Czy wynagrodzenia pracowników w 2010r., zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji projektu finansowane w części ze środków Unii Europejskiej (Fundusz... - Interpretacja - IBPBII/1/415-99/11/BD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.05.2011, sygn. IBPBII/1/415-99/11/BD, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy wynagrodzenia pracowników w 2010r., zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji projektu finansowane w części ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności), otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego są wolne w tej części z podatku dochodowego od osób fizycznych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 01 lutego 2011r. (data wpływu do tut. Biura 04 lutego 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych pracownikom zatrudnionym bezpośrednio przy realizacji projektu finansowanego w części ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 lutego 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych pracownikom zatrudnionym bezpośrednio przy realizacji projektu finansowanego w części ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca obecnie realizuje Projekt ...", który dofinansowany jest ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, (Funduszu Spójności) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 06 listopada 2009r. nr POIS() oraz decyzji Komisji Europejskiej nr K (2010)() z dnia 17 listopada 2010r. Przedmiotowy projekt służy interesowi publicznemu poprzez przyczynianie się do efektywnej realizacji celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, co uzasadnia przyznanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 206.514.540 zł. Wkład projektu w osiągnięcia celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to rozbudowa sieci wodno-kanalizacyjnej, która umożliwi podłączenie 17.450 mieszkańców do sieci kanalizacyjnej i 549 mieszkańców do sieci wodociągowej. Realizacja projektu przewidziana jest do 31 grudnia 2012r. Do bezpośredniego realizowania celów ww. projektu zarząd Spółki działając na podstawie wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego z 19 czerwca 2007r. w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (rozdział 6.2 zarządzanie projektem, pkt 4 koszty osobowe) powołał w dniu 01 maja 2008r. następujące zespoły pracowników:

  • Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu (MAO) -1 osoba,
  • Zespół JRP - Jednostka Realizująca Projekt (JRP) -7 osób,
  • Zespół Inżyniera Kontraktu - 9 osób.

Zgodnie z zawartymi umowami o pracę lub aneksami do umów o pracę oraz zakresem obowiązków, wypełniane obowiązki przez pracowników ww. zespołów służą wyłącznie realizacji bezpośrednich celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Poniżej przedstawiono zakres obowiązków powierzonych pracownikom w celu realizacji projektu.

Pełnomocnik d.s. Realizacji Projektu, który realizuje bezpośrednio Projekt poprzez:

  • zarządzanie pracą Jednostki Realizującej Projekt,
  • monitorowanie zgodności realizacji projektu z zasadami określonymi w umowie o dofinansowanie projektu,
  • monitorowanie rzeczowego i finansowego postępu realizacji projektu, monitorowanie efektu ekologicznego projektu,
  • reprezentowanie beneficjenta wobec instytucji nadrzędnych w systemie zarządzania i kontroli Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz podpis uwierzytelniający wobec tych organów,
  • nadzorowanie działań zmierzających do założenia przez beneficjenta rachunku bankowego projektu i występowanie do Ministerstwa Finansów (za pośrednictwem NFOŚiGW) o akceptację struktury rachunku bankowego projektu - przed pierwszym przekazaniem środków z Funduszu Spójności,
  • nadzorowanie przygotowania i przeprowadzenia procedur przetargowych zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych,
  • nadzorowanie sporządzania kwartalnych sprawozdań z realizacji projektu,
  • udział w naradach JRP i radach budowy,
  • nadzorowanie i kontrola dokumentów opracowywanych przez JRP
  • udział w przeprowadzanych kontrolach zewnętrznych projektu.

Funkcja Pełnomocnika ds. projektu została powierzona z dniem 01 maja 2008r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.

Zespół Jednostki Realizującej Projekt (JRP):

Kierownik Projektu, który bezpośrednio realizuje Projekt poprzez:

  • kierowanie pracą JRP: zespołem finansowym, administracyjno-prawnym i technicznym,
  • koordynację realizacj projektu poprzez wskazanie celów i zadań pracownikom JRP,
  • nadzór nad realizacją projektu poprzez kontrolę wykonywania obowiązków przez pracowników JRP,
  • nadzór nad przygotowywaniem, organizowaniem i przeprowadzaniem przetargów dla procesów inwestycyjnych oraz innych działań prowadzonych przez Jednostkę Realizującą Projekt,
  • opracowanie, wdrożenie i nadzorowanie przestrzegania procedur JRP,
  • organizowanie spotkań JRP,
  • monitorowanie postępu projektu zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym,
  • nadzór nad projektem pod względem uzyskania założonego efektu ekologicznego,
  • identyfikację zagrożeń realizacji projektu,
  • inicjowanie działań korygujących i zapobiegawczych,
  • niezwłoczne informowanie MAO o nieprawidłowościach,
  • zapewnienie terminowego wnioskowania o płatności,
  • inicjację i nadzór nad działaniami informacyjnymi i promującymi projekt,
  • współpracę z NFOŚiGW,
  • nadzór nad przygotowywaniem harmonogramów i planów inwestycyjnych w zakresie Funduszu Spójności,
  • nadzór nad przygotowywaniem materiałów do budżetu Spółki w zakresie realizowanego projektu,
  • zapewnienie fachowego uczestnictwa przedstawicieli beneficjenta w odbiorach końcowych inwestycji realizowanych w ramach projektu,
  • koordynację rozliczeń prowadzonych inwestycji,
  • nadzór nad sporządzaniem sprawozdań z realizacji inwestycji oraz niezbędnych materiałów i analiz w tym zakresie,
  • koordynację przygotowywania materiałów do opracowywania wniosków o wypłatę transz dotacji,
  • nadzór nad opracowywaniem, wspólnie z innymi jednostkami, wniosków o współfinansowanie projektu dla zabezpieczenia finansowania inwestycji,
  • załatwianie skarg i wniosków w zakresie prowadzonych spraw,
  • prowadzenie korespondencji tematycznej,
  • reprezentowanie Jednostki Realizującej Projekt na zewnątrz - w kontaktach z innymi jednostkami organizacyjnymi Spółki i innymi instytucjami,
  • wykonywanie innych zadań i czynności zleconych przez MAO.

Funkcja została powierzona z dniem 01 maja 2008r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.

Kierownik Zespołu Finansowego, który realizuje bezpośrednio projekt poprzez:

  • nadzór nad prawidłową realizacją projektu pod względem finansowym,
  • przygotowywanie dokumentów niezbędnych do pozyskania środków z Funduszu Spójności,
  • prognozowanie przepływów finansowych,
  • monitoring terminowej realizacji płatności,
  • kontrolę sporządzanych i aktualizowanych planów płatności i harmonogramów finansowych projektu,
  • kontrolę sporządzanych sprawozdań dla instytucji wdrażających i kontrolujących,
  • utworzenie kont księgowych i rachunków bankowych dla prawidłowego rozliczenia projektu,
  • opracowywanie we współpracy z zespołem technicznym wymaganych raportów do instytucji zarządzającej, pośredniczącej i wdrażającej,
  • monitorowanie zapewnienia ciągłości finansowania projektu i terminowej realizacji zgodnej z planami i harmonogramami stanowiącymi załączniki do umowy o dofinansowanie,
  • monitorowanie finansowej realizacji projektu,
  • przygotowywanie dla MAO wszelkich niezbędnych informacji dot. projektu,
  • współpracę z Inżynierem Kontraktu w zakresie finansowym realizowanego projektu,
  • współpracę z NFOŚiGW, Ministerstwem Środowiska i Ministerstwem Finansów w zakresie kontroli finansowo-księgowej projektu,
  • udział w kontrolach i audytach dotyczących projektu,
  • wykonywanie innych zadań i czynności zleconych przez MAN, zastępcę MAO i Kierownika JRP.

Funkcja została powierzona z dniem 01 maja 2008r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.

Specjalista ds. rozliczeń, który realizuje bezpośrednio projekt poprzez:

  • przygotowywanie informacji dla instytucji finansujących i kredytujących,
  • opracowywanie i aktualizowanie planów płatności i harmonogramów rzeczowo-finansowych,
  • sprawdzanie faktur i rachunków pod względem merytorycznym i wydatków kwalifikowanych i niekwalifikowanych,
  • prowadzenie rejestru zweryfikowanych i zapłaconych faktur,
  • prowadzenie zestawień niekwalifikowanych i kwalifikowanych kosztów projektu,
  • prowadzenie sprawozdawczości finansowej projektu i monitoringu kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowanych sporządzanie sprawozdań z nakładów inwestycyjnych,
  • opracowywanie zapotrzebowania na środki finansowe zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym i planem płatności oraz zobowiązaniami wynikającymi z kontraktów,
  • wnioskowanie o przekazanie środków z Funduszu Spójności na realizację inwestycji,
  • monitorowanie zgodności zobowiązań i płatności z warunkami kontraktu,
  • sporządzanie sprawozdań do instytucji kontrolujących,
  • opracowywanie we współpracy z zespołem technicznym wymaganych raportów do instytucji zarządzającej, pośredniczącej i wdrażającej,
  • przygotowywanie dla MAO wszelkich niezbędnych informacji dot. realizowanego projektu.

Funkcja została powierzona z dniem 01 maja 2008r. na podstawie aneksu do umowy o pracę. Specjalista ds. Prawnych, który realizuje bezpośrednio projekt poprzez:

  • opracowanie dokumentacji przetargowej w tym wzorów umów w oparciu o zasady FIDIC (czerwony),
  • weryfikację dokumentów przetargowych w tym SIWZ pod kątem zgodności z ustawą PZP,
  • przygotowywanie umów i ewentualnych aneksów z wykonawcami oraz korespondencja z tym związana,
  • uczestnictwo w pracach komisji przetargowych,
  • nadzór lub przygotowywanie projektów wszelkich dokumentów prawnych potrzebnych do realizacji projektu,
  • opracowanie i/lub weryfikacja korespondencji z wykonawcami i instytucjami pod kątem zgodności z obwiązującymi przepisami i zawartymi umowami,
  • pomoc w rozstrzyganiu kwestii prawnych z właścicielami nieruchomości,
  • monitorowanie realizacji projektu pod kątem zgodności z zawartą umową o dofinansowanie i wynikających z niej obowiązków po stronie beneficjenta,
  • bieżące śledzenie przepisów/wytycznych prawa wspólnotowego i krajowego w zakresie związanym z realizacją projektu,
  • współpracę z innymi działami beneficjenta w tym z działem zakupów.

Funkcja została powierzona z dniem 01 maja 2008r. na podstawie aneksu do umowy o pracę. Specjalista ds. Administracji, który realizuje bezpośrednio projekt poprzez:

realizację obowiązków wynikających z Regulaminu Organizacyjnego Spółki ustanowionych dla JRP, a w szczególności:

  • obsługa organizacyjna projektu,
  • prowadzenie dokumentacji wraz z protokołami,
  • archiwizacja dokumentacji związanej z projektem,
  • współpraca z pozostałymi zespołami w zakresie przygotowywania raportów i przekazywania ich odpowiednim instytucjom,
  • współpraca z działem zakupów w zakresie zamówień publicznych dot. projektu,
  • współpraca z działem marketingu związana z promocją projektu,
  • organizacja narad koordynacyjnych dot. realizacji projektu we współpracy z Inżynierem.

Funkcja została powierzona z dniem 01 maja 2008r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.

Kierownik zespołu technicznego JRP, realizuje bezpośrednio projekt:

  • zarządza i kontroluje zakres rzeczowy projektu zgodnie z harmonogramem procedur przetargowych, wykazem przetargów i harmonogramem rzeczowo finansowym,
  • odpowiada za przygotowanie części technicznej materiałów przetargowych,
  • uczestniczy w pracach komisji przetargowych,
  • współpracuje z Inżynierem w zakresie technicznym realizowanego projektu - aktualizuje harmonogramy w zakresie rzeczowym,
  • przygotowuje dane techniczne dla zespołu finansowego do raportów z realizacji projektu,
  • współpracuje z projektantami i konsultantami w zakresie technicznym projektu,
  • monitoruje postęp rzeczowy projektu i jego zgodność z harmonogramem,
  • monitoruje zgodność realizacji projektu z Prawem Budowlanym,
  • monitoruje prawidłowość pracy inżyniera - w tym nadzoru na budowie,
  • kontroluje czynności związane z rozruchami i odbiorami robót,
  • weryfikuje ilość wykonanych robót,
  • sporządza sprawozdania z rzeczowej realizacji projektu oraz przygotowuje niezbędne materiały i analizy w tym zakresie,
  • informuje Kierownika JRP o niezgodnościach lub zagrożeniach w trakcie wykonywania robót przez wykonawców, zapobiega nieprawidłowościom w realizacji kontraktów i raportuje o nich do MAO,
  • współpracuje z Inżynierem w zakresie technicznych zagadnień projektu,
  • weryfikuje dane przedłożone przez Inżyniera dotyczące robót dodatkowych i zamiennych oraz obmiarów powykonawczych,
  • weryfikuje faktury pod względem zgodności danych rzeczowo finansowych,
  • przygotowuje informacje o zawartych umowach z wykonawcą na potrzeby ewidencji oraz sprawozdawczości wewnętrznej i zewnętrznej,
  • odpowiada za zabezpieczenie wykonania robót w kwestii możliwości udostępnienia nieruchomości - prowadzi kontakty z właścicielami w sprawach spornych,
  • monitoruje postęp osiągania efektu ekologicznego,
  • współpracuje z działami beneficjenta współuczestniczącymi w realizacji projektu, a zwłaszcza z działami: Inwestycji, Technicznym, Gospodarki Ściekami, Gospodarki Wodą,
  • wykonuje inne zadania i czynności zlecone przez Kierownika JRP.

Funkcja została powierzona z dniem 01 maja 2008r. na podstawie aneksu do umowy o pracę. Specjalista ds. technicznych, który bezpośrednio realizuje projekt:

  • odpowiada za obsługę zagadnień technicznych projektu - współpracuje w przygotowaniu części technicznej materiałów przetargowych,
  • współpracuje z Inżynierem w zakresie technicznym realizowanego projektu - aktualizuje harmonogramy w zakresie rzeczowym,
  • przygotowuje dane techniczne dla zespołu finansowego do raportów z realizacji projektu,
  • współpracuje z projektantami i konsultantami,
  • monitoruje postęp rzeczowy projektu i jego zgodność z harmonogramem,
  • odpowiada za zabezpieczenie wykonania robót w kwestii możliwości udostępnienia nieruchomości - prowadzi kontakty z właścicielami w sprawach spornych,
  • monitoruje postęp osiągania efektu ekologicznego,
  • przygotowuje materiały niezbędne do realizacji powierzonych zadań,
  • tworzy bazy danych adresowych do korespondencji seryjnej,
  • współpracuje z rzeczoznawcami majątkowymi opracowującymi operaty odszkodowawcze współpracuje z pracownikami działów współuczestniczącymi w realizacji projektu.

Funkcja została powierzona z dniem 01 kwietnia 2010r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.

Zespół Inżyniera Kontraktu

Kierownik Działu Inżyniera Kontraktu, który bezpośrednio realizuje projekt poprzez:

  • zarządzanie pracą Działu Inżyniera Kontraktu pełniącego obowiązki inspektora nadzoru inwestorskiego dla poszczególnych kontraktów na roboty budowlane realizowanych w ramach projektu,
  • monitorowanie rzeczowego i finansowego postępu realizacji poszczególnych kontraktów w ramach projektu,
  • ostateczną weryfikację i akceptowanie wychodzącej korespondencji,
  • weryfikację protokołów konieczności dla robót dodatkowych/zamiennych,
  • przygotowanie kompleksowych raportów okresowych na podstawie informacji dostarczonych przez Inspektorów Nadzoru,
  • organizowanie i udział w radach budowy,
  • udział w spotkaniach i naradach z instytucjami zewnętrznymi i wykonawcami robót,
  • aktualizowanie harmonogramów zgodnie z przyjętym cyklem,
  • pełnienie obowiązków inspektora nadzoru zgodnie z zapisami Warunków Ogólnych FIDIC oraz Warunków Szczególnych w zakresie określonym w kontraktach na roboty budowlane w ramach realizacji zadania Poprawa stanu gospodarki wodno-ściekowej w dzielnicach miasta B.

Funkcja została powierzona z dniem 01 kwietnia 2010r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.

Inspektor nadzoru robót sanitarnych, który bezpośrednio realizuje projekt poprzez:

  • pełnienie funkcji inspektora nadzoru zgodnie z przepisani polskiego prawa, w szczególności Prawa Budowlanego (kontrola zgodności realizowanych robót z dokumentacją projektową weryfikacja materiałów wbudowywanych przez wykonawcę pod kątem ich zgodności z materiałami zatwierdzonymi przez Inżyniera, kontrola przestrzegania przepisów BHP na budowie),
  • weryfikację raportów okresowych dostarczonych przez wykonawcę,
  • weryfikację dokumentacji odbiorowej,
  • przygotowanie korespondencji - w zakresie rzeczowym dla nadzorowanego kontraktu - pomiędzy Inżynierem a JRP i Wykonawcą,
  • przygotowanie danych - we właściwym sobie zakresie - do raportów okresowych opracowywanych przez Inżyniera,
  • przygotowanie protokołów konieczności dla robót dodatkowych/zamiennych,
  • współpracę z rzeczoznawcą majątkowym przy szacowaniu szkód,
  • pełnienie obowiązków inspektora nadzoru zgodnie z zapisami Warunków Ogólnych FIDIC oraz Warunków Szczególnych w zakresie określonym w kontraktach na roboty budowlane w ramach realizacji zadania Poprawa stanu gospodarki wodno-ściekowej w dzielnicach miasta B".

Funkcja została powierzona z dniem 01 maja 2010r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.

Inspektor nadzoru robót sanitarnych, który bezpośrednio realizuje projekt poprzez:

  • pełnienie funkcji inspektora nadzoru zgodnie z przepisami polskiego prawa, w szczególności Prawa Budowlanego (kontrola zgodności realizowanych robót z dokumentacją projektową weryfikacja materiałów wbudowywanych przez Wykonawcę pod kątem ich zgodności z materiałami zatwierdzonymi przez Inżyniera, kontrola przestrzegania przepisów BHP na budowie),
  • weryfikację raportów okresowych dostarczonych przez Wykonawcę,
  • weryfikację dokumentacji odbiorowej,
  • przygotowanie korespondencji - w zakresie rzeczowym dla nadzorowanego kontraktu - pomiędzy Inżynierem a JRP i Wykonawcą,
  • przygotowanie danych - we właściwym sobie zakresie - do raportów okresowych opracowywanych przez Inżyniera,
  • przygotowanie protokołów konieczności dla robót dodatkowych/zamiennych,
  • współpracę z rzeczoznawcą majątkowym przy szacowaniu szkód,
  • pełnienie obowiązków inspektora nadzoru zgodnie z zapisami Warunków Ogólnych FIDIC oraz Warunków Szczególnych w zakresie określonym w kontraktach na roboty budowlane w ramach realizacji zadania Poprawa stanu gospodarki wodno-ściekowej w dzielnicach miasta B".

Funkcja została powierzona z dniem 01 maja 2010r. na podstawie umowy o pracę.

Specjalista ds. technicznych Z-ca Kierownika Działu Inżyniera Kontraktu, który realizuje bezpośrednio projekt poprzez:

  • bieżącą kontrolę zaawansowania rzeczowego kontraktów pod kątem zgodności z aktualnymi harmonogramami robót,
  • udział we wszystkich naradach koordynacyjnych i radach budowy,
  • bieżącą weryfikację powykonawczych operatów geodezyjnych pod kątem zgodności z dokumentacją projektową, wprowadzanie danych geodezyjnych do GIS,
  • kontrolą zestawień długości budowanych sieci kanalizacyjnych i wodociągowych w rozbiciu na materiały i średnice oraz zestawień ilości zabudowanych studzienek czy armatury,
  • monitorowanie roszczeń w czasie trwania kontraktu w oparciu o dane ewidencyjne dostępne w GIS,
  • wykonywanie map tematycznych obrazujących zaawansowanie inwestycji,
  • kontrolę korespondencji - w zakresie rzeczowym - pomiędzy Inżynierem a JRP i Wykonawcą archiwizację dokumentów rzeczowych.

Funkcja została powierzona z dniem 01 kwietnia 2010r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.

Specjalista ds. rozliczeń i administracji, który realizuje bezpośrednio projekt poprzez:

  • przygotowanie i kontrolę korespondencji - w zakresie finansowym - pomiędzy Inżynierem a JRP i Wykonawcą,
  • weryfikację wniosków o wydanie Świadectw Płatności, faktur i innych dokumentów finansowych przygotowanych przez Wykonawcę,
  • bieżącą kontrolę zaawansowania finansowego kontraktów uwzględniającą roboty dodatkowe/zamienne,
  • prognozowanie kosztów,
  • archiwizację dokumentów finansowych,
  • kontrole postępu opracowywania operatów szacunkowych.

Funkcja została powierzona z dniem 01 kwietnia 2010r. na podstawie aneksu do umowy o pracę.

Inspektor nadzoru branży drogowej, który realizuje bezpośrednio projekt poprzez:

  • pełnienie funkcji inspektora nadzoru zgodnie z przepisami polskiego prawa, w szczególności Prawa Budowlanego (kontrola zgodności realizowanych robót z dokumentacją projektową, weryfikacja materiałów wbudowywanych przez Wykonawcę pod kątem ich zgodności z materiałami zatwierdzonymi przez Inżyniera, kontrola przestrzegania przepisów BHP na budowie),
  • weryfikację raportów okresowych dostarczonych przez Wykonawcę,
  • weryfikację dokumentacji odbiorowej,
  • przygotowanie korespondencji - w zakresie branży drogowej - pomiędzy Inżynierem a JRP i Wykonawcą,
  • przygotowanie danych - we właściwym sobie zakresie - do raportów okresowych opracowywanych przez Inżyniera,
  • przygotowanie protokołów konieczności dla robót dodatkowych/zamiennych,
  • pełnienie obowiązków inspektora nadzoru branży drogowej zgodnie z zapisami Warunków Ogólnych FIDIC oraz Warunków Szczególnych w zakresie określonym w kontraktach na roboty budowlane w ramach realizacji zadania ...",
  • współpraca z Zarządcami dróg objętych projektem.

Stanowisko zostało objęte z dniem 01 czerwca 2010r. na podstawie umowy o pracę.

Asystent inspektorów nadzoru, który realizuje bezpośrednio projekt poprzez:

  • współpracę z Inspektorami Nadzoru podczas odbiorów, w szczególności pomoc w weryfikacji kompletności dokumentacji odbiorowych,
  • współpracę z Biegłymi Rzeczoznawcami podczas przeprowadzanych szacowań szkód po zakończonych robotach, w szczególności prowadzenie rejestru operatów szacunkowych,
  • przygotowanie, rozsyłanie i archiwizacja protokołów z narad roboczych,
  • zarządzanie skargami wpływającymi do Działu Inżynier.

Funkcja została powierzona z dniem 01 lipca 2010r. na podstawie umowy o pracę.

Inspektor nadzoru robót sanitarnych, który realizuje projekt bezpośrednio poprzez:

  • pełnienie funkcji inspektora nadzoru zgodnie z przepisami polskiego prawa, w szczególności Prawa Budowlanego (kontrola zgodności realizowanych robót z dokumentacją projektową weryfikacja materiałów wbudowywanych przez Wykonawcę pod kątem ich zgodności z materiałami zatwierdzonymi przez Inżyniera, kontrola przestrzegania przepisów BHP na budowie),
  • weryfikację raportów okresowych dostarczonych przez Wykonawcę,
  • weryfikację dokumentacji odbiorowęj,
  • przygotowanie korespondencji - w zakresie rzeczowym dla nadzorowanego kontraktu - pomiędzy Inżynierem a JRP i Wykonawcą,
  • przygotowanie danych - we właściwym sobie zakresie - do raportów okresowych opracowywanych przez Inżyniera.

Funkcja została powierzona z dniem 01 lipca 2010r. na podstawie umowy o pracę.

Inspektor nadzoru branży elektrycznej, który realizuje projekt bezpośrednio poprzez:

  • pełnienie funkcji inspektora nadzoru zgodnie z przepisami polskiego prawa, w szczególności Prawa Budowlanego (kontrola zgodności realizowanych robót z dokumentacją projektową, weryfikacja materiałów wbudowywanych przez Wykonawcę pod kątem ich zgodności z materiałami zatwierdzonymi przez Inżyniera, kontrola przestrzegania przepisów BHP na budowie),
  • weryfikację raportów okresowych dostarczonych przez Wykonawcę weryfikację dokumentami odbiorowęj,
  • przygotowanie korespondencji - w zakresie rzeczowym dla nadzorowanego kontraktu - pomiędzy Inżynierem a JRP i Wykonawcą,
  • przygotowanie danych we właściwym sobie zakresie do raportów okresowych opracowywanych przez Inżyniera,
  • współpracę z operatorem sieci energetycznej w niezbędnym zakresie objętym projektem.

Funkcja została powierzona z dniem 01 września 2010r. na podstawie umowy o pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wynagrodzenia pracowników w 2010r., zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji projektu finansowane w części ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności), otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego są wolne w tej części z podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, w przedmiotowym przypadku spełniony jest warunek zamieszczony w art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązujący od 01 stycznia 2010r., bowiem - wynagrodzenia osób zatrudnionych w ramach powyższego projektu, finansowane są ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności) i otrzymywane z Banku Gospodarstwa Krajowego. Ponadto pracownicy wypełniając zadania związane z realizacją tego projektu jednocześnie bezpośrednio realizują cele Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z dniem 01 stycznia 2010r. na skutek wejścia w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, ze zm.), zmienione zostały zasady finansowania programów operacyjnych i projektów finansowanych m.in. środkami funduszy strukturalnych.

Zdefiniowano pojęcie środków europejskich, zaliczając do nich m.in. fundusze strukturalne, Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rybacki oraz środki pomocy od państw członków Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Za środki publiczne uznano środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA - art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Wyodrębniono budżet środków europejskich w ramach budżetu państwa. Podstawę prawną tworzenia budżetu środków europejskich stanowi art. 117 ustawy o finansach publicznych. W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegających refundacji.

Środki europejskie, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochód budżetu państwa (art. 111 ust. 1 pkt 16 ustawy o finansach publicznych).

Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatkami budżetu państwa są wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich, które na podstawie art. 186 ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Nowa ustawa o finansach publicznych zmieniła również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację programów, wprowadzając odrębny podmiot - płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Nowy obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) - Bank Gospodarstwa Krajowego - beneficjent.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności ().

Zmiany wprowadzone w tym zakresie przez nową ustawę o finansach publicznych znalazły swoje odzwierciedlenie w ustawie z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym począwszy od 01 stycznia 2010r. Katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został rozszerzony o dwa nowe przepisy zwalniające od podatku środki otrzymywane w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich:

  • pkt 136 - płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców,
  • pkt 137 - środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Przy czym ustawodawca wykluczył możliwość stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 136, do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych, określonych w art. 12 ust. 1 (dodany ust. 32 w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego wnioskodawca obecnie realizuje Projekt ...", który dofinansowany jest ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, (Funduszu Spójności) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 06 listopada 2009r. nr POIS() oraz decyzji Komisji Europejskiej nr K(2010)() z dnia 17 listopada 2010r. Przedmiotowy projekt służy interesowi publicznemu poprzez przyczynianie się do efektywnej realizacji celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, co uzasadnia przyznanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 206.514.540 zł. Wkład projektu w osiągnięcia celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to rozbudowa sieci wodno-kanalizacyjnej, która umożliwi podłączenie 17.450 mieszkańców do sieci kanalizacyjnej i 549 mieszkańców do sieci wodociągowej. Realizacja projektu przewidziana jest do 31 grudnia 2012r. Do bezpośredniego realizowania celów ww. projektu zarząd Spółki działając na podstawie wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego z 19 czerwca 2007r. w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (rozdział 6.2 zarządzanie projektem, pkt 4 koszty osobowe) powołał w dniu 01 maja 2008r. następujące zespoły pracowników:

  • Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu (MAO) -1 osoba,
  • Zespół JRP - Jednostka Realizująca Projekt (JRP) -7 osób,
  • Zespół Inżyniera Kontraktu - 9 osób.

Jak zaznacza wnioskodawca wynagrodzenia dla osób zatrudnionych w ramach powyższego projektu, finansowane są ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności) i otrzymywane są z Banku Gospodarstwa Krajowego, a tym samym zdaniem wnioskodawcy spełniony jest warunek zamieszczony w art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W rozpatrywanym przypadku, wnioskodawca realizuje projekt, który dofinansowany jest ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, (Funduszu Spójności) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, na podstawie umowy o dofinansowanie oraz decyzji Komisji Europejskiej, a wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę przez wnioskodawcę w ramach realizacji powyższego projektu, finansowane są ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności) i otrzymywane są z Banku Gospodarstwa Krajowego.

Z wniosku wynika, iż podmiotem bezpośrednio realizującym projekt jest Spółka (wnioskodawca), która zatrudnia pracowników do realizacji przedmiotowego projektu. W ramach nawiązanego z wnioskodawcą stosunku pracy, pracownicy wykonują określone czynności w związku z realizacją projektu. Zatem pracownicy wnioskodawcy nie realizują celu programu bezpośrednio, lecz pośrednio, poprzez wykonywanie powierzonych im w ramach obowiązków służbowych zadań. Zapłatę za wykonanie powierzonych zadań pracownicy otrzymują od Spółki jako pracodawcy, który za tę wypłatę odpowiada na podstawie zawartej umowy o pracę i którą jest zobowiązany zrealizować ze środków finansowych, jakimi dysponuje, niezależnie skąd one pochodzą (np. ze środków własnych, otrzymanego ze środków Unii Europejskiej - Funduszu Spójności). Przyznane pracownikom wnioskodawcy wynagrodzenia pochodzą zatem ze środków pracodawcy. Pracownicy ci nie są bezpośrednimi beneficjentami ani wykonawcami projektu, na realizację którego przyznane zostały środki Unii Europejskiej, a jedynie są oni zatrudnieni u wykonawcy realizującego bezpośrednio cel programu (wnioskodawcy).

Reasumując, należy stwierdzić, iż wypłacane w tej części pracownikom przez wnioskodawcę wynagrodzenia nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązującego od dnia 01 stycznia 2010r. a wprowadzonego ustawą Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, w celu dostosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do nowych zasad systemu przepływu środków pomocowych (środków europejskich) określonych znowelizowaną ustawą o finansach publicznych.

Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Równocześnie w świetle art. 21 ust. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 136, nie ma zastosowania do przychodów określonych w art. 12 ust. 1, tj. do przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy.

Tym samym z art. 21 ust. 32 ww. ustawy wynika wprost, że zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 136 nie może mieć zastosowania do przychodów pracowników. W niniejszym przypadku nie będzie miało również zastosowanie zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, gdyż pracownicy nie są uczestnikami projektu, tj. osobami do których skierowana jest pomoc. Pracownicy otrzymują wynagrodzenia ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach