1) Czy zasady organizowanego przez Wnioskodawcę konkursu dla Uczestników programu partnerskiego spełniają przesłanki pozwalające na zakwalifikowanie... - Interpretacja - IPPB1/4511-670/16-2/EC

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.07.2016, sygn. IPPB1/4511-670/16-2/EC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

1) Czy zasady organizowanego przez Wnioskodawcę konkursu dla Uczestników programu partnerskiego spełniają przesłanki pozwalające na zakwalifikowanie tego przedsięwzięcia jako konkursu w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2012r. poz. 361 z późn. zm.; dalej: ustawa o PIT)? 2) Czy w związku z wydaniem nagród w przedmiotowym konkursie zwycięzcom będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych określone w art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 42 ustawy o PIT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2016 r. (data wpływu 1 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi konkursami jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi konkursami.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca na zlecenie swojego kontrahenta (dalej również: zlecający) świadczy usługę marketingową w zakresie organizacji i obsługi programu partnerskiego (dalej: program). Program skierowany jest do przedsiębiorców, którzy w ramach swojej działalności gospodarczej świadczą usługi elektryczno-instalacyjne (dalej: Uczestnicy) i polega na zbieraniu przez Uczestników punktów z tytułu zakupu produktów w podmiotach dystrybuujących produkty zlecającego obsługę i organizację programu marketingowego, które to punkty Uczestnicy następnie mogą zamieniać na nagrody.

W celu promocji programu oraz zwiększenia sprzedaży produktów nim objętych Wnioskodawca na zlecenie kontrahenta zorganizował konkurs. W konkursie mogą brać udział przedsiębiorcy, którzy zgłosili się do programu partnerskiego, uzyskali ID Uczestnika programu i nie zostali z niego wykluczeniu przez Organizatora. Uczestnicy są kwalifikowaniu do udziału w konkursie bez konieczności rejestracji i mogą w dowolnej chwili zrezygnować z udziału w konkursie składając wniosek o wykluczenie.

Zasady konkursu określone są w regulaminie, który określa w szczególności kryteria uczestnictwa w konkursie, wyłonienia zwycięzców i przyznania nagród, oraz organizatora odpowiedzialnego za przebieg konkursu. Funkcję organizatora konkursu pełni Wnioskodawca. Konkurs jest prowadzony od dnia 1 marca 2016r. do dnia 30 czerwca 2016r. Przedmiotowy konkurs nie jest konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, zaś Wnioskodawca nie jest podmiotem zaliczanym do środków masowego przekazu.

Zadanie konkursowe (stanowiące element rywalizacji, współzawodnictwa Uczestników konkursu) polega na zgromadzeniu przez Uczestnika w trakcie trwania konkursu jak najwyższej wartości punktów na tzw. indywidualnym koncie uczestnika programu partnerskiego (tj. koncie Uczestnika stworzonym w celu udziału w programie partnerskim). Nagrody w konkursie otrzymają:

  1. 4 Uczestnicy, którzy w okresie trwania konkursu zgromadzą na swoim koncie Uczestnika najwyższą wartość punktów (w przypadku, gdy warunek ten spełni więcej niż 4 uczestników nagrody zostaną przyznane 4 Uczestnikom, którzy najwyższą wartość punktów spełnili jako pierwsi),
  2. 40 Uczestników, którzy jako pierwsi spośród wszystkich Uczestników programu, w trakcie trwania konkursu zgromadzą na swoim indywidualnym koncie uczestnika wartość co najmniej 6000 punktów.

Regulamin nie przewiduje żadnych nagród dla pozostałych Uczestników konkursu, tj. takich którzy zdobędą zbyt mało punktów. Nagrodami w konkursie są smartfony (przewidziane dla zwycięzców, o których mowa w pkt b) powyżej) oraz vouchery na jazdę luksusowym samochodem sportowym (przewidziane dla zwycięzców wskazanych w pkt a) powyżej).

Wnioskodawca jako organizator konkursu odpowiada za zakup nagród i jest prawnie zobowiązany do wydania nagród zwycięzcom. W tym zakresie Wnioskodawca działa na rzecz kontrahenta, ale we własnym imieniu. W szczególności w zakresie wydania nagród w konkursie Wnioskodawca nie działa w charakterze pośrednika pomiędzy zlecającym organizację konkursu a Uczestnikiem. Kontrahent Wnioskodawcy na żadnym etapie zarówno programu partnerskiego, jak i realizowanego w jego trakcie konkursu nie wchodzi w relacje z Uczestnikiem.

Równowartość nagród wydawanych w konkursie przez Wnioskodawcę stanowi element kalkulacyjny wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usług marketingowych w zakresie obsługi i organizacji konkursu. Innymi słowy wydatki na nagrody w konkursie finansowane będą przez Wnioskodawcę z kwot otrzymanych od zlecającego organizację konkursu tytułem wynagrodzenia za wykonywane na jego rzecz usługi. Tym niemniej roszczenie o wydanie nagród przysługuje Uczestnikom wyłącznie względem Wnioskodawcy. Wynika to z tego, iż to Wnioskodawca jest regulaminowym organizatorem konkursu. W konsekwencji jest on zobowiązany względem Uczestników do wydania nagród (na zasadzie przyrzeczenia publicznego, zgodnie z przepisem art. 919 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny - Dz.U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 z późn. zm.). Obowiązek wydania nagród ciąży na Wnioskodawcy nawet, gdyby nie otrzymał on środków na ten cel od zlecającego organizację i obsługę konkursu.

Zważywszy, że Uczestnikami konkursu, a co za tym idzie jego zwycięzcami mogą być przedsiębiorcy, w tym w szczególności osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, Wnioskodawca powziął wątpliwości, co do zakresu obowiązków na gruncie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2012r., poz 361 z późn. zm.; dalej: ustawa o PIT), które ciążą na nim w związku z wydaniem nagród zwycięzcom będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy zasady organizowanego przez Wnioskodawcę konkursu dla Uczestników programu partnerskiego spełniają przesłanki pozwalające na zakwalifikowanie tego przedsięwzięcia jako konkursu w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2012r. poz. 361 z późn. zm.; dalej: ustawa o PIT)?

  • Czy w związku z wydaniem nagród w przedmiotowym konkursie zwycięzcom będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych określone w art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 42 ustawy o PIT?

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    Ad. 1

    Zdaniem Wnioskodawcy opisane w stanie faktycznym przedsięwzięcie stanowi konkurs w rozumieniu art. 30 ust.1 pkt 2 ustawy o PIT.

    Ponieważ ustawa o PIT nie zawiera legalnej definicji konkursu w orzecznictwie sądów administracyjnych jednolicie wskazuje się, że dokonując wykładni; tego pojęcia należy się posłużyć potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia. Uwzględniając tę dyrektywę wykładni przyjmuje się, że zasadniczo definicja pojęcia konkurs", którym posługuje się art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT zawiera kilka elementów.

    W wyroku z dnia 9 kwietnia 2014r. sygn. akt II FSK 911/12 wskazał je Naczelny Sąd Administracyjny, stwierdzając iż aby mówić o konkursie w rozumieniu przepisów o PIT: W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. W cytowanym wyroku NSA zaznaczył przy tym, iż jako kluczowy, statuujący definicję konkurs jawi się element rywalizacji rozumianej jako ubieganie się o zwycięstwo, wygraną, o zdobycie czegoś, współzawodnictwo: Bez "rywalizacji" bowiem nie możemy dookreślić pojęcia konkurs. W tym samym tonie wypowiedział się również np. WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 7 maja 2015r. w sprawie o sygn. akt I SA/Wr 303/15, wskazując, że aby dane przedsięwzięcie zostało uznane za konkurs wymagane jest:

    1. istnienie regulaminu konkursu określającego nazwę, organizatora i uczestników konkursu, nagrody oraz zasady wyboru zwycięzców,
    2. ograniczenie liczby zwycięzców - nagrody nie mogą zostać przekazane wszystkim uczestnikom,
    3. wyłonienie zwycięzców w drodze wzajemnej rywalizacji, z występującym elementem współzawodnictwa pomiędzy uczestnikami w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu - w powszechnym rozumieniu bowiem konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy lub zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria,
    4. wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy, zgodny z regulaminem przebieg akcji (komisja konkursowa, jury),
    5. wydanie nagród zwycięzcy/zwycięzcom.

    W ocenie Wnioskodawcy opisany w stanie faktycznym konkurs dla uczestników programu partnerskiego wyczerpuje wszystkie wskazywane w orzecznictwie przesłanki warunkujące uznanie danego przedsięwzięcia za konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, bowiem:

    1. przeprowadzany jest on w oparciu o pisemny regulamin dostępny dla wszystkich uczestników w siedzibie Wnioskodawcy i na dedykowanej programowi partnerskiemu stronie internetowej
    2. regulamin wskazuje: nazwę konkursu, organizatora konkursu (w tym charakterze występuje Wnioskodawca), podmioty mogące uczestniczyć w konkursie i warunki uczestnictwa, nagrody oraz zasady ich przyznawania
    3. występuje element rywalizacji/współzawodnictwa między Uczestnikami konkursu oraz ograniczenie liczby zwycięzców - spośród wszystkich Uczestników wyłonione zostaną 4 osoby, które wykażą się największą liczbą punktów oraz 40 osób, które najszybciej zgromadzą określony w regulaminie poziom punktów i tylko te osoby zostaną nagrodzone
    4. Wnioskodawca, jako organizator konkursu wyznaczył osoby odpowiedzialne za prawidłowy przebieg konkursu i wyłonienie zwycięzców
    5. Wnioskodawca wydaje nagrody zwycięzcom - Uczestnikom, którzy spełnią kryterium konkursowe, tj. zgromadzą w czasie trwania konkursu największą liczbę punktów w programie partnerskim albo jako pierwsi spośród wszystkich Uczestników osiągną wymagany regulaminem pułap punktów w programie partnerskim.

    Warte odnotowania jest, iż za uznaniem za konkurs w rozumieniu przepisów o PIT przedsięwzięć i podobnych do opisanego w niniejszym stanie faktycznym konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę wielokrotnie opowiadały się również sądy administracyjne. Wskazać w tym miejscu należy zwłaszcza wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 stycznia 2016r., sygn. akt III SA/Wa 523/15, w którym sąd poddawał analizie konkurs organizowany przez podmiot świadczący usługi w branży reklamowej na rzecz swojego kontrahenta, którego istotą było dokonywanie w okresie trwania konkursu hurtowych zakupów produktów należących do marki owego kontrahenta na określoną kwotę a następnie osiągnięcie jak największej sprzedaży detalicznej tych produktów. Nagrody otrzymać miało 10 uczestników, którzy znajdą się na najwyższych miejscach rankingowych tworzonej według wyników sprzedaży. Sąd nie miał wątpliwości, iż tego rodzaju przedsięwzięcie wypełnia znamiona konkursu w rozumieniu przepisów o PIT, gdyż widoczny jest element rywalizacji uczestników, którym było osiągnięcie wartości sprzedaży wyższej niż wartość uzyskana przez innych uczestników (w podobnym tonie NSA w wyroku z dnia 1 grudnia 2015r., sygn. akt II FSK 2075/13).

    Zdaniem Wnioskodawcy wnioski płynące z przytoczonych wyżej wyroków można w pełni zastosować w okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego. Wprawdzie nie występuje tutaj tożsamość zadania konkursowego, niemniej jednak podobnie jak w stanach faktycznych będących kanwą w/w wyroków istotą konkursu jest rywalizacja Uczestników. W przypadku konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę - o zgromadzenie w trakcie trwania konkursu największej liczby punktów w programie partnerskim. Samo zgromadzenie punktów nie jest wystarczające do otrzymania nagrody - aby ją uzyskać Uczestnik musi mieć ich najwięcej albo osiągnąć wymagany regulaminem poziom w jak najkrótszym czasie. Element rywalizacji/współzawodnictwa Uczestników jest zatem oczywisty. Wnioskodawca pragnie również wskazać, że analogiczne zapatrywania na gruncie PIT na konkurs polegający na współzawodniczeniu uczestników w zakresie zbierania jak największej liczby punktów przyznawanych za wykonanie premiowanych czynności zostały wrażone w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 21 października 2015r. nr IPTPB1/4511-442/15-3/AG. Organ nie miał wątpliwości, że takie przedsięwzięcie może być uznane za konkurs, a co za tym idzie jego zdaniem (...) w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą, będziemy mieć do czynienia z wygraną w konkursie.

    Mając powyższe na względzie, z uwagi na fakt, iż w organizowanym przez Wnioskodawcę konkursie występuje element współzawodnictwa między uczestnikami a nadto spełnione są wymogi formalne w postaci regulaminu określającego w szczególności jego zasady, organizatora, uczestników i nagrody za uzasadnione należy zdaniem Wnioskodawcy uznać stwierdzenie, iż w sprawie mamy do czynienia z konkursem w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

    Ad. 2

    Konsekwencją stwierdzenia, że organizowany przez Wnioskodawcę konkurs jest konkursem w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT jest to, iż wygrane w owym konkursie podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych (w sprawie nie ma zastosowania żadne ze zwolnień określonych w ustawie o PIT, w szczególności zwolnienia o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy o PIT). Tym samym zdaniem Wnioskodawcy na pytanie oznaczone nr 2 odpowiedź winna być twierdząca, tzn. na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych określone w art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 42 ustawy o PIT.

    Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT m.in. osoby prawne są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 2.

    W ocenie Wnioskodawcy bez wpływu na zakres tego obowiązku pozostaje fakt, iż zwycięzcami konkursu będą osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. W tym zakresie Wnioskodawca w całości podziela bowiem i prezentuje jako element własnego stanowiska w sprawie poglądy wyrażane w jednolitym w tym względzie orzecznictwie sądów administracyjnych, w świetle którego art. 30 ust. 1 pkt 2 nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych, które uniemożliwiałyby objęcie jego zakresem osób i fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Tym samym nie wyklucza on zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych do przychodów przedsiębiorców stanowiących nagrody i wygrane w konkursach. Reprezentatywne dla tej linii - orzeczniczej są w szczególności wyroki NSA z dnia 20 stycznia 2015r., sygn. akt II FSK 202/13 oraz z dnia 1 grudnia 2015r., sygn. akt II FSK 2075/13, w których sąd w sposób kategoryczny stwierdził, iż Nie ma żadnych podstaw, aby z zakresu znaczeniowego zwrotu frazeologicznego wygrane w konkursach wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą (...). Gdyby ustawodawca z zakresu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. chciał wyłączyć nagrody i wygrane otrzymane w konkursach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą prowadzoną przez uczestników, uczyniłby to poprzez stosowny zapis w treści tego przepisu. Brak takiego zapisu oznacza, że związek konkursu z działalnością gospodarczą podatnika nie wpływa na sposób opodatkowania wygranej (nagrody). (...)

    W konsekwencji za uprawniony należy uznać wniosek, że jeżeli Skarżąca organizuje przedsięwzięcie spełniające wymogi przypisane właśnie konkursowi, to otrzymane przez uczestników wygrane stanowią przychód z konkursu. Tego zaś rodzaju przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym bez względu na fakt, czy uzyskał go przedsiębiorca, czy też osoba nieprowadząca działalność gospodarczą.

    Stanowisko zbieżne z powyższym znaleźć można również w wyrokach: WSA w Warszawie z dnia 27 stycznia 2016r., sygn. akt III SA/Wa 523/15, WSA w Łodzi z dnia 23 marca 2016r., sygn. akt I SA/Łd 85/16 (oba orzeczenia prawomocne) oraz WSA we Wrocławiu z dnia 9 grudnia 2015r., sygn. akt I SA/Wr 1588/15.

    Odnosząc powyższe do okoliczności stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdzić zatem należy, że na Wnioskodawcy jako podmiocie organizującym konkurs i wydającym nagrody zwycięzcom - osobom fizycznym prowadzących działalność gospodarczą, ciążyć będzie obowiązek pobrania i odprowadzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o PIT oraz obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42 ustawy o PIT (przesłanie do urzędu skarbowego deklaracji rocznej PIT-8AR).

    Stanowisko powyższe Wnioskodawca wywodzi z literalnego brzmienia art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, który płatnikiem ustanawia podmioty dokonujące wypłat (świadczeń) z tytułu wygranych w konkursach. To zatem faktyczne przekazanie dochodu - nagrody w konkursie wyznacza podmiot, na którym ciążą obowiązki wynikające z prawa podatkowego związane z tym zdarzeniem. Za okoliczność irrelewantną należy natomiast uznać to, kto ponosi ekonomiczny ciężar nagród. Taki wniosek znajduje potwierdzenie np. w wyroku WSA w Warszawie z dnia 19 grudnia 2015r, sygn. akt III SA/Wa 1982/14, w którym sąd wyjaśnił, iż dokonywanie wypłat, o którym mowa w art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f. należy rozumieć dosłownie, a mianowicie jako właśnie faktyczną realizację wypłaty (faktyczne wypłacenie). Uprawniony jest przy tym pogląd, że analogicznie jak podmiot, który faktycznie dokonuje wypłat (świadczeń) należy rozumieć podmiot, który stawia do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne". Co godne odnotowania teza powyższa wyrażona została w sprawie dotyczącej agencji marketingowej wydającej nagrody w akcji promocyjnej realizowanej na rzecz swojego kontrahenta, gdzie koszt nagród stanowił element kalkulacyjny należnego jej wynagrodzenia z tytułu świadczenia usługi marketingowej. Sąd nie miał wątpliwości, iż to, że w rzeczywistości ciężar ekonomiczny nagród obciąża zlecającego akcję marketingową pozostaje bez znaczenia w sprawie. Zdaniem bowiem Sądu faktyczne wypłacenie" to wypłata środków finansowych rzeczywiście dokonana przez określony podmiot, niezależnie od źródła pochodzenia tych środków. Konkludując, za trafne uznał WSA w Warszawie stanowisko, iż obowiązki określone w art. 41 ust. 4 ustawy o PIT będą miały zastosowanie do agencji marketingowej, a nie podmiotów zlecających jej przeprowadzenie akcji promocyjnej (analogicznie w prawomocnych wyrokach WSA w Warszawie z dnia 12 marca 2015r., sygn. akt III SA/Wa 2798/14 oraz z dnia 19 lutego 2015r. sygn. akt III SA/Wa 1889/14). Za uznaniem za płatnika PIT podmiotów działających w branży marketingowej w odniesieniu do wygranych w konkursach organizowanych przez nich na zlecenie podmiotów trzecich opowiedział się również WSA w Warszawie w wyroku z dnia 27 stycznia 2016r, sygn, akt III SA/Wa 523/15.

    Podsumowując: ponieważ w okolicznościach stanu faktycznego to Wnioskodawca dokonuje we własnym imieniu faktycznego wydania nagród w konkursie będąc do takiego działania prawnie zobowiązanym w związku ze statusem organizatora konkursu, zasadnym jest twierdzenie, że na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek płatnika PIT w zakresie naliczenia, pobrania oraz odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku od nagród i złożenia rocznej deklaracji PIT-8AR.

    Zatem odpowiedź na pytanie oznaczone nr 2 winna być twierdząca.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

    Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

    W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

    1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
    2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
    3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

    prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

    Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tj. pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

    Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

    Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

    Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

    Na wstępie należy stwierdzić, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

    Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka na zlecenie swojego kontrahenta świadczy usługę marketingową w zakresie organizacji i obsługi programu partnerskiego. Program skierowany jest do przedsiębiorców, którzy w ramach swojej działalności gospodarczej świadczą usługi elektryczno-instalacyjne i polega na zbieraniu przez Uczestników punktów z tytułu zakupu produktów w podmiotach dystrybuujących produkty zlecającego obsługę i organizację programu marketingowego, które to punkty Uczestnicy następnie mogą zamieniać na nagrody.

    W celu promocji programu oraz zwiększenia sprzedaży produktów nim objętych Wnioskodawca na zlecenie kontrahenta zorganizował konkurs. Konkurs skierowany są wyłącznie do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Zasady konkursu określone są w regulaminie, który określa w szczególności kryteria uczestnictwa w konkursie, wyłonienia zwycięzców i przyznania nagród, oraz organizatora odpowiedzialnego za przebieg konkursu. Funkcję organizatora konkursu pełni Wnioskodawca. Konkurs jest prowadzony od dnia 1 marca 2016 r. do dnia 30 czerwca 201 6r.

    Nagrody w konkursie otrzymają:

    1. 4 Uczestnicy, którzy w okresie trwania konkursu zgromadzą na swoim koncie Uczestnika najwyższą wartość punktów (w przypadku, gdy warunek ten spełni więcej niż 4 uczestników nagrody zostaną przyznane 4 Uczestnikom, którzy najwyższą wartość punktów spełnili jako pierwsi),
    2. 40 Uczestników, którzy jako pierwsi spośród wszystkich Uczestników programu, w trakcie trwania konkursu zgromadzą na swoim indywidualnym koncie uczestnika wartość co najmniej 6000 punktów.

    Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że w przedsięwzięciu, które organizuje Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować w ilości zakupionych produktów a konkurs będzie prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.

    Jednakże w niniejszej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód (nagroda) uzyskany z tytułu udziału w konkursach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi przychód z tej działalności i podlega opodatkowaniu tak jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej. Należy bowiem zauważyć, iż w przypadku takich konkursów warunkiem koniecznym udziału jest prowadzenie działalności gospodarczej.

    Natomiast w myśl z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

    Jak wynika z powyższego, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów.

    Wobec powyższego należy wskazać, że wartość wygranych uzyskanych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanych przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku konkursów, stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

    W konsekwencji na Wnioskodawcy, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, z tytułu wygranych w konkursach otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, bowiem osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą muszą opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach co pozostałe przychody z prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej. Tym samym w tym przypadku Wnioskodawca nie będzie pełnił funkcji płatnika.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

    Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków oraz interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla tutejszego organu. Wydane orzeczenia i interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

    Stanowisko

    nieprawidłowe

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie