Temat interpretacji
Czy wynagrodzenie, które Wnioskodawczyni otrzymuje za wykonywanie zadań bezpośrednio związanych z realizacją celów przedmiotowego Projektu w części finansowanej przez Komisję Europejską w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania:
- w części dotyczącej wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących cel projektu, pokrywanych bezpośrednio ze środków finansowych Komisji Europejskiej i pochodzących ze środków zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku jest prawidłowe,
- w części dotyczącej wynagrodzeń finansowanych ze środków własnych pracodawcy, a następnie refundowanych przez Komisję Europejską jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni jest etatowym pracownikiem Fundacji i w ramach umowy o pracę realizuje projekt międzynarodowy X. Projekt jest inicjatywą Komisji Europejskiej podjętej w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013 (Framework Program for Competitiveness and Innovation CIP) ustanowionego decyzją nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. (Dz. U. UE L 310/15 z dnia 9 listopada 2006 r.) Komisja Europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu X na obszarze wszystkich krajów członkowskich UE w drodze konkursu na tzw. Partnerów sieciowych, który został ogłoszony w styczniu 2007 r. i rozstrzygnięty w kwietniu 2007 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez KE do realizacji przedsięwzięcia X jest Konsorcjum, w skład którego wchodzi 6 ośrodków w tym Fundacja. Zasady finansowania działalności Konsorcjum oraz budżet projektu zostały określone w Umowie Ramowej oraz Umowie o dofinansowanie. Umowa Ramowa o Partnerstwie (Framework Partnership Agreement) została podpisana xx lutego 2008 r. przez Wspólnotę Europejską reprezentowaną przez Komisję Wspólnot Europejskich oraz Konsorcjum. Realizacja zadań X następuje na podstawie szczegółowych umów zawartych z:
- Agencją Wykonawczą do spraw Konkurencyjności i Innowacji (EACI), działającą w oparciu o uprawnienia nadane przez Komisje Wspólnot Europejskich szczegółowa umowa o dotację (Specific Grant Agreement) dotacja 60% wydatków kwalifikowanych.
- Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości umowa z dnia xx lipca 2008 r. - dotacja 40% wydatków kwalifikowanych.
Celem działalności X jest świadczenie usług dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), w zakresie:
- informowania, informacji zwrotnych, współpracy i umiędzynarodowienia;
- innowacji oraz transferu technologii oraz wiedzy;
- zachęcania do uczestnictwa MŚP w 7 Ramowym Badań i Rozwoju Technologicznego UE.
Działania X są realizowane przez:
- prowadzenie indywidualnych konsultacji bezpośrednich (w biurze ośrodka) i pośrednich (mail, telefon),
- organizację konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów itp.,
- redagowania i publikowania artykułów w prasie lokalnej, regionalnej i krajowej oraz na stronie internetowej X,
- tworzenie oraz drukowanie materiałów promocyjnych z opisem usług X,
- promocje działań biura na targach oraz podczas imprez brokerskich.
Zainteresowana od stycznia 2008 r. realizuje bezpośrednio zadania projektu (m. in. prowadzi konsultacje, szkolenia, bierze udział w organizacji seminariów i warsztatów).
W pierwszych dwóch latach trwania Projektu (1 styczeń 2008 r. 31 grudzień 2009 r.) Wnioskodawczyni przeznaczała na cele Projektu 40% swojego czasu pracy (40% Jej wynagrodzenia było sfinansowane przez Projekt, z czego 60% pochodziło z Komisji Europejskiej). W roku 2010 zaangażowanie Zainteresowanej w Projekt wzrosło do średnio 62% (z czego 60% było sfinansowane z Komisji Europejskiej). Środki Komisji Europejskiej są przekazywane na wydzielony rachunek Fundacji przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, (PARP), która jest koordynatorem Projektu.
Fundacja pobiera od całego wynagrodzenia Wnioskodawczyni (w tym części finansowanej ze środków pomocowych Komisji Europejskiej) zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy wynagrodzenie, które Wnioskodawczyni otrzymuje za wykonywanie zadań bezpośrednio związanych z realizacją celów przedmiotowego Projektu X w części finansowanej przez Komisję Europejską w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych...
Zdaniem Wnioskodawczyni, Fundacja pobiera od całości wynagrodzenia (w tym części finansowanej z Komisji Europejskiej) zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są: dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od Rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Środki przeznaczone na realizację przedmiotowego Projektu pochodzą z redystrybucji podatków europejskiego (polskiego) podatnika. Powtórne opodatkowanie środków pomocowych Komisji Europejskiej jest sprzeczne z zasadami Wspólnoty, które wykluczają finansowanie lokalnych budżetów państw członkowskich z bezpośrednich dotacji Wspólnotowych. Środki na realizację Projektu są wypłacane w systemie mieszanym (zaliczka i rozliczenie końcowe z refundacją). Zgodnie jednak z wyrokiem Sądu NSA z 14 stycznia 2009 r. Sygn. Akt II FSK 1457/07 sposób korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy (zaliczkowanie lub refinansowanie) nie wpływa na stosowanie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof. Potwierdził to także NSA w II FSK 1069/07. Podkreślił, że normy regulujące sposób przekazywania pieniędzy z UE czy ich dystrybucji mają charakter czysto techniczny. To jak pieniądze trafiają do beneficjentów, nie zmienia ich charakteru. Zdaniem Zainteresowanej wynagrodzenie, które otrzymuje za wykonywanie zadań bezpośrednio związanych z realizacją celów opisanego Projektu w części finansowanej przez Komisję Europejska jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:
- prawidłowe - w części dotyczącej wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących cel projektu, pokrywanych bezpośrednio ze środków finansowych Komisji Europejskiej i pochodzących ze środków zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku,
- nieprawidłowe - w części dotyczącej wynagrodzeń finansowanych ze środków własnych pracodawcy, a następnie refundowanych przez Komisję Europejską.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z dniem 1 stycznia 2010 r., ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), zostało zmienione brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Na podstawie ww. przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:
- środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.
Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.
Podkreślić należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni jest pracownikiem Fundacji i w ramach umowy o pracę realizuje projekt międzynarodowy X. Projekt jest inicjatywą Komisji Europejskiej podjętej w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013 (Framework Program for Competitiveness and Innovation CIP).
Komisja Europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji ww. projektu na obszarze wszystkich krajów członkowskich UE w drodze konkursu na tzw. Partnerów sieciowych. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez Komisję Europejską do realizacji przedsięwzięcia X jest Konsorcjum, w skład którego wchodzi 6 ośrodków, w tym Fundacja.
Wnioskodawczyni od stycznia 2008 r. realizuje bezpośrednio zadania projektu m.in. prowadzi konsultacje, szkolenia, bierze udział w organizacji seminariów i warsztatów. W pierwszych dwóch latach trwania Projektu (1 styczeń 2008 r. 31 grudzień 2009r.) Zainteresowana przeznaczała na cele Projektu 40% swojego czasu pracy ( 40% wynagrodzenia było sfinansowane przez Projekt, z czego 60% pochodziło z Komisji Europejskiej). W 2010 r. zaangażowanie Wnioskodawczyni w Projekt wzrosło do średnio 62% (z czego 60% było sfinansowane z Komisji Europejskiej).
Środki Komisji Europejskiej są przekazywane na wydzielony rachunek Fundacji przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), która jest koordynatorem Projektu.
Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż część wynagrodzenia Zainteresowanej, pomimo przekazywania go przez koordynatora, jest pokrywana bezpośrednio ze środków finansowych Komisji Europejskiej zatem spełnia warunek pochodzenia środków pomocowych z zagranicy.
Podkreślić należy, iż w odniesieniu do wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na umowę o pracę w ramach Programu CIP (EIP), w którym część środków z funduszy unijnych została przekazana na zasadzie refinansowania, tj. zwrotu wynagrodzeń wypłaconych uprzednio przez pracodawcę ze środków własnych, należy uznać, że środki wypłacane są przez podmioty krajowe, a nie pochodzą wprost z UE i w tej części nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W tej sytuacji do momentu otrzymania środków z Komisji Europejskiej przeznaczonych na realizację projektu ww. Programu CIP (EIP), wypłacone w tym okresie wynagrodzenia po części są finansowane z innych środków niż pomoc bezzwrotna. Bez znaczenia pozostaje fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków bezzwrotnej pomocy. Omawiane zwolnienie może mieć bowiem zastosowanie jedynie w momencie wypłaty wynagrodzeń ze środków pomocowych.
Refundacji nie można uznać za spełnienie warunku umożliwiającego skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wypłata wynagrodzeń nie jest dokonywana wprost ze środków unijnych.
W przedmiotowej sprawie zwolnieniu przewidzianemu w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, podlega ta część wynagrodzenia Wnioskodawczyni zatrudnionej na podstawie umowy o pracę na użytek projektu realizowanego w ramach Programu CIP (EIP), która pokrywana jest bezpośrednio ze środków finansowych Unii Europejskiej.
Ponadto, aby wynagrodzenie Zainteresowanej mogło korzystać ze zwolnienia, spełniony musi być również wymóg bezpośredniej realizacji celu programu wynikający z art. 21 ust.1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy zatem wykazać, że dana praca służy bezpośrednio realizacji celu pomocy, zaś zapłata pochodzi ze środków pomocowych zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy, pod pojęciem podatnika bezpośrednio realizującego cel programu należy rozumieć osobę wykonującą w ramach programu (projektu), finansowanego ze środków pomocowych określone czynności na zlecenie podmiotu, któremu pomoc ma służyć (beneficjenta pomocy zagranicznej).
Zwolnienie nie ma natomiast zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym taki podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Istotną okolicznością zatem w myśl tego przepisu wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest również charakter czynności wykonywanych przez pracownika lub zleceniobiorcę. Jako zwolnione z podatku mogą być traktowane jedynie wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją celu programu pomocowego.
Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które mimo, iż są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.
W świetle powyższych wyjaśnień wynagrodzenie Wnioskodawczyni otrzymywane za wykonywanie zadań bezpośrednio związanych z realizacją celów projektu X, w części finansowanej przez Komisję Europejską i pochodzącej ze środków zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast wynagrodzenie finansowane ze środków własnych pracodawcy, a następnie refundowane przez Komisję Europejską nie korzysta z przedmiotowego zwolnienia.
W odniesieniu do powołanych przez Zainteresowaną wyroków sądowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Ponadto należy wskazać, iż tut. organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię tylko opiera się na opisie zdarzenia przedstawionym we wniosku.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowaną i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi ul. Piotrowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu