Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu udziału w spółce osobowej mającej siedzibę na terytorium Republiki Sł... - Interpretacja - ILPB1/415-90/13-2/AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.04.2013, sygn. ILPB1/415-90/13-2/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu udziału w spółce osobowej mającej siedzibę na terytorium Republiki Słowackiej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2013 r. (data wpływu 24 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu udziału w spółce osobowej mającej siedzibę na terytorium Republiki Słowackiej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu udziału w spółce osobowej mającej siedzibę na terytorium Republiki Słowackiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Osoba fizyczna będąca polskim rezydentem podatkowym (dalej: Wnioskodawca) zamierza przystąpić do spółki osobowej z siedzibą w Republice Słowackiej (dalej: Spółka). Spółka zorganizowana i zarejestrowana będzie według prawa słowackiego jako komanditna spolocnost - odpowiednik polskiej spółki komandytowej. Wnioskodawca planuje zostać wspólnikiem Spółki w postaci komplementariusza albo komandytariusza. Spółka prowadzić będzie działalność gospodarczą nastawioną na generowanie zysków, które następnie będą transferowane do Wnioskodawcy z uwzględnieniem odpowiednich postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę, jako wspólnika słowackiej spółki komandytowej, podlegać będzie w Polsce zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 18 sierpnia 1994 roku (dalej Umowa) oraz art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: PIT)...

Zdaniem Wnioskodawcy, słowacka spółka komandytowa, z punktu widzenia prawno-handlowego, jest rozwiązaniem bardzo zbliżonym do polskiej spółki komandytowej. Jej powstanie zakłada istnienie co najmniej dwóch wspólników, z których jeden ponosi nieograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania spółki (komplementariusz), podczas gdy drugi odpowiada jedynie do wysokości sumy komandytowej (komandytariusz). Nie istnieją jakiekolwiek ograniczenia dla polskich rezydentów w zakładaniu spółek komandytowych prawa słowackiego; polscy rezydenci mogą działać zarówno jako komplementariusze, jak i komandytariusze. Z formalnego punktu widzenia prawo słowackie nie wymaga, aby bieżący zarząd spółką odbywał się na terytorium Słowacji.

W przeciwieństwie do polskich przepisów podatkowych, które traktują spółki komandytowe jak podmioty transparentne dla celów podatkowych, słowackie prawo podatkowe reguluje opodatkowanie spółek komandytowych w sposób hybrydowy. Słowacka spółka komandytowa jest jedynie pół-transparentna dla celów podatkowych. Komplementariusz spółki, niezależnie od tego, czy jest to osoba prawna czy fizyczna, jest zobowiązany samodzielnie obliczać i odprowadzać podatek od dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej w spółce. Komandytariusz natomiast uzyskuje dochód już opodatkowany, ponieważ sama spółka, a nie wspólnik, oblicza, pobiera i odprowadza podatek od dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej. Co więcej, niezależnie od tego, czy komandytariusz jest osobą fizyczną czy prawną, z tytułu uzyskiwanych dochodów spółka opodatkowana jest podatkiem dochodowym od osób prawnych. Porównując powyższe rozwiązanie z polskim systemem podatkowym, sytuacja komandytariusza słowackiej spółki komandytowej jest zbliżona do pozycji wspólnika w spółce kapitałowej, natomiast komplementariusz w tej samej spółce samodzielnie opodatkowuje swoje dochody. Zgodnie ze słowackim prawem wszelkie dywidendy są zwolnione z opodatkowania, zarówno te otrzymywane z tytułu udziału w zyskach innych podmiotów, jak i wypłacane przez słowackie spółki.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Umowy, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takie mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi. Poprzez zakład należy rozumieć stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Określenie to obejmuje m.in. miejsce zarządu, filię, biuro, fabrykę itp.

Słowacka ustawa o podatku dochodowym wprowadza zasadę domniemania istnienia zakładu w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (permanent establishment) w tym kraju dla dochodów uzyskiwanych przez komplementariuszy słowackich spółek komandytowych.

W konsekwencji, dochody uzyskiwane przez komplementariusza spółki komandytowej traktowane będą w świetle słowackich regulacji podatkowych, jako zyski z działalności gospodarczej osiągane za pośrednictwem zakładu, a co za tym idzie, zgodnie z art. 7 Umowy, Słowacji przysługuje prawo opodatkowania ich podatkiem dochodowym.

Podobnie sytuacja wygląda w stosunku do komandytariusza słowackiej spółki komandytowej. Mimo, iż przepisy słowackie nie określają wprost, że dochody komandytariusza niebędącego rezydentem słowackim z tytułu udziału w Spółce komandytowej są uznawane za dochody z tytułu prowadzenia stałego zakładu, to taka kwalifikacja wynika z Umowy oraz polskich przepisów podatkowych. Potwierdzają to także indywidualne interpretacje wydane przez Ministra Finansów (interpretacja z dnia 30 maja 2012 roku sygn. ITPB1/415-271b/12/TK, interpretacja z dnia 22 maja 2012 roku sygn. IBPBI/1/415-235/12/ESZ).

Ponadto, w myśl art. 5b ust 2 ustawy o PIT, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1 PIT, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 PIT, czyli z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, w stosunku do dochodów uzyskiwanych przez komandytariuszy słowackiej spółki komandytowej będących polskimi rezydentami podatkowymi zastosowanie będzie miał art. 7 Umowy. Zatem całość dochodu uzyskiwanego przez komandytariusza będzie podlegać opodatkowaniu słowackim podatkiem dochodowym. Dochody uzyskiwane przez wspólnika Spółki będą w Polsce podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 24 ust. 1 Umowy (metoda wyłączenia z progresją). Zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o PIT, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zatem dochody uzyskane na Słowacji będą zwolnione z opodatkowania w Polsce przy jednoczesnym zsumowaniu dochodów zwolnionych z podatku i dochodów krajowych, następnie od tak ustalonej wartości oblicza się podatek według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT. Kolejnym krokiem jest odniesienie ustalonej stopy procentowej do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym w RP.

Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w sytuacji uzyskania statusu wspólnika w słowackiej Spółce uzyskiwał będzie dochody z prowadzonej działalności gospodarczej za pośrednictwem zakładu. Ponadto, na podstawie art. 24 ust, 1 lit. a) Umowy oraz art. 27 ust. 8 PIT dochód taki podlegać będzie zwolnieniu od opodatkowania w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu