczyni mieści się definicja zawarta w podanym wyżej art. 143 ust. 2.

W opinii Wnioskodawczyni spełnia również warunki niezbędne do zwolnienia z podatku dochodowego , a mianowicie:

  • budowa infrastruktury technicznej na gruncie Wnioskodawczyni jest celem publicznym,
  • grunt wchodzi w skład gospodarstwa rolnego,
  • inwestycja związana z budową tej infrastruktury prowadzona jest przez podmioty do tego uprawnione.

Wnioskodawczyni powołała się na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10.06.2008 r. IPPB2/415-437/08-2/AS.

Obowiązujące od 3 sierpnia 2008 r. nowe przepisy K.c. wprowadzające i regulujące służebność przesyłu, wskazują również na odpowiednie stosowanie przepisów o służebnościach gruntowych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu:

  1. ustanowienia służebności gruntowej,
  2. rekultywacji gruntów,
  3. szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie

- w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.).

Zgodnie z art. 143 ust. 2 powołanej powyżej ustawy o gospodarce nieruchomościami przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.

Służebność gruntowa, uregulowana została w art. 285 ustawy z dnia z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Stanowi on, że nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega bądź na tym, że właściciel nieruchomości władnącej może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, bądź na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań, bądź też na tym, że właścicielowi nieruchomości obciążonej nie wolno wykonywać określonych uprawnień, które mu względem nieruchomości władnącej przysługują na podstawie przepisów o treści i wykonywaniu własności (służebność gruntowa).

Zgodnie natomiast z art. 3051 Kodeksu cywilnego nieruchomość można obciążyć na rzecz przedsiębiorcy, który zamierza wybudować lub którego własność stanowią urządzenia, o których mowa w art. 49 § 1, prawem polegającym na tym, że przedsiębiorca może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, zgodnie z przeznaczeniem tych urządzeń (służebność przesyłu).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 14.05.2010 r. została zawarta umowa w sprawie ograniczenia własności i wypłaty odszkodowania związanego z budową napowietrznej linii 110 kV pomiędzy P. Sp. z o.o., a Wnioskodawczynią, właścicielką działki, która wchodzi w skład gospodarstwa rolnego. Na podstawie ww. umowy ustanowiona została służebność przesyłu, ograniczająca wykonywanie prawa własności na ww. działce.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymanego odszkodowania.

Odszkodowanie przyznane zostało Wnioskodawczyni z tytułu ustanowienia służebności przesyłu, a nie ustanowienia służebności gruntowej, którą ww. przepis wymienia jako tytuł uprawniający do zastosowania zwolnienia podatkowego. Żaden inny przepis nie zwalnia takiego odszkodowania (odszkodowania przyznanego w związku z ustanowieniem służebności przesyłu) od opodatkowania, a zatem nie może być ono zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie w szczególności dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, należy stwierdzić, iż kwota otrzymanego odszkodowania stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie są spełnione warunki zwolnienia od opodatkowania zawarte w omówionych uprzednio przepisach. Oznacza to, iż kwota odszkodowania - jako przychód z innych źródeł - podlega opodatkowaniu wg skali podatkowej i powinna zostać wykazana w zeznaniu podatkowym (PIT-37), które należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym, w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku podatkowego, w którym otrzymano odszkodowanie.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawczynię interpretacji indywidualnej należy wskazać, iż rozstrzygnięcie zapadło w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie