Temat interpretacji
o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotycz1cej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie okreolenia Yród3a przychodów uzyskiwanych z tytu3u wynajmu wskazanych we wniosku nieruchomooci
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, ?e stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 paYdziernika 2016 r. (data wp3ywu do tut. Biura 26 paYdziernika 2016 r.), uzupe3nionym 30 listopada 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotycz1cej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie okreolenia Yród3a przychodów uzyskiwanych z tytu3u wynajmu wskazanych we wniosku nieruchomooci jest prawid3owe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 paYdziernika 2016 r. wp3yn13 do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotycz1cej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie okreolenia Yród3a przychodów uzyskiwanych z tytu3u wynajmu wskazanych we wniosku nieruchomooci. W dniu 30 listopada 2016 r. wniosek powy?szy zosta3 uzupe3niony.
We wniosku zosta3o przedstawione nastepuj1ce zdarzenie przysz3e:
Wnioskodawca od 2014 r. prowadzi indywidualn1 dzia3alnooa gospodarcz1, polegaj1c1 g3ównie na owiadczeniu us3ug doradczych (PKD 70.22.Z - Pozosta3e doradztwo w zakresie prowadzenia dzia3alnooci gospodarczej i zarz1dzania). W ewidencji dzia3alnooci gospodarczej, zg3osi3 dodatkowo dzia3alnooa o symbolu PKD 68.10.Z - Kupno i sprzeda? nieruchomooci na w3asny rachunek oraz PKD 68.20.Z - Wynajem i zarz1dzanie nieruchomoociami w3asnymi lub dzier?awionymi. W ramach prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej, Wnioskodawca zakupi3 trzy nieruchomooci dwie przekazane na cele niemieszkalne (jedna ju? wynajmowana, druga oczekuj1ca na Najemce), a trzecia na cele mieszkalne (na ten moment oczekuj1ca na Najemce), rozliczane fakturami VAT i opodatkowane podatkiem liniowym w ramach prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej. Niemniej jednak g3ównym i przewa?aj1cym Yród3em przychodu w ramach prowadzonej dzia3alnooci jest dzia3alnooa doradcza.
Na dzien dzisiejszy Wnioskodawca posiada równie? nieruchomooa mieszkaln1, zakupion1 ze orodków pienie?nych, nale?1cych do maj1tku prywatnego, a w najbli?szej przysz3ooci planuje zakupienie kolejnych lokali mieszkalnych w ramach maj1tku prywatnego i przeznaczenie ich na d3ugoterminowy wynajem prywatny osobom fizycznym.
Wnioskodawca nie ma pewnooci, czy planowanego wynajmu mieszkan zakupionych w przysz3ooci z prywatnego maj1tku i przeznaczonych na wynajem prywatny, z uwagi na rozmiar dzia3alnooci i jej charakter, nie nale?y traktowaa jako dzia3alnooa gospodarcz1, wy31czaj1c1 prawo do stosowania stawki rycza3towej, któr1 chcia3by Wnioskodawca do tego najmu zastosowaa zgodnie z art. 6 ust. 1a i art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zrycza3towanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osi1ganych przez niektóre osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 ze zm.). Wnioskodawca zak3ada, ?e wynajem prywatny bedzie d3ugoterminowy, bedzie pobierana kaucja, a tak?e okresowo bedzie sprawdzany stan mieszkan. Wnioskodawca w razie wypowiedzenia umowy przez dotychczasowego najemce lub zakonczenia umowy terminowej bedzie zamieszcza3 na stronie internetowej og3oszenie o wynajmie mieszkania. Najem prywatny bedzie wykonywany osobiocie, bez zatrudniania osób trzecich, Wnioskodawca nie bedzie te? korzysta3 w tym zakresie z obs3ugi ksiegowej.
W zwi1zku z powy?szym zadano m.in. nastepuj1ce pytanie:
Czy wynajem nieruchomooci opisanych we wniosku mieszkania ju? posiadanego i zakupionych kolejnych mieszkan z maj1tku prywatnego, stanowi dzia3alnooa gospodarcz1, a planowane przychody z ich wynajmu winny podlegaa 31cznemu opodatkowaniu z pozosta3ymi przychodami uzyskanymi z pozarolniczej dzia3alnooci gospodarczej, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3, czy te? stanowi najem prywatny w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032)?
Zdaniem Wnioskodawcy, dzia3alnooa polegaj1ca na wynajmie nieruchomooci opisanych we wniosku nie stanowi pozarolniczej dzia3alnooci gospodarczej, ale tzw. najem prywatny w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zwi1zku z powy?szym przychody (dochody) z wynajmu nieruchomooci, o których mowa we wniosku, nie podlegaj1 31cznemu opodatkowaniu z przychodami (dochodami) uzyskanymi z pozarolniczej dzia3alnooci gospodarczej. Wojewódzki S1d Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 1 lipca 2013 r., sygn. akt I SA/Gl 1187/12 potwierdza, ?e przychody z najmu mog1 bya kwalifikowane do dwóch Yróde3 przychodów: pozarolniczej dzia3alnooci gospodarczej i najmu jako samodzielnego Yród3a przychodów, przy czym kryterium ich rozró?nienia stanowi przedmiot najmu, a wiec to czy przedmiot ten stanowi sk3adnik maj1tku zwi1zany z dzia3alnooci1 gospodarcz1. W przypadku, gdy najem dotyczy sk3adnika maj1tku zwi1zanego z dzia3alnooci1 gospodarcz1, przychody uzyskane z tego tytu3u kwalifikuje sie do przychodów z pozarolniczej dzia3alnooci gospodarczej, zao w sytuacji, gdy najem nie dotyczy takiego sk3adnika przychód z tego tytu3u nale?y kwalifikowaa do Yród3a przychodów z najmu (...). Nadto WSA uzna3, ?e je?eli podatnik nie prowadzi pozarolniczej dzia3alnooci gospodarczej w zakresie najmu lokali czy budynków (lub lokali w budynku bez ich prawnego wyodrebnienia) i lokale te lub budynki pozostaj1 bez zwi1zku z inn1 prowadzon1 przez podatnika dzia3alnooci1 gospodarcz1, to tego rodzaju sk3adników maj1tkowych (a nie orodków trwa3ych) nie mo?na traktowaa jako zwi1zane z dzia3alnooci1 gospodarcz1. Zwi1zek taki dotyczy wy31cznie tego sk3adnika maj1tku, z którym wi1?e sie faktycznie i bezpoorednio dzia3alnooa gospodarcza podatnika. Przy czym skuteczne wycofanie nieruchomooci z maj1tku zwi1zanego z prowadzon1 dzia3alnooci1 gospodarcz1 pozwala opodatkowaa najem jako prywatny - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 wrzeonia 2013 r., Znak: IBPBII/2/415-613/13/MMa. Wynajmowane przez Wnioskodawce w przysz3ooci mieszkania nie zostan1 nabyte w ramach dzia3alnooci gospodarczej ani na jej potrzeby, nie bed1 ujmowane w ewidencji orodków trwa3ych Wnioskodawcy, ani nie bed1 amortyzowane. Kosztów zwi1zanych z u?ywaniem i utrzymaniem przedmiotu najmu Wnioskodawca nie uwzglednia w kosztach tej dzia3alnooci. Umowy najmu, jakie bed1 zawierane w przysz3ooci, nie gwarantuj1 ci1g3ooci najmu, bo termin zwi1zania stron t1 umow1 bedzie albo okreolony (z regu3y oko3o 1 roku), albo nieokreolony, ale umowa mo?e bya rozwi1zana z bardzo krótkim terminem wypowiedzenia (z regu3y 1 miesi1c), co przemawia przeciwko uznaniu najmu za dzia3alnooa gospodarcz1.
Wnioskodawca podnosi ponadto, ?e liczba lokali oddawanych w najem nie przes1dza o zakwalifikowaniu przychodów z ich wynajmu do przychodów z dzia3alnooci gospodarczej. Wielokrotnie w interpretacjach indywidualnych potwierdzano, ?e podatnik, który wczeoniej wynajmowa3 np. cztery mieszkania w ramach prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej, po zlikwidowaniu dzia3alnooci mo?e nadal wynajmowaa te same mieszkania nawet tym samym najemcom, w ramach tzw. najmu prywatnego, przy przyjeciu stawki rycza3towej w wysokooci 8,5% - por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Lodzi z 5 sierpnia 2011 r., Znak: IPTPB1/415-44/11-4/MD; interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Lodzi z 5 paYdziernika 2012 r., Znak: lPTPB1/415-457/12-2/KO; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 wrzeonia 2013 r., Znak: ILPB1/415-702/13-3/TW.
Zdaniem Wnioskodawcy, wyk3adnia ta oznacza, ?e wybór formy opodatkowania nale?y do podatnika.
W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przysz3ego uznaje sie za prawid3owe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegaj1 wszelkiego rodzaju dochody, z wyj1tkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Natomiast przepis art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog Yróde3 przychodów podlegaj1cych opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wyliczenie tytu3ów powstawania Yróde3 przychodów ma na celu pogrupowanie tych Yróde3 wed3ug podobnego charakteru, co nastepnie skutkuje zró?nicowanym traktowaniem tych?e Yróde3. Okreolenie, z jakiego Yród3a pochodzi przychód, ma ogromne znaczenie dla ustalenia chocia?by takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, mo?liwooci odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach mo?liwe jest wystepowanie w1tpliwooci, do jakiego Yród3a przychodów nale?y zakwalifikowaa danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowia mo?e przychód wy31cznie z jednego Yród3a. Nie jest mo?liwa sytuacja, w której ten sam przychód bedzie np. zakwalifikowany czeociowo do jednego Yród3a, a czeociowo do innego.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy odrebnymi Yród3ami przychodów s1 okreolone w pkt 3 i 6 tego przepisu:
- pozarolnicza dzia3alnooa gospodarcza,
- najem, podnajem, dzier?awa, poddzier?awa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym równie? dzier?awa, poddzier?awa dzia3ów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego sk3adników na cele nierolnicze albo na prowadzenie dzia3ów specjalnych produkcji rolnej, z wyj1tkiem sk3adników maj1tku zwi1zanych z dzia3alnooci1 gospodarcz1.
Pojecie dzia3alnooci gospodarczej zosta3o zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem za pozarolnicz1 dzia3alnooa gospodarcz1 uwa?a sie dzia3alnooa zarobkow1, wytwórcz1, budowlan1, handlow1, us3ugow1, polegaj1c1 na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze z3ó?, polegaj1c1 na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartooci niematerialnych i prawnych prowadzon1 we w3asnym imieniu bez wzgledu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ci1g3y, z której uzyskane przychody nie s1 zaliczane do innych przychodów ze Yróde3 wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy. Przy czym, przychodem z dzia3alnooci gospodarczej s1 równie? przychody z najmu, podnajmu, dzier?awy, poddzier?awy oraz innych umów o podobnym charakterze, sk3adników maj1tku zwi1zanych z dzia3alnooci1 gospodarcz1 (art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy). Przepis ten koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotycz1cym Yród3a przychodu, jakim jest najem, wykluczaj1c z tego katalogu sk3adniki maj1tku zwi1zane z dzia3alnooci1 gospodarcz1.
Na tle przedstawionych regulacji prawnych stwierdzia nale?y, ?e najem stanowi odrebne od dzia3alnooci gospodarczej Yród3o przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choa mo?e tak?e istniea najem, który prowadzony jest w ramach dzia3alnooci gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy). Co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawi3 osobie oddaj1cej rzeczy w najem. Jednak w przypadku, gdy przedmiotem najmu s1 sk3adniki maj1tku zwi1zane z dzia3alnooci1 gospodarcz1 zgodnie z treoci1 cytowanego wczeoniej art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynajmowanie nieruchomooci zaliczane jest do Yród3a przychodów jakim jest pozarolnicza dzia3alnooa gospodarcza. Ponadto je?eli rozmiar, powtarzalnooa, zarobkowy charakter oraz sposób zorganizowania wskazuj1 na znamiona dzia3alnooci gospodarczej, to w takim przypadku wynajem nieruchomooci równie? spe3nia przes3anki uznania go za dzia3alnooa gospodarcz1 w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winien zostaa rozliczony na zasadach w3aociwych dla tej dzia3alnooci.
Maj1c na wzgledzie powo3ane wy?ej przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przysz3ego, stwierdzia nale?y, ?e skoro:
- g3ównym i przewa?aj1cym Yród3em przychodu w ramach prowadzonej przez Wnioskodawce dzia3alnooci gospodarczej jest dzia3alnooa doradcza,
- jedna z posiadanych obecnie przez Wnioskodawce nieruchomooci zosta3a zakupiona ze orodków pienie?nych nale?1cych do maj1tku prywatnego,
- nieruchomooci, które Wnioskodawca zamierza kupia równie? zostan1 nabyte z maj1tku prywatnego,
- ww. nieruchomooci bed1 przeznaczone na d3ugoterminowy wynajem prywatny osobom fizycznym,
- najem bedzie wykonywany osobiocie, bez zatrudniania osób trzecich, Wnioskodawca nie bedzie te? korzysta3 w tym zakresie z obs3ugi ksiegowej,
to o ile umowy najmu nie bed1 zawierane w ramach prowadzonej przez Wnioskodawce dzia3alnooci gospodarczej, a nieruchomooci nabyte z maj1tku prywatnego Wnioskodawcy nie bed1 stanowia sk3adników maj1tku zwi1zanych z prowadzon1 dzia3alnooci1 gospodarcz1 brak jest przes3anek do uznania, ?e wynajem ww. nieruchomooci nosia bedzie znamiona prowadzenia pozarolniczej dzia3alnooci gospodarczej, co skutkowa3oby koniecznooci1 opodatkowania przychodów, uzyskiwanych z tego tytu3u w ramach Yród3a przychodów, okreolonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W zwi1zku z powy?szym stanowisko Wnioskodawcy nale?y uznaa za prawid3owe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przysz3ego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dniu wydania interpretacji.
Ponadto podkreolenia wymaga, i? procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regu3om przewidzianym dla postepowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydaj1cy interpretacje opiera sie wy31cznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przysz3ego podanego we wniosku nie prowadzi postepowania dowodowego. Rol1 postepowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przysz3e) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domene ewentualnego postepowania podatkowego. To na podatniku ci1?y obowi1zek udowodnienia w toku tego postepowania okolicznooci faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Jednoczeonie zauwa?ya nale?y, ?e wydaj1c niniejsze rozstrzygniecie nie wzieto pod uwage powo3anych przez Wnioskodawce interpretacji indywidualnych oraz wyroku Wojewódzkiego S1du Administracyjnego, jako wydanych w indywidualnych sprawach innych podmiotów; w zwi1zku z czym nie s1 one wi1?1ce w sprawie bed1cej przedmiotem wniosku. Stwierdzia ponadto nale?y, ?e ww. rozstrzygniecia dotycz1 innych stanów faktycznych, ni? przedstawiony we wniosku.
Nadmienia równie? nale?y, ?e w kontekocie zadanego pytania wyznaczaj1cego zakres rozpatrzenia wniosku, przedmiotem niniejszego rozstrzygniecia by3a wy31cznie kwestia dot. okreolenia Yród3a przychodów uzyskiwanych z tytu3u wynajmu wskazanych we wniosku nieruchomooci. Nie by3a natomiast przedmiotem niniejszego rozstrzygniecia kwestia dotycz1ca mo?liwooci opodatkowania ww. przychodów zrycza3towanym podatkiem dochodowym.
Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednoczeonie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczaj1c1 i odmowe wydania opinii zabezpieczaj1cej mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1.
Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bia3ej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Bia3a.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach