Temat interpretacji
Czy Spółdzielnia powinna na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wystawić informację PIT-8C?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2016 r. (data wpływu 25 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 czerwca 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 13 czerwca 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.
We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.
Członek Spółdzielni Olga M. posiadała od 1990 r. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Olga M. zmarła dnia 21 marca 2000 r. nie zostawiając wskazania na wypadek śmierci. Spadek po niej nabyli synowie: Bogdan i Janusz (postanowienie sądu o stwierdzenie nabycia spadku z dnia 21 marca 2011 r.).
Janusz M. zmarł 17 marca 2010 r. Spadek po nim nabył jego syn Waldemar M. (postanowienie sądu o stwierdzenie nabycia spadku z 23 stycznia 2015 r.)
Spadkobiercy Bogdan M. i Waldemar M. złożyli w Spółdzielni Mieszkaniowej notarialne oświadczenie o zrzeczeniu się nabytego własnościowego prawa do lokalu w związku z czym prawo to wygasło. Mieszkanie po opróżnieniu przekazali do dyspozycji Spółdzielni dnia 2 stycznia 2015 r. Spółdzielnia zleciła uprawnionemu rzeczoznawcy majątkowemu wykonanie wyceny lokalu, a następnie zgodnie z art. 17 11 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. zbyła lokal na przetargu w dniu 29 stycznia 2016 r. tj. w okresie, gdy obydwu spadkobiercom upłynęło 5 pełnych lat od dnia nabycia spadku do dnia zbycia lokalu.
W dniach 5 i 6 kwietnia 2016 r. należna wartość rynkowa po dokonaniu potrąceń, o których mowa w art. 17 11 ust. 2 została przez Spółdzielnię wypłacona spadkobiercom.
Następnie Spółdzielnia dnia 11 kwietnia 2016 r. złożyła do właściwego miejscowo Urzędu Skarbowego informację o wypłaconej wartości rynkowej sprzedanego lokalu mieszkalnego na rzecz spadkobierców Bogdana M. i Waldemara M.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy wobec przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Spółdzielnia powinna na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wystawić informację PIT-8C?
Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadku i darowizn Spółdzielnia dnia 11 kwietnia 2016 r. złożyła do właściwego miejscowo Urzędu Skarbowego informację o wypłaconej wartości rynkowej sprzedanego lokalu mieszkalnego.
W opisanej sytuacji zdaniem Spółdzielni nabyty spadek podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od sprzedaży tego lokalu w związku z tym, że obydwu spadkobiercom upłynął okres 5 pełnych lat podatkowych od nabycia spadku do dnia zbycia lokalu tj.:
Bogdan M.: data nabycia spadku 21 marca 2000 r., data zbycia lokalu 5 kwietnia 2016 r.
Waldemar M. data nabycia spadku 17 marca 2010 r., data zbycia lokalu 5 kwietnia 2016 r.
Wobec powyższego, zdaniem Spółdzielni nie powinna ona wystawiać informacji PIT-8C, ponieważ osoby, na rzecz których nastąpiła wypłata rozliczonego wkładu budowlanego, nie wniosły go przed laty do Spółdzielni, a jedynie odziedziczyły go po zmarłym członku Spółdzielni Oldze M. Dla Bogdana i Waldemara M. nie jest to więc zwrot wniesionego wkładu , ale otrzymany spadek.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Art. 11 ust. 1 ustawy, stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są inne źródła.
Art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użyte w ww. przepisie sformułowanie w szczególności, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.
Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że członek Spółdzielni Olga M. posiadała od 1990 r. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Olga M. zmarła dnia 21 marca 2000 r. nie zostawiając wskazania na wypadek śmierci. Spadek po niej nabyli synowie: Bogdan i Janusz (postanowienie sądu o stwierdzenie nabycia spadku z dnia 21 marca 2011 r.).
Janusz M. zmarł 17 marca 2010 r. Spadek po nim nabył jego syn Waldemar M. (postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku z 23 stycznia 2015 r.)
Spadkobiercy Bogdan M. i Waldemar M. złożyli w Spółdzielni Mieszkaniowej notarialne oświadczenie o zrzeczeniu się nabytego własnościowego prawa do lokalu w związku z czym prawo to wygasło. Mieszkanie po opróżnieniu przekazali do dyspozycji Spółdzielni dnia 2 stycznia 2015 r. Spółdzielnia zleciła uprawnionemu rzeczoznawcy majątkowemu wykonanie wyceny lokalu, a następnie zgodnie z art. 17 11 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. zbyła lokal na przetargu w dniu 29 stycznia 2016 r. tj. w okresie, gdy obydwu spadkobiercom upłynęło 5 pełnych lat od dnia nabycia spadku do dnia zbycia lokalu.
W dniach 5 i 6 kwietnia 2016 r. należna wartość rynkowa po dokonaniu potrąceń, o których mowa w art. 17 11 ust. 2 została przez Spółdzielnię wypłacona spadkobiercom.
Następnie Spółdzielnia dnia 11 kwietnia 2016 r. złożyła do właściwego miejscowo Urzędu Skarbowego informację o wypłaconej wartości rynkowej sprzedanego lokalu mieszkalnego na rzecz spadkobierców Bogdana M. i Waldemara M.
Zgodnie z art. 1711 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa, ustalona w sposób przewidziany w ust. 2, nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię, zgodnie z postanowieniami statutu.
Na podstawie art. 1711 ust. 2 ww. ustawy, z wartości rynkowej lokalu potrąca się niewniesioną przez osobę, której przysługiwało spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, część wkładu budowlanego, a w wypadku gdy nie został spłacony kredyt zaciągnięty przez spółdzielnię na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu - potrąca się kwotę niespłaconego kredytu wraz z odsetkami.
Warunkiem wypłaty wartości spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu jest opróżnienie lokalu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 (art. 1711 ust. 3 ww. ustawy).
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż kwota wypłacona wskazanym we wniosku osobom w związku z wygaśnięciem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nie można bowiem, zgodzić się z Wnioskodawcą, iż wypłacona kwota stanowi spadek po zmarłym członku spółdzielni. Z treści wniosku wynika bowiem, że przedmiotem spadku było spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a nie kwota wypłacona przez Spółdzielnię w związku z wygaśnięciem spółdzielczego własnościowego lokalu mieszkalnego.
Ponadto z uwagi na fakt, iż osoby wskazane we wniosku w związku z wygaśnięciem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - uzyskały przychód z innych źródeł, a nie przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy, bez znaczenia dla opodatkowania przychodu pozostaje upływ 5 pełnych lat podatkowych od dnia nabycia spadku.
Jednocześnie, ponieważ z treści wniosku wynika, że osoby, którym wypłacono wartość rynkową lokalu nie wniosły wkładu budowlanego, zatem w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy, zgodnie z którym od podatku wolne są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.
W konsekwencji Wnioskodawca był obowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie bowiem z tym przepisem, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy