Skutki podatkowe związane z podziałem spółki przez wydzielenie oraz wynikających z tego faktu obowiązków płatnika ciążących na spółce. - Interpretacja - IPPB2/415-153/11-4/MK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.05.2011, sygn. IPPB2/415-153/11-4/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Skutki podatkowe związane z podziałem spółki przez wydzielenie oraz wynikających z tego faktu obowiązków płatnika ciążących na spółce.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04.02.2011 r. (data wpływu 14.02.2011 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 14.04.2011 r., data wpływu 18.04.2011 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-153/11-2/MK z dnia 11.04.2011 r. (data nadania 12.04.2011 r., data doręczenia 14.04.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z podziałem spółki przez wydzielenie oraz wynikających z tego faktu obowiązków płatnika ciążących na spółce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.02.2011 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z podziałem spółki przez wydzielenie oraz wynikających z tego faktu obowiązków płatnika ciążących na spółce.

Pismem z dnia 11.04.2011 r. Nr IPPB2/415-153/11-2/MK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przesłanie dokumentu, z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. dokumentu, z którego wynika, że osoba, która podpisała wniosek w imieniu Spółki posiada stosowne do tego umocowanie. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14.04.2011 r., natomiast w dniu 18.04.2011 r. (w terminie) pismem z dnia 14.04.2011 r. przesłano brakujące dokumenty.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Planowany jest podział M. Spółka z o.o. w W. (dalej: M. lub Spółka Dzielona). Wspólnicy na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych (dalej: Ksh) planują podział M. przez wydzielenie w drodze przeniesienia części majątku Spółki Dzielonej w postaci trzech wydzielonych zorganizowanych części przedsiębiorstwa na trzy istniejące branżowe spółki z ograniczoną odpowiedzialnością: C. Sp. z o.o. z siedzibą w O., J. Sp. z o.o. z siedzibą w W. i B. Sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej; Spółki Przejmujące ).

Planowany podział będzie dokonany z wykorzystaniem kapitałów własnych innych, niż kapitał zakładowy, tj. z kapitału zapasowego M., bez konieczności obniżania kapitału zakładowego w oparciu o art. 542 § 4 Ksh. Udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółek Przejmujących zostaną przyznane dotychczasowym udziałowcom M. proporcjonalnie do posiadanych przez nich udziałów w kapitale zakładowym Spółki Dzielonej. W wyniku podziału nie będą wspólnikom przyznane żadne szczególne uprawnienia lub korzyści majątkowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z podziałem przez wydzielenie w postaci przeniesienia zorganizowanych części przedsiębiorstwa na trzy istniejące spółki branżowe z wykorzystaniem kapitałów zapasowych M. (kapitał zakładowy Spółek Przejmujących zostanie podwyższony ze środków zgromadzonych na kapitale zapasowym Spółki Dzielonej) po stronie M., jako płatnika powstanie obowiązek pobrania od wspólników zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych zgodnie z art. 41 ust. 1, 4 i 5 ustawy PDOF...

Zdaniem Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1, 4 i 5 ustawy PDOF płatnicy są obowiązani pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust 1 z zastrzeżeniem, że w razie przeznaczenia dochodu na powiększenie kapitału zakładowego płatnicy pobierają zryczałtowany podatek w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowień sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego wypłat.

Zdaniem M. regulacja przewidziana w art. 24 ust 5 pkt 4 ustawy PDOF nie ma zastosowania do wspólników spółki w przypadku, gdy w wyniku podziału spółki przez wydzielenie z kapitału zapasowego Spółki Dzielonej następuje podwyższenie kapitału zakładowego Spółek Przejmujących. Powołany przepis stanowi, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej. Przepis art. 24 ust 5 pkt 4 stanowi podstawę opodatkowania dochodów (przychodów) wspólników, gdy na kapitał zakładowy przekazywane są kwoty pochodzące z kapitałów zapasowych tej samej spółki.

Brzmienie powołanego przepisu oraz jego literalna wykładnia wykluczają natomiast zastosowanie tego przepisu do sytuacji, gdy na podwyższenie kapitału zakładowego Spółek Przejmujących przekazywane są kwoty z kapitału zapasowego Spółki Dzielonej. W przedstawionym powyżej stanie faktycznym po stronie wspólnika Spółki Dzielonej, który jest jednocześnie wspólnikiem Spółek Przejmujących nie powstanie dochód (przychód) do opodatkowania, gdy kwoty zgromadzone na kapitale zapasowym Spółki Dzielonej zostaną przeznaczone na podwyższenie kapitału zakładowego Spółek Przejmujących.

Stanowisko wnioskodawcy potwierdzają interpretacje indywidualne wydane przez Ministra Finansów reprezentowanego przez Dyrektora Izby Skarbowej z Warszawie z dnia 21.09.2009 r. Nr IPPB1/415-459/09-4/EC i z dnia 14.04.2010 r. Nr IPPB2/415-29/10-2/MK.

Brak podstaw prawnych do opodatkowania dochodu (przychodu) wspólników w oparciu o art. 24 ust. 5 pkt 4 powoduje, że po stronie M., jako płatnika nie powstanie obowiązek pobrania od wspólników zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych zgodnie z art. 41 ust. 1, 4 i 5 ustawy PDOF.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Dla spółki z o.o. instytucja podwyższenia kapitału zakładowego ze środków własnych spółki tzw. kapitalizacji rezerw przewidziano w przepisie art. 260 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.). Instytucja ta polega na takim podwyższeniu kapitału zakładowego spółki z o.o., które swoje pokrycie ma w środkach tej spółki zgromadzonych na kapitale zapasowym lub na kapitale rezerwowym tejże spółki.

Na gruncie KSH podział przez wydzielenie w drodze przeniesienia części majątku na istniejącą spółkę, o którym mowa w przepisie art. 529 § 1 pkt 4 KSH, może być dokonany zarówno na bazie majątku spółki dzielonej, który został uprzednio zgromadzony na jej kapitale zakładowym, jak i na bazie majątku, który został uprzednio zgromadzony na innych kapitałach spółki dzielonej (art. 532 § 2 oraz art. 542 § 4 KSH).

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłem przychodów są między innymi kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),
  4. wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Z kolei przepis art. 24 ust. 5 pkt 4 ww. ustawy stanowi, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej.

Z treści art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wynika, iż od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Zgodnie art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. w razie przeznaczenia dochodu na powiększenie kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach funduszu udziałowego płatnicy, o których mowa w ust. 4, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały dotyczącej podwyższenia funduszu udziałowego (art. 41 ust. 5 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Planowany jest podział M. Spółka z o.o. w W. (dalej: M. lub Spółka dzielona), na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych przez wydzielenie w drodze przeniesienia części majątku w postaci trzech wydzielonych zorganizowanych części przedsiębiorstwa na trzy istniejące branżowe spółki z ograniczona odpowiedzialnością.

Planowany podział będzie dokonany z wykorzystaniem kapitałów własnych innych, niż kapitał zakładowy, tj. z kapitału zapasowego spółki dzielonej (Wnioskodawcy) bez konieczności obniżania kapitału zakładowego w oparciu o art. 542 § 4 Ksh. Udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółek Przejmujących zostaną przyznane dotychczasowym udziałowcom spółki dzielonej proporcjonalnie do posiadanych przez nich udziałów w kapitale zakładowym Spółki Dzielonej. W wyniku podziału nie będą wspólnikom przyznane żadne szczególne uprawnienia lub korzyści majątkowe.

Językowa wykładnia przepisu art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje przyjąć, że zakres jego regulacji obejmuje jedynie taką sytuację, w której osoba prawna środki uprzednio zgromadzone na własnych kapitałach (zapasowym, rezerwowym) przekazuje na własny kapitał zakładowy i z tego tytułu wydaje swoim udziałowcom dodatkowe udziały.

Ponadto ustawodawca - stanowiąc w przepisie art. 24 ust. 5 pkt 4 cyt. ustawy o dochodzie przeznaczonym na podwyższenie kapitału zakładowego - miał na myśli dochód udziałowca osoby prawnej, pochodzący z zysku wygenerowanego przez tę osobę prawną, który to dochód udziałowiec uzyskuje z tytułu przysługującego mu prawa do uczestnictwa w zysku tej osoby prawnej i następnie przeznacza na kapitał zakładowy tej osoby prawnej. Obowiązek podatkowy z tytułu, o którym mowa w przepisie art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy powstaje zatem po stronie udziałowca osoby prawnej tylko w takim przypadku i to pod warunkiem, że w zamian za przekazanie dochodu z zysku na kapitał zakładowy osoby prawnej, udziałowiec uzyska dodatkowe udziały tej osoby prawnej.

Literalna wykładnia powołanego przepisu nakazuje przyjąć, iż określenie dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał z innych kapitałów osoby prawnej odnosi się wyłącznie do sytuacji, gdy na kapitał zakładowy przekazywane są kwoty z kapitałów zapasowych tej samej spółki (tzn. powinna zachodzić tożsamość podmiotu, w którym istnieje kapitał zapasowy i podmiotu, w którym podwyższany jest kapitał zakładowy), natomiast zwrot dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego dotyczy wyłącznie przypadku, gdy na kapitał zakładowy przekazywany jest dochód wypracowany przez spółkę, której kapitał zakładowy ma zostać podwyższony (tzn. powinna istnieć tożsamość podmiotu, który wygenerował dochód i podmiotu, którego kapitał zakładowy ma zostać (z tego dochodu) podwyższony).

Skoro art. 24 ust. 5 pkt 4 ww. ustawy jednoznacznie wskazuje, iż dochód po stronie wspólnika powstaje jednie w przypadku przekazania na kapitał zakładowy kwot z kapitałów zapasowych tej samej spółki, zatem poza zakresem zastosowania przepisu art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy jest sytuacja, gdy z kapitałów zapasowych jednej spółki podwyższany jest kapitał zakładowy innej spółki.

W konsekwencji po stronie Spółki jako płatnika tego podatku nie wystąpi obowiązek do jego pobrania w wysokości i terminach przewidzianych prawem. Środki przeznaczone na ten cel mogą pochodzić z kwot przeznaczonych na podwyższenie kapitału zakładowego tylko z innych kapitałów (funduszy) tej samej osoby prawnej.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, jak również powołane wyroki dotyczą konkretnych spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie