Temat interpretacji
Czy podatniczka ma prawo za 2010r. do preferencyjnego rozliczenia z dzieckiem jako osoba samotnie wychowująca i czy przysługuje jej prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2011r. (data wpływu do Organu 14 lutego 2011r.), uzupełnionym w dniu 26 i 28 kwietnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia dochodu za 2010r. przez osobę samotnie wychowującą małoletnie dziecko, uzyskujące dochody z najmu oraz możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 lutego 2011r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu rozliczenia dochodu za 2010r. przez osobę samotnie wychowującą małoletnie dziecko, uzyskujące dochody z najmu oraz możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej.
Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku pismem z dnia 15 kwietnia 2011r. znak: IBPBII/1/415-240/11/MCZ i znak: IBPB II/1/415-241/11/MCZ wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono w dniu 26 kwietnia 2011r. (uiszczenie opłaty) i 28 kwietnia 2011r. (pozostałe braki formalne).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawczyni jest samotną matką (panną), osiągającą dochody ze stosunku pracy, wychowującą 13-letniego syna; wychowuje go od urodzenia, czyli również w roku 2010 i będzie go wychowywała nadal, czyli przez cały 2011r. i później. Syn wnioskodawczyni w ubiegłym roku, tj. w 2010 (m-c VIII-XII) osiągnął dochody z tytułu najmu działki w wysokości 3.750 zł (są to jedyne dochody jej dziecka). Są to pierwsze dochody dziecka i do tej pory nie były opodatkowane. Wnioskodawczyni chce obecnie odprowadzić od nich podatek rozliczając się wspólnie z dzieckiem.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:
- Jak wnioskodawczyni ma się rozliczyć za 2010r....
- Czy przysługuje wnioskodawczyni ulga prorodzinna 1.112,04zł...
- Czy wnioskodawczyni może rozliczyć się wspólnie z dzieckiem i na jakim PIT...
Wnioskodawczyni stwierdziła, że w przypadku dzieci małoletnich nie występuje kryterium osiągniętego dochodu; ma prawo do preferencyjnego rozliczenia z dzieckiem jako osoba samotnie wychowująca; przysługuje jej prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej. Zdaniem wnioskodawczyni za 2010r. powinnam rozliczyć się na formularzu PIT-36 oraz wypełnić PIT/M oraz PIT/O.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie należy stwierdzić, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie ocena stanowiska wnioskodawczyni dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia dochodu za 2010r. przez osobę samotnie wychowującą małoletnie dziecko, uzyskujące dochody z najmu oraz możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej. W pozostałym zakresie, tj. w zakresie sposobu rozliczenia dochodu za 2011r., wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, samotnie wychowujących w roku podatkowym dzieci:
- małoletnie,
- bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
- do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej
-podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.
W myśl art. 6 ust. 5 ww. ustawy za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się jednego z rodziców albo opiekuna prawnego, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów. Za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się również osobę pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.
Zgodnie z art. 6 ust. 8 powołanej ustawy sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006r. o podatku tonażowym.
Zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c albo w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, albo w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym art. 6 ust. 9 ww. ustawy.
Ponadto art. 6 ust. 10 ww. ustawy określa, że sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania do podatników, którzy wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, określony w ust. 2 i 4, złożą po terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1, tj. po dniu 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.
Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie następujących warunków:
- posiadania statusu osoby samotnie wychowującej dziecko,
- wychowywania w roku podatkowym dziecka (dzieci),
- nie uzyskiwania przez dorosłe dziecko (dzieci) dochodów (z wyjątkiem przewidzianych ustawą),
- wyrażenia wniosku o rozliczenie na preferencyjnych warunkach w rocznym zeznaniu podatkowym, złożonym w ustawowym terminie przewidzianym do jego składania.
Cytowane przepisy wprowadzają wyjątek od zasady dokonywania indywidualnego rozliczenia zobowiązania podatkowego podatników poprzez ustalenie preferencyjnego sposobu rozliczenia. W konsekwencji, aby móc rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca dziecko należy spełniać wszystkie warunki określone w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie natomiast z art. 27f ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
- wykonywał władzę rodzicielską;
- pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
- sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
W myśl art. 27f ust. 2 ww. ustawy odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:
- na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
- wstąpiło w związek małżeński.
Stosownie do art. 27f ust. 3 ww. ustawy w przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.
Z przepisu art. 27f ust. 4 ww. ustawy wynika, że odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.
Według art. 27f ust. 5 ww. ustawy odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci.
Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
- odpis aktu urodzenia dziecka;
- zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
- odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
- zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Przy czym przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6 art. 27f ust. 7 powołanej ustawy.
Biorąc pod uwagę powyższe, uprawnionymi do skorzystania z ulgi z tytułu wychowania dziecka za 2010r. są zatem podatnicy, którzy m.in. spełnili poniższe przesłanki tj:
- osiągali dochody opodatkowane wg skali podatkowej,
- wykonywali władzę rodzicielską, pełnili funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało lub sprawowali opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą,
- wykażą podatek (po odliczeniu składki na ubezpieczenia zdrowotne).
Przy czym warunkiem do skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania dziecka jest również brak zastosowania w stosunku do dziecka przepisów:
- art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego,
ustawy z dnia 24 sierpnia 2006r. o podatku tonażowym.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy źródłami przychodu są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa, działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Mając powyższe na uwadze przychód z tytułu najmu, o której mowa we wniosku, należy zakwalifikować do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co do zasady, dochody z tego źródła podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wg skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przy czym w sytuacji, gdy dochód ten uzyskiwany jest przez osoby małoletnie, to do jego opodatkowania może mieć zastosowanie zasada określona w treści art. 7 ust. 1 analizowanej ustawy. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.
Należy zwrócić uwagę, że zacytowany powyżej przepis art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regułę doliczania dochodów dzieci do dochodów rodziców odnosi wyłącznie do dochodów małoletnich dzieci własnych lub przysposobionych.
Dochody małoletnich dzieci podlegające łącznemu opodatkowaniu z dochodami rodziców podlegają wykazaniu na druku PIT/M stanowiącym załącznik do zeznania PIT-36.
Do dochodu rodziców dolicza się dochody dzieci małoletnich uzyskiwane m.in. z najmu, jeżeli rodzicom przysługuje prawo do pobierania pożytków z tego tytułu.
Z przedstawionego we wniosku stan faktyczny wynika, że wnioskodawczyni posiada status osoby samotnie wychowującej dziecko (jest panną), uzyskuje dochody ze stosunku pracy i wychowuje własnego małoletniego syna, który uzyskał w 2010r. dochód z najmu działki.
Zatem mając na względzie przywołane powyżej przepisy stwierdzić należy, iż za 2010r. przysługuje jej prawo do preferencyjnego rozliczenia, tj. w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.
Ponadto wnioskodawczyni ma prawo odliczyć od podatku dochodowego za 2010r. kwotę, obliczoną zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w pełnej wysokości (1.112,04 zł) jeżeli przez cały rok podatkowy wykonywała władzę rodzicielską i wychowywała swoje dziecko.
Natomiast dochód osiągnięty w 2010r. z najmu działki, będącej własnością małoletniego syna będzie podlegał doliczeniu do dochodu wnioskodawczyni, jeżeli przysługuje jej prawo do pobierania pożytków z tego tytułu.
W tak przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawczyni winna była za rok 2010, złożyć roczne zeznanie podatkowe na formularzu PIT-36 - wybierając sposób opodatkowania dla osób samotnie wychowujących dzieci - wraz z załącznikiem PIT/O, w którym powinno zostać wykazane odliczenie z tytułu ww. ulgi prorodzinnej oraz załącznik PIT/M, gdzie należało wykazać dochody małoletniego dziecka, podlegające doliczeniu do dochodu rodzica, pod warunkiem, że istotnie wnioskodawczyni przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł dochodu syna.
Mając powyższe na uwadze stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach