Temat interpretacji
dofinansowanie funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych z nadwyżki bilansowej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2011r. (data wpływu do tut. Biura 31 stycznia 2011r.), uzupełnionym w dniach 05 i 07 kwietnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych z nadwyżki bilansowej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 stycznia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych dofinansowania funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych z nadwyżki bilansowej.
Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku, pismem z dnia 25 marca 2011r. wezwano wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniach 05 (fax) i 07 (poczta) kwietnia 2011r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Stosownie do art. 75-77 ustawy z dnia 16 września 1982r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003r. Nr 188, poz. 1848) oraz § 92 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej (wnioskodawczyni) zysk Spółdzielni z działalności gospodarczej po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych przepisów ustawowych, stanowi nadwyżkę bilansową. Nadwyżka bilansowa podlega podziałowi na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Członków i może być przeznaczona na:
- pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości, w zakresie obciążającym członków - w części dotyczącej pożytków z mienia Spółdzielni oraz przychodów z własnej działalności gospodarczej,
- zwiększenie funduszu remontowego,
- pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością społeczną, oświatową i kulturalną lub na zwiększenie funduszu społeczno-kulturalnego,
- zwiększenie funduszu zasobowego.
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej podjęła uchwałę z dnia 29 grudnia 2010r. zobowiązującą Zarząd Spółdzielni do przygotowania projektu uchwały:
- przeznaczającej część nadwyżki bilansowej za 2010r. pozostałej po dokonaniu odpisu na podatek dochodowy i inne obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych przepisów do zmniejszenia wydatków przypadających na członków Spółdzielni z tytułu eksploatacji i utrzymania lokali mieszkalnych,
- przeznaczającej część nadwyżki bilansowej za 2010r. na dofinansowanie funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych,
- przeznaczającej część funduszu zasobowego Spółdzielni do pokrycia pozostałej części nadwyżki kosztów nad przychodami z tytułu gospodarki zasobami mieszkaniowymi za 2010r.
Spółdzielnia Mieszkaniowa zarządza zasobami lokalowymi (mieszkania i lokale o innym przeznaczeniu) stanowiącymi jej własność oraz własność ich użytkowników nabytą z mocy przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych obejmującymi: ponad 100 budynków mieszkalnych na terenie dwóch miast oraz gminy, w tym ponad 4 tys. lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej ponad 200 000 m2. Mieszkańcy poszczególnych nieruchomości zajmują lokale mieszkalne na podstawie umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego lub własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, umowy najmu lub lokale, które stanowią odrębną własność. W zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej zamieszkują osoby fizyczne będące:
- członkami Spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu,
- członkowie Spółdzielni lub osoby niebędące członkami Spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu,
- najemcy spółdzielczego lokalu mieszkalnego niebędący członkami Spółdzielni,
- właściciele lokalu mieszkalnego będący lub niebędący członkami Spółdzielni.
Ogółem w Spółdzielni zrzeszonych jest ponad 4 tys. członków.
W uzupełnieniu wnioskodawczyni wskazała, iż przepisy art. 78 § 2 ustawy Prawo spółdzielcze, art. 6 ust. 3 ustawy o Spółdzielniach mieszkaniowych oraz § 90 ust. 2 pkt 1 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej wskazują, że Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz remontowy dotyczy członków Spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami Spółdzielni oraz osób niebędących członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.
Fundusz remontowy Spółdzielnia tworzy na remonty zasobów mieszkaniowych poprzez obciążenie kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Celem tworzenia funduszu remontowego jest zabezpieczenie środków finansowych na utrzymanie zasobów mieszkaniowych w należytym stanie technicznym. Zasady tworzenia i wydatkowania środków z funduszu remontowego określa Regulamin finansowania remontów zasobów mieszkaniowych oraz gromadzenia i wydatkowania środków Funduszu Remontowego Spółdzielni Mieszkaniowej.
Stosownie do § 12 i 13 cytowanego Regulaminu fundusz na remonty nieruchomości tworzy się z:
- wpłat wnoszonych w miesięcznych ratach przez członków Spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami Spółdzielni oraz osób niebędących członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali w wysokościach wynikających z potrzeb remontowych, które są określone w corocznych planach remontowych uchwalonych przez Radę Nadzorczą Spółdzielni,
- oprocentowania lokat na rachunkach bankowych stanowiących zabezpieczenie kredytów lub pożyczek zaciągniętych poza Spółdzielnią na sfinansowanie lub częściowe sfinansowanie kosztów przeprowadzonych remontów zasobów mieszkaniowych,
- wpływów z innych tytułów na podstawie odrębnych uchwał Rady Nadzorczej lub Walnego Zgromadzenia Członków, w tym z części podziału nadwyżki bilansowej stanowiącej co najmniej równowartość uzyskanych przez Spółdzielnię wpływów z tytułu:
- kar za zwłokę lub inne uchybienia naliczone wykonawcom w związku z wadami stwierdzonymi przy odbiorze inwestycyjnym nieruchomości lub wykonanych pracach remontowych,
- kar za zwłokę w usuwaniu wad fizycznych robót budowlanych lub prac remontowych prowadzonych w nieruchomościach ujawnionych w okresie gwarancji lub rękojmi,
- odszkodowań wypłaconych Spółdzielni przez ubezpieczycieli za szkody powstałe w nieruchomościach,
- odszkodowań uzyskanych na drodze sądowej od osób, które dokonały zniszczeń w mieniu Spółdzielni lub nieruchomości wspólnej,
- zwrotu części nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie nieruchomości w części przypadającej na wyodrębniony lokal mieszkalny.
Z wpływów uzyskanych przez Spółdzielnię z odpisu na fundusz wydziela się rezerwę funduszu remontowego w wysokości 5% rocznego odpisu na fundusz. Pozostałe środki przeznacza się na sfinansowanie planowanych remontów zasobów mieszkaniowych.
Dofinansowanie do funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych dokonane z nadwyżki bilansowej nie następuje wprost na rzecz konkretnych osób fizycznych, a na rzecz nieruchomości wchodzących w skład zasobu mieszkaniowego Spółdzielni. Takie dofinansowanie nie zwalnia osób zobowiązanych do świadczenia na rzecz tego funduszu z obowiązku wnoszenia opłat na fundusz remontowy i nie powoduje obniżenia wysokości miesięcznego odpisu na ten fundusz. Zasilenie funduszu remontowego z nadwyżki bilansowej z tytułów wymienionych w punkcie 3 danej nieruchomości łagodzi skutki niedoboru środków pieniężnych w roku minionym przy poniesionym dodatkowo koszcie likwidacji szkód, usuwaniu wad czy niedoróbek sfinansowanym z funduszu remontowego. Natomiast dofinansowanie rezerwy funduszu remontowego Spółdzielni dokonane z nadwyżki bilansowej, spowoduje jego zwiększenie i przeznaczenie jej na finansowanie remontów mienia Spółdzielni przeznaczonego do wspólnego korzystania.
Istnieje możliwość pokrycia przez spółdzielnię mieszkaniową przychodami i pożytkami z własnej działalności gospodarczej wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym wyłącznie członków Spółdzielni, co stanowi jej cele statutowe. Osoby niebędące członkami nie mają prawa do korzystania z tych przychodów i pożytków. Nie ma natomiast znaczenia, jakim tytułem prawnym do lokalu dysponuje członek spółdzielni - czy ma lokatorskie prawo do lokalu, własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego (w tym do garażu), czy jest właścicielem lokalu mieszkalnego bądź niemieszkalnego, a nawet czy jest najemcą. Wystarczy, że jest członkiem spółdzielni, aby spółdzielnia mogła pokryć przychodami z własnej działalności całość lub część obciążających go (zgodnie z przepisami art. 4 ww. ustawy) wydatków na utrzymanie i eksploatację nieruchomości lub wydatków na pokrycie prowadzonej przez spółdzielnię działalności społecznej, kulturalnej albo oświatowej.
W zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej zamieszkują najemcy lokalu mieszkalnego niebędący członkami Spółdzielni zajmujący lokal na podstawie umowy najmu zawartej na podstawie ustawy o ochronie praw lokatorów i na tychże osobach ciążą takie same obowiązki, w związku z korzystaniem z lokalu, jak na pozostałych osobach wymienionych we wniosku w ramach skalkulowanego czynszu za lokal mieszkalny.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy w przypadku przeznaczenia części nadwyżki bilansowej na zmniejszenie wydatków z tytułu eksploatacji i utrzymania lokali mieszkalnych przypadających na członków Spółdzielni powstanie przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 77 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze ( Dz. U. z 2003r. Nr 188 poz. 1848) część nadwyżki bilansowej pozostałej po dokonaniu odpisu, o którym mowa w art. 76 ustawy, przeznacza się na cele określone w uchwale walnego zgromadzenia. Zasady podziału nadwyżki bilansowej między członków spółdzielni określa statut (art. 77 § 2 ustawy). Jak wynika z treści art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej eksploatacją i utrzymaniem, a w części przekraczającej te wydatki przypadają właścicielom lokali proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości wspólnej. Natomiast w myśl ust. 2 tego artykułu, pożytki i inne przychody z własnej działalności gospodarczej spółdzielnia może przeznaczyć w szczególności na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków oraz na prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej.
Z istoty spółdzielni (art. 1 ustawy) wynika, że spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, która w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą. Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy prawa, istnieje możliwość pokrycia przez spółdzielnię mieszkaniową przychodami i pożytkami z własnej działalności gospodarczej wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym wyłącznie członków Spółdzielni. Osoby niebędące członkami nie mają prawa do korzystania z tych przychodów i pożytków. W tym przypadku nie ma znaczenia, jakim tytułem prawnym do lokalu dysponuje członek spółdzielni - czy ma spółdzielcze lokatorskie lub własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego (w tym do garażu), czy jest właścicielem lokalu mieszkalnego bądź niemieszkalnego, a nawet czy jest najemcą. Wystarczy, że jest członkiem spółdzielni, która w jego imieniu prowadzi wspólną działalność gospodarczą, aby spółdzielnia mogła pokryć przychodami z własnej działalności całość lub część obciążających go (zgodnie z przepisami art. 4 ww. ustawy) wydatków na utrzymanie i eksploatację nieruchomości lub wydatków na pokrycie prowadzonej przez spółdzielnię działalności społecznej, kulturalnej albo oświatowej.
W związku z powyższym skoro spółdzielnie mieszkaniowe prowadzą w interesie swoich członków wspólną działalność gospodarczą a przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zezwalają na przeznaczenie pożytków i innych przychodów z własnej działalności gospodarczej na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją w zakresie obciążającym członków, przy czym nie wiąże się to w żaden sposób z otrzymaniem przez tych członków od spółdzielni środków finansowych bądź innych świadczeń, a jedynie wpłynie w przyszłości na ustalenia wysokości opłat eksploatacyjnych związanych z bieżącą eksploatacją i utrzymaniem lokalu, to po stronie członków spółdzielni, zdaniem wnioskodawczyni, nie powstanie z tytułu przekazania nadwyżki bilansowej na pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości w myśl art. 5 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, przychód do opodatkowania. Dla pozostałych osób mających lokale w zasobach Spółdzielni, a nie mających statusu członka Spółdzielni, bez względu na to, czy posiadają lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu, odrębną własność, czy też zajmują lokal na podstawie umowy najmu, przekazanie nadwyżki bilansowej na pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości zgodnie z art. 5 ust 2 ww. ustawy spowoduje powstanie po stronie tych osób przysporzenia majątkowego, które należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust 1 ustawy.
Zasilenie funduszu remontowego Spółdzielni, z którego są realizowane remonty zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, dokonane z nadwyżki bilansowej nie stanowi, zdaniem wnioskodawczyni, dla poszczególnych osób przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegającego opodatkowaniu. Zasilenie (dofinansowanie) funduszu remontowego nie powoduje bowiem powstania po stronie członków lub nie członków posiadających lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu, członków lub nie członków posiadających odrębną własność oraz nie członków zajmujących lokal na podstawie umowy najmu przysporzenia majątkowego. Nie można uznać, zdaniem wnioskodawczyni, iż osoby te uzyskują świadczenia nieodpłatne, gdyż w omawianej sytuacji nie otrzymują żadnych środków finansowych, jak również nie przysługuje im żadne świadczenie ze strony Spółdzielni.
Przekazanie części funduszu zasobowego na pokrycie kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości zgodnie z art. 5 ust 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych będzie dotyczyło również wyłącznie członków Spółdzielni. Osoby niebędące członkami Spółdzielni nie mają prawa do korzystania z tych przychodów. Tylko członkom Spółdzielni, Spółdzielnia może pokryć przychodami z własnej działalności całość lub część obciążających ich (zgodnie z przepisami art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) wydatków na utrzymanie i eksploatację nieruchomości. Skoro przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zezwalają na przeznaczenie pożytków i innych przychodów z własnej działalności gospodarczej na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją w zakresie obciążającym członków, przy czym nie wiąże się to w żaden sposób z otrzymaniem przez tych członków od spółdzielni środków finansowych bądź innych świadczeń, a jedynie wpłynie w przyszłości na ustalenie wysokości opłat eksploatacyjnych, to po stronie członków Spółdzielni, zdaniem wnioskodawczyni, nie powstanie z tytułu przekazania części funduszu zasobowego na pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości w myśl art. 5 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, przychód do opodatkowania. Natomiast w odniesieniu do pozostałych osób mających lokale w zasobach Spółdzielni, a nie mających statusu członka Spółdzielni, bez względu na to, czy posiadają lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu, odrębną własność, czy też zajmują lokal na podstawie umowy najmu, przekazanie części funduszu zasobowego na pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości zgodnie z art. 5 ust. 2 ww. ustawy spowoduje powstanie po stronie tych osób przysporzenia majątkowego, które należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy podatkowej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w przedmiocie skutków podatkowych dofinansowania funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych z nadwyżki bilansowej Spółdzielni (pytanie nr 2). W pozostałym zakresie (tj. pytania nr 1 i 3) wydano odrębne interpretacje.
Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.
Natomiast stosownie do treści art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Sformułowanie w szczególności dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Z przestawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej podjęła uchwałę z grudnia 2010r. zobowiązującą Zarząd Spółdzielni do przygotowania projektu uchwały m.in. przeznaczającej część nadwyżki bilansowej za 2010r. na dofinansowanie funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych.
Zgodnie z art. 75 ustawy z dnia 16 września 1982r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003r. Nr 188, poz. 1848) zysk spółdzielni, po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych przepisów ustawowych, stanowi nadwyżkę bilansową.
Stosownie do art. 77 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze część nadwyżki bilansowej pozostałej po dokonaniu odpisu, o którym mowa w art. 76, przeznacza się na cele określone w uchwale walnego zgromadzenia. Zasady podziału nadwyżki bilansowej między członków spółdzielni określa statut (art. 77 § 2 ww. ustawy).
W myśl art. 78 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze zasadniczymi funduszami własnymi tworzonymi w spółdzielni są:
- fundusz udziałowy powstający z wpłat udziałów członkowskich, odpisów na udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach;
- fundusz zasobowy powstający z wpłat przez członków wpisowego, części nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach.
Spółdzielnia tworzy także inne fundusze własne przewidziane w odrębnych przepisach oraz w jej statucie ( art. 78 § 2 ustawy).
Jak wynika z treści art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.
Biorąc zatem pod uwagę przytoczone powyżej przepisy prawa, jak i przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż dofinansowanie funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych dokonane z nadwyżki bilansowej na rzecz członków lub nie członków posiadający lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu, członków lub nie członków posiadających odrębną własność oraz nie członków zajmujący lokal na podstawie umowy najmu, nie stanowi dla poszczególnych osób przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegającego opodatkowaniu. Dofinansowanie nie powoduje bowiem powstania po stronie tych osób przysporzenia majątkowego. Nie można uznać, iż osoby te uzyskują świadczenia nieodpłatne, gdyż w omawianej sytuacji nie otrzymują żadnych środków finansowych, jak również nie przysługuje im żadne świadczenie ze strony Spółdzielni.
Zatem prawidłowe jest stanowisko Spółdzielni, że nadwyżka bilansowa przeznaczona na dofinansowanie funduszu remontowego wszystkich zasobów - nie stanowi - dla członków lub nie członków posiadający lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu, członków lub nie członków posiadających odrębną własność oraz nie członków zajmujących lokal na podstawie umowy najmu, przychodów z innych źródeł.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach