1. Czy jako organizator gier i zagadek Wnioskodawczyni ma potrącać podatek dochodowy od nagród (10% wartości nagrody), jeśli nie przekroczyły one wart... - Interpretacja - ITPB2/415-414/11/IB

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.07.2011, sygn. ITPB2/415-414/11/IB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

1. Czy jako organizator gier i zagadek Wnioskodawczyni ma potrącać podatek dochodowy od nagród (10% wartości nagrody), jeśli nie przekroczyły one wartości 760 zł, a gry i zagadki, podobnie jak konkursy, bazują na wiedzy uczestników z różnych dziedzin nauki, sztuki, kultury, i równocześnie są ogłaszane przez Internet (oraz organizowane poprzez stronę internetową)?
2. Czy też nagrody do wysokości 760 zł w obu przypadkach zwolnione są od podatku dochodowego (zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2011 r. (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni zajmuje się organizacją gier miejskich w terenie. Polega to na tym, że uczestnicy w dniu gry wnoszą opłatę z tytułu udziału w grze. Dzielą się na drużyny kilkuosobowe. Gra bazuje na umiejętnościach i wiedzy uczestników, którzy mają za zadanie odpowiedzieć na pytania lub rozwiązać zadania z dziedzin nauki i sztuki. Drużyna, która uzyska najlepszy wynik otrzymuje nagrodę w postaci kuponu na określone usługi i towary o określonej wartości (w pierwszej grze nagrodą był kupon na kolację w restauracji o wartości 100 zł dla dwóch osób). Wartość nagrody przypadająca na jednego uczestnika nie przekracza 50 zł. Informacje o przeprowadzanych grach miejskich ogłaszane są w Internecie na stronie firmowej Wnioskodawczyni i na portalach związanych tematycznie z grami miejskimi.

Równocześnie Wnioskodawczyni organizuje zagadki intelektualne w Internecie. Każda pełnoletnia osoba, która chce wziąć udział loguje się na Jej stronie, wpłaca określoną kwotę pieniędzy za udział w zagadce, otrzymuje materiały i opierając się o swoją wiedzę odpowiada na pytania z dziedzin nauki, sztuki, rozwiązuje zadania logiczne. Nagrodą dla osoby, która pierwsza odpowie prawidłowo na pytania lub rozwiąże zadania jest kupon na określone usługi lub nagroda rzeczowa lub nagroda pieniężna. Wartość nagród rzeczowych lub kuponów nie przekracza 760 zł. Wartość nagrody pieniężnej jest uzależniona od ilości graczy. W pierwszej zagadce wartość nagrody nie przekroczyła 100 zł. Zaistniałe sytuacje miały miejsce w lutym i kwietniu bieżącego roku 2011.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy jako organizator gier i zagadek Wnioskodawczyni ma potrącać podatek dochodowy od nagród (10% wartości nagrody), jeśli nie przekroczyły one wartości 760 zł, a gry i zagadki, podobnie jak konkursy, bazują na wiedzy uczestników z różnych dziedzin nauki, sztuki, kultury, i równocześnie są ogłaszane przez Internet (oraz organizowane poprzez stronę internetową)... Czy też nagrody do wysokości 760 zł w obu przypadkach zwolnione są od podatku dochodowego (zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)...

Zdaniem Wnioskodawcy nagrody w grach i zagadkach (podobnie jak w konkursach) opierają się o wiedzę i umiejętności uczestników związane z różnymi dziedzinami nauki, sztuki, kultury. Istnieje element rywalizacji między uczestnikami. Każda gra i zagadka posiada jasno określony regulamin. Spełniają więc kryteria konkursu.

Informacje o grach i zagadkach podawane są w Internecie, który według definicji jest środkiem masowego przekazu informacji (podobnie jak prasa czy telewizja). W grach i zagadkach może wziąć udział każda pełnoletnia osoba, czyli oferta jest skierowana do zróżnicowanej klienteli.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni uważa, że nagrody o wartości do 760 zł powinny być w wymienionych wyżej przypadkach zwolnione z podatku dochodowego, gdyż spełniają kryteria podane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle powyższego, zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w tym przepisie, może zostać objęta wartość wygranych w tych konkursach i grach, które ogłaszane są w środkach masowego przekazu albo też w takich konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z określonych w tym przepisie dziedzin, a mianowicie muszą to być konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Przepisy podatkowe posługują się pojęciami gra i konkurs nie zawierając ich definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego, konkurs to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Natomiast gra to czynność o ustalonych zasadach, w której udział bierze zwykle kilka osób (rzadziej jedna), w celach rozrywkowych. Większość gier, choć nie wszystkie, ma charakter konkurencyjny i celem gracza bądź grupy graczy jest pokonanie pozostałych uczestników. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców

Jednocześnie, w przypadku wygranych w konkursach i grach ogłaszanych w środkach masowego przekazu dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o grze lub konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga bowiem, aby takie konkursy i gry były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik i w wyrażeniu organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja).

Oznacza to, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do wygranych w konkursach i grach, które łącznie spełniają te dwie przesłanki. Spełnienie natomiast tylko jednego z powyższych warunków, tj. zamieszczenie na stronie internetowej ogłoszenia o grze lub wykorzystywanie Internetu do obsługi i organizowania gier, nie uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia.

W konsekwencji, zastosowanie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy mogłoby nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia gry, były środki masowego przekazu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia środki masowego przekazu. Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie środki masowego przekazu (mass media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet. Wśród mediów masowych powyższe definicje wymieniają prasę.

W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.) - prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele- i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Zastosowanie analogii z powyższą definicją pozwala stwierdzić, iż niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media, Internet spełnia te same zadania, tj. może służyć do publikacji określonych treści (np. ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.

Jednakże jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, organizatorem gier i zagadek intelektualnych jest Wnioskodawczyni, która - w świetle wyżej przytoczonych definicji - instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu nie jest. Wnioskodawczyni wykorzystuje jedynie współczesne narzędzie komunikowania się (jakim jest Internet) do obsługi i organizowania gier i zagadek z wykorzystaniem Internetu oraz swojej strony internetowej.

Mając na uwadze powyższe, wygrane w tego rodzaju grach nie stanowią wygranych w grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu.

Tym samym, do nagród przekazywanych przez Wnioskodawczynię nie ma zastosowania zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy (niezależnie od ich wysokości). Wygrane te podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy