Temat interpretacji
Czy wynagrodzenia pracowników w 2010r., zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji projektu finansowane w części ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności), otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego są wolne w tej części z podatku dochodowego od osób fizycznych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 01 lutego 2011r. (data wpływu do tut. Biura 04 lutego 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych pracownikom zatrudnionym bezpośrednio przy realizacji projektu finansowanego w części ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności) - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 04 lutego 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych pracownikom zatrudnionym bezpośrednio przy realizacji projektu finansowanego w części ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca obecnie realizuje Projekt ...", który dofinansowany jest ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, (Funduszu Spójności) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 06 listopada 2009r. nr POIS() oraz decyzji Komisji Europejskiej nr K (2010)() z dnia 17 listopada 2010r. Przedmiotowy projekt służy interesowi publicznemu poprzez przyczynianie się do efektywnej realizacji celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, co uzasadnia przyznanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 206.514.540 zł. Wkład projektu w osiągnięcia celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to rozbudowa sieci wodno-kanalizacyjnej, która umożliwi podłączenie 17.450 mieszkańców do sieci kanalizacyjnej i 549 mieszkańców do sieci wodociągowej. Realizacja projektu przewidziana jest do 31 grudnia 2012r. Do bezpośredniego realizowania celów ww. projektu zarząd Spółki działając na podstawie wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego z 19 czerwca 2007r. w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (rozdział 6.2 zarządzanie projektem, pkt 4 koszty osobowe) powołał w dniu 01 maja 2008r. następujące zespoły pracowników:
- Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu (MAO) -1 osoba,
- Zespół JRP - Jednostka Realizująca Projekt (JRP) -7 osób,
- Zespół Inżyniera Kontraktu - 9 osób.
Zgodnie z zawartymi umowami o pracę lub aneksami do umów o pracę oraz zakresem obowiązków, wypełniane obowiązki przez pracowników ww. zespołów służą wyłącznie realizacji bezpośrednich celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Poniżej przedstawiono zakres obowiązków powierzonych pracownikom w celu realizacji projektu.
Pełnomocnik d.s. Realizacji Projektu, który realizuje bezpośrednio Projekt poprzez:
- zarządzanie pracą Jednostki Realizującej Projekt,
- monitorowanie zgodności realizacji projektu z zasadami określonymi w umowie o dofinansowanie projektu,
- monitorowanie rzeczowego i finansowego postępu realizacji projektu, monitorowanie efektu ekologicznego projektu,
- reprezentowanie beneficjenta wobec instytucji nadrzędnych w systemie zarządzania i kontroli Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz podpis uwierzytelniający wobec tych organów,
- nadzorowanie działań zmierzających do założenia przez beneficjenta rachunku bankowego projektu i występowanie do Ministerstwa Finansów (za pośrednictwem NFOŚiGW) o akceptację struktury rachunku bankowego projektu - przed pierwszym przekazaniem środków z Funduszu Spójności,
- nadzorowanie przygotowania i przeprowadzenia procedur przetargowych zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych,
- nadzorowanie sporządzania kwartalnych sprawozdań z realizacji projektu,
- udział w naradach JRP i radach budowy,
- nadzorowanie i kontrola dokumentów opracowywanych przez JRP
- udział w przeprowadzanych kontrolach zewnętrznych projektu.
Funkcja Pełnomocnika ds. projektu została powierzona z dniem 01 maja 2008r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.
Zespół Jednostki Realizującej Projekt (JRP):
Kierownik Projektu, który bezpośrednio realizuje Projekt poprzez:
- kierowanie pracą JRP: zespołem finansowym, administracyjno-prawnym i technicznym,
- koordynację realizacj projektu poprzez wskazanie celów i zadań pracownikom JRP,
- nadzór nad realizacją projektu poprzez kontrolę wykonywania obowiązków przez pracowników JRP,
- nadzór nad przygotowywaniem, organizowaniem i przeprowadzaniem przetargów dla procesów inwestycyjnych oraz innych działań prowadzonych przez Jednostkę Realizującą Projekt,
- opracowanie, wdrożenie i nadzorowanie przestrzegania procedur JRP,
- organizowanie spotkań JRP,
- monitorowanie postępu projektu zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym,
- nadzór nad projektem pod względem uzyskania założonego efektu ekologicznego,
- identyfikację zagrożeń realizacji projektu,
- inicjowanie działań korygujących i zapobiegawczych,
- niezwłoczne informowanie MAO o nieprawidłowościach,
- zapewnienie terminowego wnioskowania o płatności,
- inicjację i nadzór nad działaniami informacyjnymi i promującymi projekt,
- współpracę z NFOŚiGW,
- nadzór nad przygotowywaniem harmonogramów i planów inwestycyjnych w zakresie Funduszu Spójności,
- nadzór nad przygotowywaniem materiałów do budżetu Spółki w zakresie realizowanego projektu,
- zapewnienie fachowego uczestnictwa przedstawicieli beneficjenta w odbiorach końcowych inwestycji realizowanych w ramach projektu,
- koordynację rozliczeń prowadzonych inwestycji,
- nadzór nad sporządzaniem sprawozdań z realizacji inwestycji oraz niezbędnych materiałów i analiz w tym zakresie,
- koordynację przygotowywania materiałów do opracowywania wniosków o wypłatę transz dotacji,
- nadzór nad opracowywaniem, wspólnie z innymi jednostkami, wniosków o współfinansowanie projektu dla zabezpieczenia finansowania inwestycji,
- załatwianie skarg i wniosków w zakresie prowadzonych spraw,
- prowadzenie korespondencji tematycznej,
- reprezentowanie Jednostki Realizującej Projekt na zewnątrz - w kontaktach z innymi jednostkami organizacyjnymi Spółki i innymi instytucjami,
- wykonywanie innych zadań i czynności zleconych przez MAO.
Funkcja została powierzona z dniem 01 maja 2008r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.
Kierownik Zespołu Finansowego, który realizuje bezpośrednio projekt poprzez:
- nadzór nad prawidłową realizacją projektu pod względem finansowym,
- przygotowywanie dokumentów niezbędnych do pozyskania środków z Funduszu Spójności,
- prognozowanie przepływów finansowych,
- monitoring terminowej realizacji płatności,
- kontrolę sporządzanych i aktualizowanych planów płatności i harmonogramów finansowych projektu,
- kontrolę sporządzanych sprawozdań dla instytucji wdrażających i kontrolujących,
- utworzenie kont księgowych i rachunków bankowych dla prawidłowego rozliczenia projektu,
- opracowywanie we współpracy z zespołem technicznym wymaganych raportów do instytucji zarządzającej, pośredniczącej i wdrażającej,
- monitorowanie zapewnienia ciągłości finansowania projektu i terminowej realizacji zgodnej z planami i harmonogramami stanowiącymi załączniki do umowy o dofinansowanie,
- monitorowanie finansowej realizacji projektu,
- przygotowywanie dla MAO wszelkich niezbędnych informacji dot. projektu,
- współpracę z Inżynierem Kontraktu w zakresie finansowym realizowanego projektu,
- współpracę z NFOŚiGW, Ministerstwem Środowiska i Ministerstwem Finansów w zakresie kontroli finansowo-księgowej projektu,
- udział w kontrolach i audytach dotyczących projektu,
- wykonywanie innych zadań i czynności zleconych przez MAN, zastępcę MAO i Kierownika JRP.
Funkcja została powierzona z dniem 01 maja 2008r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.
Specjalista ds. rozliczeń, który realizuje bezpośrednio projekt poprzez:
- przygotowywanie informacji dla instytucji finansujących i kredytujących,
- opracowywanie i aktualizowanie planów płatności i harmonogramów rzeczowo-finansowych,
- sprawdzanie faktur i rachunków pod względem merytorycznym i wydatków kwalifikowanych i niekwalifikowanych,
- prowadzenie rejestru zweryfikowanych i zapłaconych faktur,
- prowadzenie zestawień niekwalifikowanych i kwalifikowanych kosztów projektu,
- prowadzenie sprawozdawczości finansowej projektu i monitoringu kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowanych sporządzanie sprawozdań z nakładów inwestycyjnych,
- opracowywanie zapotrzebowania na środki finansowe zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym i planem płatności oraz zobowiązaniami wynikającymi z kontraktów,
- wnioskowanie o przekazanie środków z Funduszu Spójności na realizację inwestycji,
- monitorowanie zgodności zobowiązań i płatności z warunkami kontraktu,
- sporządzanie sprawozdań do instytucji kontrolujących,
- opracowywanie we współpracy z zespołem technicznym wymaganych raportów do instytucji zarządzającej, pośredniczącej i wdrażającej,
- przygotowywanie dla MAO wszelkich niezbędnych informacji dot. realizowanego projektu.
Funkcja została powierzona z dniem 01 maja 2008r. na podstawie aneksu do umowy o pracę. Specjalista ds. Prawnych, który realizuje bezpośrednio projekt poprzez:
- opracowanie dokumentacji przetargowej w tym wzorów umów w oparciu o zasady FIDIC (czerwony),
- weryfikację dokumentów przetargowych w tym SIWZ pod kątem zgodności z ustawą PZP,
- przygotowywanie umów i ewentualnych aneksów z wykonawcami oraz korespondencja z tym związana,
- uczestnictwo w pracach komisji przetargowych,
- nadzór lub przygotowywanie projektów wszelkich dokumentów prawnych potrzebnych do realizacji projektu,
- opracowanie i/lub weryfikacja korespondencji z wykonawcami i instytucjami pod kątem zgodności z obwiązującymi przepisami i zawartymi umowami,
- pomoc w rozstrzyganiu kwestii prawnych z właścicielami nieruchomości,
- monitorowanie realizacji projektu pod kątem zgodności z zawartą umową o dofinansowanie i wynikających z niej obowiązków po stronie beneficjenta,
- bieżące śledzenie przepisów/wytycznych prawa wspólnotowego i krajowego w zakresie związanym z realizacją projektu,
- współpracę z innymi działami beneficjenta w tym z działem zakupów.
Funkcja została powierzona z dniem 01 maja 2008r. na podstawie aneksu do umowy o pracę. Specjalista ds. Administracji, który realizuje bezpośrednio projekt poprzez:
realizację obowiązków wynikających z Regulaminu Organizacyjnego Spółki ustanowionych dla JRP, a w szczególności:
- obsługa organizacyjna projektu,
- prowadzenie dokumentacji wraz z protokołami,
- archiwizacja dokumentacji związanej z projektem,
- współpraca z pozostałymi zespołami w zakresie przygotowywania raportów i przekazywania ich odpowiednim instytucjom,
- współpraca z działem zakupów w zakresie zamówień publicznych dot. projektu,
- współpraca z działem marketingu związana z promocją projektu,
- organizacja narad koordynacyjnych dot. realizacji projektu we współpracy z Inżynierem.
Funkcja została powierzona z dniem 01 maja 2008r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.
Kierownik zespołu technicznego JRP, realizuje bezpośrednio projekt:
- zarządza i kontroluje zakres rzeczowy projektu zgodnie z harmonogramem procedur przetargowych, wykazem przetargów i harmonogramem rzeczowo finansowym,
- odpowiada za przygotowanie części technicznej materiałów przetargowych,
- uczestniczy w pracach komisji przetargowych,
- współpracuje z Inżynierem w zakresie technicznym realizowanego projektu - aktualizuje harmonogramy w zakresie rzeczowym,
- przygotowuje dane techniczne dla zespołu finansowego do raportów z realizacji projektu,
- współpracuje z projektantami i konsultantami w zakresie technicznym projektu,
- monitoruje postęp rzeczowy projektu i jego zgodność z harmonogramem,
- monitoruje zgodność realizacji projektu z Prawem Budowlanym,
- monitoruje prawidłowość pracy inżyniera - w tym nadzoru na budowie,
- kontroluje czynności związane z rozruchami i odbiorami robót,
- weryfikuje ilość wykonanych robót,
- sporządza sprawozdania z rzeczowej realizacji projektu oraz przygotowuje niezbędne materiały i analizy w tym zakresie,
- informuje Kierownika JRP o niezgodnościach lub zagrożeniach w trakcie wykonywania robót przez wykonawców, zapobiega nieprawidłowościom w realizacji kontraktów i raportuje o nich do MAO,
- współpracuje z Inżynierem w zakresie technicznych zagadnień projektu,
- weryfikuje dane przedłożone przez Inżyniera dotyczące robót dodatkowych i zamiennych oraz obmiarów powykonawczych,
- weryfikuje faktury pod względem zgodności danych rzeczowo finansowych,
- przygotowuje informacje o zawartych umowach z wykonawcą na potrzeby ewidencji oraz sprawozdawczości wewnętrznej i zewnętrznej,
- odpowiada za zabezpieczenie wykonania robót w kwestii możliwości udostępnienia nieruchomości - prowadzi kontakty z właścicielami w sprawach spornych,
- monitoruje postęp osiągania efektu ekologicznego,
- współpracuje z działami beneficjenta współuczestniczącymi w realizacji projektu, a zwłaszcza z działami: Inwestycji, Technicznym, Gospodarki Ściekami, Gospodarki Wodą,
- wykonuje inne zadania i czynności zlecone przez Kierownika JRP.
Funkcja została powierzona z dniem 01 maja 2008r. na podstawie aneksu do umowy o pracę. Specjalista ds. technicznych, który bezpośrednio realizuje projekt:
- odpowiada za obsługę zagadnień technicznych projektu - współpracuje w przygotowaniu części technicznej materiałów przetargowych,
- współpracuje z Inżynierem w zakresie technicznym realizowanego projektu - aktualizuje harmonogramy w zakresie rzeczowym,
- przygotowuje dane techniczne dla zespołu finansowego do raportów z realizacji projektu,
- współpracuje z projektantami i konsultantami,
- monitoruje postęp rzeczowy projektu i jego zgodność z harmonogramem,
- odpowiada za zabezpieczenie wykonania robót w kwestii możliwości udostępnienia nieruchomości - prowadzi kontakty z właścicielami w sprawach spornych,
- monitoruje postęp osiągania efektu ekologicznego,
- przygotowuje materiały niezbędne do realizacji powierzonych zadań,
- tworzy bazy danych adresowych do korespondencji seryjnej,
- współpracuje z rzeczoznawcami majątkowymi opracowującymi operaty odszkodowawcze współpracuje z pracownikami działów współuczestniczącymi w realizacji projektu.
Funkcja została powierzona z dniem 01 kwietnia 2010r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.
Zespół Inżyniera Kontraktu
Kierownik Działu Inżyniera Kontraktu, który bezpośrednio realizuje projekt poprzez:
- zarządzanie pracą Działu Inżyniera Kontraktu pełniącego obowiązki inspektora nadzoru inwestorskiego dla poszczególnych kontraktów na roboty budowlane realizowanych w ramach projektu,
- monitorowanie rzeczowego i finansowego postępu realizacji poszczególnych kontraktów w ramach projektu,
- ostateczną weryfikację i akceptowanie wychodzącej korespondencji,
- weryfikację protokołów konieczności dla robót dodatkowych/zamiennych,
- przygotowanie kompleksowych raportów okresowych na podstawie informacji dostarczonych przez Inspektorów Nadzoru,
- organizowanie i udział w radach budowy,
- udział w spotkaniach i naradach z instytucjami zewnętrznymi i wykonawcami robót,
- aktualizowanie harmonogramów zgodnie z przyjętym cyklem,
- pełnienie obowiązków inspektora nadzoru zgodnie z zapisami Warunków Ogólnych FIDIC oraz Warunków Szczególnych w zakresie określonym w kontraktach na roboty budowlane w ramach realizacji zadania Poprawa stanu gospodarki wodno-ściekowej w dzielnicach miasta B.
Funkcja została powierzona z dniem 01 kwietnia 2010r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.
Inspektor nadzoru robót sanitarnych, który bezpośrednio realizuje projekt poprzez:
- pełnienie funkcji inspektora nadzoru zgodnie z przepisani polskiego prawa, w szczególności Prawa Budowlanego (kontrola zgodności realizowanych robót z dokumentacją projektową weryfikacja materiałów wbudowywanych przez wykonawcę pod kątem ich zgodności z materiałami zatwierdzonymi przez Inżyniera, kontrola przestrzegania przepisów BHP na budowie),
- weryfikację raportów okresowych dostarczonych przez wykonawcę,
- weryfikację dokumentacji odbiorowej,
- przygotowanie korespondencji - w zakresie rzeczowym dla nadzorowanego kontraktu - pomiędzy Inżynierem a JRP i Wykonawcą,
- przygotowanie danych - we właściwym sobie zakresie - do raportów okresowych opracowywanych przez Inżyniera,
- przygotowanie protokołów konieczności dla robót dodatkowych/zamiennych,
- współpracę z rzeczoznawcą majątkowym przy szacowaniu szkód,
- pełnienie obowiązków inspektora nadzoru zgodnie z zapisami Warunków Ogólnych FIDIC oraz Warunków Szczególnych w zakresie określonym w kontraktach na roboty budowlane w ramach realizacji zadania Poprawa stanu gospodarki wodno-ściekowej w dzielnicach miasta B".
Funkcja została powierzona z dniem 01 maja 2010r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.
Inspektor nadzoru robót sanitarnych, który bezpośrednio realizuje projekt poprzez:
- pełnienie funkcji inspektora nadzoru zgodnie z przepisami polskiego prawa, w szczególności Prawa Budowlanego (kontrola zgodności realizowanych robót z dokumentacją projektową weryfikacja materiałów wbudowywanych przez Wykonawcę pod kątem ich zgodności z materiałami zatwierdzonymi przez Inżyniera, kontrola przestrzegania przepisów BHP na budowie),
- weryfikację raportów okresowych dostarczonych przez Wykonawcę,
- weryfikację dokumentacji odbiorowej,
- przygotowanie korespondencji - w zakresie rzeczowym dla nadzorowanego kontraktu - pomiędzy Inżynierem a JRP i Wykonawcą,
- przygotowanie danych - we właściwym sobie zakresie - do raportów okresowych opracowywanych przez Inżyniera,
- przygotowanie protokołów konieczności dla robót dodatkowych/zamiennych,
- współpracę z rzeczoznawcą majątkowym przy szacowaniu szkód,
- pełnienie obowiązków inspektora nadzoru zgodnie z zapisami Warunków Ogólnych FIDIC oraz Warunków Szczególnych w zakresie określonym w kontraktach na roboty budowlane w ramach realizacji zadania Poprawa stanu gospodarki wodno-ściekowej w dzielnicach miasta B".
Funkcja została powierzona z dniem 01 maja 2010r. na podstawie umowy o pracę.
Specjalista ds. technicznych Z-ca Kierownika Działu Inżyniera Kontraktu, który realizuje bezpośrednio projekt poprzez:
- bieżącą kontrolę zaawansowania rzeczowego kontraktów pod kątem zgodności z aktualnymi harmonogramami robót,
- udział we wszystkich naradach koordynacyjnych i radach budowy,
- bieżącą weryfikację powykonawczych operatów geodezyjnych pod kątem zgodności z dokumentacją projektową, wprowadzanie danych geodezyjnych do GIS,
- kontrolą zestawień długości budowanych sieci kanalizacyjnych i wodociągowych w rozbiciu na materiały i średnice oraz zestawień ilości zabudowanych studzienek czy armatury,
- monitorowanie roszczeń w czasie trwania kontraktu w oparciu o dane ewidencyjne dostępne w GIS,
- wykonywanie map tematycznych obrazujących zaawansowanie inwestycji,
- kontrolę korespondencji - w zakresie rzeczowym - pomiędzy Inżynierem a JRP i Wykonawcą archiwizację dokumentów rzeczowych.
Funkcja została powierzona z dniem 01 kwietnia 2010r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.
Specjalista ds. rozliczeń i administracji, który realizuje bezpośrednio projekt poprzez:
- przygotowanie i kontrolę korespondencji - w zakresie finansowym - pomiędzy Inżynierem a JRP i Wykonawcą,
- weryfikację wniosków o wydanie Świadectw Płatności, faktur i innych dokumentów finansowych przygotowanych przez Wykonawcę,
- bieżącą kontrolę zaawansowania finansowego kontraktów uwzględniającą roboty dodatkowe/zamienne,
- prognozowanie kosztów,
- archiwizację dokumentów finansowych,
- kontrole postępu opracowywania operatów szacunkowych.
Funkcja została powierzona z dniem 01 kwietnia 2010r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.
Inspektor nadzoru branży drogowej, który realizuje bezpośrednio projekt poprzez:
- pełnienie funkcji inspektora nadzoru zgodnie z przepisami polskiego prawa, w szczególności Prawa Budowlanego (kontrola zgodności realizowanych robót z dokumentacją projektową, weryfikacja materiałów wbudowywanych przez Wykonawcę pod kątem ich zgodności z materiałami zatwierdzonymi przez Inżyniera, kontrola przestrzegania przepisów BHP na budowie),
- weryfikację raportów okresowych dostarczonych przez Wykonawcę,
- weryfikację dokumentacji odbiorowej,
- przygotowanie korespondencji - w zakresie branży drogowej - pomiędzy Inżynierem a JRP i Wykonawcą,
- przygotowanie danych - we właściwym sobie zakresie - do raportów okresowych opracowywanych przez Inżyniera,
- przygotowanie protokołów konieczności dla robót dodatkowych/zamiennych,
- pełnienie obowiązków inspektora nadzoru branży drogowej zgodnie z zapisami Warunków Ogólnych FIDIC oraz Warunków Szczególnych w zakresie określonym w kontraktach na roboty budowlane w ramach realizacji zadania ...",
- współpraca z Zarządcami dróg objętych projektem.
Stanowisko zostało objęte z dniem 01 czerwca 2010r. na podstawie umowy o pracę.
Asystent inspektorów nadzoru, który realizuje bezpośrednio projekt poprzez:
- współpracę z Inspektorami Nadzoru podczas odbiorów, w szczególności pomoc w weryfikacji kompletności dokumentacji odbiorowych,
- współpracę z Biegłymi Rzeczoznawcami podczas przeprowadzanych szacowań szkód po zakończonych robotach, w szczególności prowadzenie rejestru operatów szacunkowych,
- przygotowanie, rozsyłanie i archiwizacja protokołów z narad roboczych,
- zarządzanie skargami wpływającymi do Działu Inżynier.
Funkcja została powierzona z dniem 01 lipca 2010r. na podstawie umowy o pracę.
Inspektor nadzoru robót sanitarnych, który realizuje projekt bezpośrednio poprzez:
- pełnienie funkcji inspektora nadzoru zgodnie z przepisami polskiego prawa, w szczególności Prawa Budowlanego (kontrola zgodności realizowanych robót z dokumentacją projektową weryfikacja materiałów wbudowywanych przez Wykonawcę pod kątem ich zgodności z materiałami zatwierdzonymi przez Inżyniera, kontrola przestrzegania przepisów BHP na budowie),
- weryfikację raportów okresowych dostarczonych przez Wykonawcę,
- weryfikację dokumentacji odbiorowęj,
- przygotowanie korespondencji - w zakresie rzeczowym dla nadzorowanego kontraktu - pomiędzy Inżynierem a JRP i Wykonawcą,
- przygotowanie danych - we właściwym sobie zakresie - do raportów okresowych opracowywanych przez Inżyniera.
Funkcja została powierzona z dniem 01 lipca 2010r. na podstawie umowy o pracę.
Inspektor nadzoru branży elektrycznej, który realizuje projekt bezpośrednio poprzez:
- pełnienie funkcji inspektora nadzoru zgodnie z przepisami polskiego prawa, w szczególności Prawa Budowlanego (kontrola zgodności realizowanych robót z dokumentacją projektową, weryfikacja materiałów wbudowywanych przez Wykonawcę pod kątem ich zgodności z materiałami zatwierdzonymi przez Inżyniera, kontrola przestrzegania przepisów BHP na budowie),
- weryfikację raportów okresowych dostarczonych przez Wykonawcę weryfikację dokumentami odbiorowęj,
- przygotowanie korespondencji - w zakresie rzeczowym dla nadzorowanego kontraktu - pomiędzy Inżynierem a JRP i Wykonawcą,
- przygotowanie danych we właściwym sobie zakresie do raportów okresowych opracowywanych przez Inżyniera,
- współpracę z operatorem sieci energetycznej w niezbędnym zakresie objętym projektem.
Funkcja została powierzona z dniem 01 września 2010r. na podstawie umowy o pracę.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy wynagrodzenia pracowników w 2010r., zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji projektu finansowane w części ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności), otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego są wolne w tej części z podatku dochodowego od osób fizycznych...
Zdaniem wnioskodawcy, w przedmiotowym przypadku spełniony jest warunek zamieszczony w art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązujący od 01 stycznia 2010r., bowiem - wynagrodzenia osób zatrudnionych w ramach powyższego projektu, finansowane są ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności) i otrzymywane z Banku Gospodarstwa Krajowego. Ponadto pracownicy wypełniając zadania związane z realizacją tego projektu jednocześnie bezpośrednio realizują cele Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z dniem 01 stycznia 2010r. na skutek wejścia w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, ze zm.), zmienione zostały zasady finansowania programów operacyjnych i projektów finansowanych m.in. środkami funduszy strukturalnych.
Zdefiniowano pojęcie środków europejskich, zaliczając do nich m.in. fundusze strukturalne, Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rybacki oraz środki pomocy od państw członków Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Za środki publiczne uznano środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA - art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.
Wyodrębniono budżet środków europejskich w ramach budżetu państwa. Podstawę prawną tworzenia budżetu środków europejskich stanowi art. 117 ustawy o finansach publicznych. W budżecie środków europejskich ujmuje się:
- dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
- wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegających refundacji.
Środki europejskie, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochód budżetu państwa (art. 111 ust. 1 pkt 16 ustawy o finansach publicznych).
Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatkami budżetu państwa są wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich, które na podstawie art. 186 ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:
- realizację projektów przez jednostki budżetowe;
- płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
- dotacje celowe dla beneficjentów;
- realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
- realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
Nowa ustawa o finansach publicznych zmieniła również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację programów, wprowadzając odrębny podmiot - płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Nowy obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) - Bank Gospodarstwa Krajowego - beneficjent.
Na podstawie art. 188 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności ().
Zmiany wprowadzone w tym zakresie przez nową ustawę o finansach publicznych znalazły swoje odzwierciedlenie w ustawie z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym począwszy od 01 stycznia 2010r. Katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został rozszerzony o dwa nowe przepisy zwalniające od podatku środki otrzymywane w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich:
- pkt 136 - płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców,
- pkt 137 - środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).
Przy czym ustawodawca wykluczył możliwość stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 136, do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych, określonych w art. 12 ust. 1 (dodany ust. 32 w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego wnioskodawca obecnie realizuje Projekt ...", który dofinansowany jest ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, (Funduszu Spójności) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 06 listopada 2009r. nr POIS() oraz decyzji Komisji Europejskiej nr K(2010)() z dnia 17 listopada 2010r. Przedmiotowy projekt służy interesowi publicznemu poprzez przyczynianie się do efektywnej realizacji celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, co uzasadnia przyznanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 206.514.540 zł. Wkład projektu w osiągnięcia celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to rozbudowa sieci wodno-kanalizacyjnej, która umożliwi podłączenie 17.450 mieszkańców do sieci kanalizacyjnej i 549 mieszkańców do sieci wodociągowej. Realizacja projektu przewidziana jest do 31 grudnia 2012r. Do bezpośredniego realizowania celów ww. projektu zarząd Spółki działając na podstawie wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego z 19 czerwca 2007r. w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (rozdział 6.2 zarządzanie projektem, pkt 4 koszty osobowe) powołał w dniu 01 maja 2008r. następujące zespoły pracowników:
- Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu (MAO) -1 osoba,
- Zespół JRP - Jednostka Realizująca Projekt (JRP) -7 osób,
- Zespół Inżyniera Kontraktu - 9 osób.
Jak zaznacza wnioskodawca wynagrodzenia dla osób zatrudnionych w ramach powyższego projektu, finansowane są ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności) i otrzymywane są z Banku Gospodarstwa Krajowego, a tym samym zdaniem wnioskodawcy spełniony jest warunek zamieszczony w art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W rozpatrywanym przypadku, wnioskodawca realizuje projekt, który dofinansowany jest ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, (Funduszu Spójności) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, na podstawie umowy o dofinansowanie oraz decyzji Komisji Europejskiej, a wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę przez wnioskodawcę w ramach realizacji powyższego projektu, finansowane są ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności) i otrzymywane są z Banku Gospodarstwa Krajowego.
Z wniosku wynika, iż podmiotem bezpośrednio realizującym projekt jest Spółka (wnioskodawca), która zatrudnia pracowników do realizacji przedmiotowego projektu. W ramach nawiązanego z wnioskodawcą stosunku pracy, pracownicy wykonują określone czynności w związku z realizacją projektu. Zatem pracownicy wnioskodawcy nie realizują celu programu bezpośrednio, lecz pośrednio, poprzez wykonywanie powierzonych im w ramach obowiązków służbowych zadań. Zapłatę za wykonanie powierzonych zadań pracownicy otrzymują od Spółki jako pracodawcy, który za tę wypłatę odpowiada na podstawie zawartej umowy o pracę i którą jest zobowiązany zrealizować ze środków finansowych, jakimi dysponuje, niezależnie skąd one pochodzą (np. ze środków własnych, otrzymanego ze środków Unii Europejskiej - Funduszu Spójności). Przyznane pracownikom wnioskodawcy wynagrodzenia pochodzą zatem ze środków pracodawcy. Pracownicy ci nie są bezpośrednimi beneficjentami ani wykonawcami projektu, na realizację którego przyznane zostały środki Unii Europejskiej, a jedynie są oni zatrudnieni u wykonawcy realizującego bezpośrednio cel programu (wnioskodawcy).
Reasumując, należy stwierdzić, iż wypłacane w tej części pracownikom przez wnioskodawcę wynagrodzenia nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązującego od dnia 01 stycznia 2010r. a wprowadzonego ustawą Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, w celu dostosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do nowych zasad systemu przepływu środków pomocowych (środków europejskich) określonych znowelizowaną ustawą o finansach publicznych.
Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Równocześnie w świetle art. 21 ust. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 136, nie ma zastosowania do przychodów określonych w art. 12 ust. 1, tj. do przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy.
Tym samym z art. 21 ust. 32 ww. ustawy wynika wprost, że zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 136 nie może mieć zastosowania do przychodów pracowników. W niniejszym przypadku nie będzie miało również zastosowanie zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, gdyż pracownicy nie są uczestnikami projektu, tj. osobami do których skierowana jest pomoc. Pracownicy otrzymują wynagrodzenia ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach