Temat interpretacji
Czy dochód z tytułu wynagrodzenia otrzymanego w związku z pełnieniem funkcji dyrektora w zarządzie Spółki mającej siedzibę na Cyprze będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce, a kwota tego dochodu będzie uwzględniana przy ustalaniu stawki podatku mającej zastosowanie do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2010r. (data wpływu do tut. Biura 06 grudnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 06 grudnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jest udziałowcem w spółce kapitałowej będącej odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (private company limited by shares), której siedziba mieści się na Cyprze. Zatem na Cyprze Spółka podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca ma zostać powołany na stanowisko dyrektora w zarządzie ww. Spółki. Do zakresu obowiązków wnioskodawcy będą należały sprawy związane zarówno z zarządem Spółką, jak i wykonywaniem działalności o charakterze nadzorczym. W związku z pełnionymi obowiązkami wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie. Jego wysokość ustali w drodze uchwały właściwy organ Spółki.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy dochód z tytułu wynagrodzenia otrzymanego w związku z pełnieniem funkcji dyrektora w zarządzie Spółki, osiągnięty przez wnioskodawcę, będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce, a kwota tego dochodu będzie uwzględniana przy ustalaniu stawki podatku mającej zastosowanie do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce...
Zdaniem wnioskodawcy, dochód z tytułu wynagrodzenia otrzymanego w związku z pełnieniem funkcji dyrektora w zarządzie Spółki, osiągnięty przez wnioskodawcę, będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce, ale kwota tego dochodu powinna być uwzględniana przy ustalaniu stawki podatku mającej zastosowanie do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.
Powołując art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wnioskodawca stwierdza, iż zgodnie z treścią tego przepisu, uwzględniając że jego miejsce zamieszkania znajduje się w Polsce, w tym kraju podlega on też nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca cytuje art. 4a ww. ustawy, na podstawie którego powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W przedmiotowej sprawie wnioskodawca uzyskuje dochody ze źródła położonego na Cyprze. Odnieść się więc należy do przepisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej właśnie z tym państwem.
Wnioskodawca wskazuje, iż zasady opodatkowania wynagrodzenia dyrektorów zostały uregulowane w art. 16 Konwencji. Zgodnie z tym przepisem wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.
Wnioskodawca zaznacza, iż brzmienie polskiego tłumaczenia powyższego przepisu nie odpowiada wersji angielskiej. W wersji angielskiej mowa jest bowiem o organie nazwanym board of directors, które to pojęcie nie jest tożsame z terminem rada nadzorcza, zastosowanym w polskiej wersji językowej. Należy podkreślić, że pojęcia niezdefiniowane w Konwencji należy interpretować zgodnie z ich znaczeniem przyjętym w ustawodawstwie krajowym państwa członkowskiego, będącego stroną Konwencji.
Cypryjskie prawo spółek nie przewiduje istnienia w spółkach takiego organu jak rada nadzorcza, inaczej niż polskie przepisy prawa handlowego. Całość uprawnień i obowiązków związanych z funkcjonowaniem i prowadzeniem spraw spółki powstałej w oparciu o cypryjskie regulacje spoczywa na dyrektorach. Mogą oni działać kolegialnie w formie rady dyrektorów (board of directors), która skupia w sobie funkcje zarządcze oraz funkcje nadzorcze.
Zgodnie z art. 30 Konwencji, w przypadku wątpliwości interpretacyjnych rozstrzygająca jest wersja angielska tej Konwencji. W świetle angielskiej wersji Konwencji: Directors fees and other similar payments derived by a resident of a Contracting State in his capacity as a member of the board of directors of a company which is a resident of the other Contracting State may be taxed in that other Contracting State.
Wnioskodawca stwierdza, że z powyższego brzmienia Konwencji wynika, iż zastosowanie art. 16 Konwencji nie ogranicza się jedynie do osób wchodzących do rady nadzorczej w rozumieniu polskich przepisów. Powyższy przepis reguluje kwestię opodatkowania tzw. rady dyrektorów (board of directors). W praktyce przepis ten znajdzie zastosowanie w odniesieniu do dyrektorów zasiadających w zarządzie Spółki z siedzibą na Cyprze. Tym samym wynagrodzenie wnioskodawcy z tytułu pełnienia funkcji dyrektora może podlegać opodatkowaniu na Cyprze. Uwzględniając, iż wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązku podatkowemu w Polsce, dochód z tego tytułu może podlegać opodatkowaniu również w Polsce. W związku z powyższym, w odniesieniu do dochodu osiągniętego przez wnioskodawcę powstaje do rozstrzygnięcia zagadnienie podwójnego opodatkowania. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania w Polsce zastosowanie znajdzie przepis art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji, który określa metodę unikania podwójnego opodatkowania. Przepis ten stanowi, że jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska - z zastrzeżeniem postanowień litery b) powyższego artykułu - zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania. Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z tym przepisem jego wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w zarządzie Spółki powinno zostać zwolnione z opodatkowania w Polsce.
Wnioskodawca wskazuje na art. 24 ust. 4 Konwencji, na podstawie którego jeżeli zgodnie z jakimkolwiek jej postanowieniem dochód lub majątek będący własnością osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, wówczas Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku takiej osoby wziąć pod uwagę dochód lub majątek zwolniony z opodatkowania.
Powyższa reguła została również wprowadzona do polskich przepisów w art. 27 ust 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem wynagrodzenie uzyskane od Spółki należy uwzględnić dla potrzeb określenia stawki podatku znajdującej zastosowanie od obliczenia kwoty podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce. W praktyce oznacza to, że jeśli wnioskodawca uzyska w danym roku podatkowym inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, należy zastosować art. 27 ust. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z powyższym przepisem kwotę podatku określa się w następujący sposób:
- do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w art. 27 ust. 1 tej ustawy;
- ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;
- ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Reasumując, zdaniem wnioskodawcy, wynagrodzenie uzyskane z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w zarządzie Spółki, stosownie do brzmienia art. 24 ust. 1 lit. a) w związku z art. 16 Konwencji, nie będzie podlegało opodatkowaniu w Polsce. Wynagrodzenie to powinno jednak zostać uwzględnione przy ustalaniu wysokości stawki podatkowej, według której wnioskodawca będzie opodatkowany w Polsce.
Na potwierdzenie swego stanowiska wnioskodawca powołuje szereg indywidualnych interpretacji wydanych przez:
- Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu,
- Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy,
- Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,
- Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do treści ust. 1a tegoż artykułu za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
- posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
- przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 4a ww. ustawy powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.
Jak wynika z wniosku, wnioskodawca ma zostać powołany na stanowisko dyrektora w zarządzie Spółki mającej siedzibę na terenie Republiki Cypryjskiej. Do zakresu obowiązków wnioskodawcy będą należały sprawy związane zarówno z zarządem Spółką, jak i wykonywaniem działalności o charakterze nadzorczym. W związku z pełnionymi obowiązkami wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie. Jego wysokość ustali w drodze uchwały właściwy organ Spółki.
Wobec powyższego w niniejszej sprawie należy wziąć pod uwagę postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej z tym państwem.
Stosownie do art. 16 umowy z dnia 4 czerwca 1992r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993r. Nr 117, poz. 523), wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.
Powyższy przepis reguluje zasady opodatkowania wynagrodzeń i innych podobnych należności dyrektorów uzyskiwanych z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki.
Art. 30 umowy stanowi m. in., iż w przypadku trudności interpretacyjnych jej postanowień, rozstrzygające jest brzmienie przepisów zawarte w tekście angielskim. Art. 16 umowy w wersji angielskiej odnosi się jednoznacznie do wszelkich wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji członka w organie określanym jako the board of directors (rada dyrektorów), który powinien być rozumiany szerzej niż rada nadzorcza w rozumieniu przepisów polskiego Kodeksu spółek handlowych. Oznacza to, iż art. 16 umowy znajdzie również zastosowanie do wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej.
W przedmiotowej sprawie, zgodnie z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym, wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce mającej siedzibę na terytorium Cypru. Zatem do tego rodzaju wynagrodzeń wnioskodawcy znajdzie zastosowanie art. 16 umowy. W myśl tego przepisu, dochód osoby mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej (radzie dyrektorów) spółki mającej siedzibę na Cyprze, może być opodatkowany na Cyprze oraz w państwie rezydencji, tj. w Polsce. Jednocześnie w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) powołanej umowy należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania, w tym wypadku jest to tzw. metoda wyłączenia z progresją. Stosownie do tej metody, jeżeli podatnik, który jest polskim rezydentem osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami dwustronnej umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska będzie zwalniać taki dochód lub majątek od opodatkowania.
Postanowienie w umowie, że danego rodzaju dochód może podlegać opodatkowaniu w jednym z państw (najczęściej w państwie źródła) nie oznacza, że podatnik może wybrać państwo, w którym opodatkuje swój dochód i zapłaci podatek. Postanowienie to wskazuje natomiast, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód, bez względu na to, czy dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w drugim państwie (państwie rezydencji). Przypisanie prawa do opodatkowania nie ma tutaj charakteru wyłączności.
Art. 24 ust. 4 umowy stanowi, że jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem tej umowy dochód lub majątek będący własnością osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie jest zwolniony z podatku w tym Państwie, wówczas to Państwo może jednak przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku takiej osoby, wziąć pod uwagę dochód lub majątek zwolniony z opodatkowania.
Oznacza to więc, iż dochód uzyskany przez podatnika z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w Spółce na Cyprze jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, przy czym jeżeli podatnik uzyskałby w danym roku podatkowym inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany na Cyprze powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.
Podatek określa się wówczas, stosownie do art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w następujący sposób:
- do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
- ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
- ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż uzyskiwane przez wnioskodawcę dochody z tytułu pełnienia funkcji dyrektora Spółki będą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, tj. na Cyprze i w Polsce. Jednocześnie w Polsce należy uniknąć podwójnego opodatkowania, stosując określoną w art. 24 ust. 1 lit. a) umowy w zw. z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tzw. metodę wyłączenia z progresją. Oznacza to, że jeżeli wnioskodawca uzyskałby inne dochody w danym roku podatkowym podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany na Cyprze powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu wnioskodawcy podlegającego opodatkowaniu w Polsce.
Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do wskazanych przez wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące przy wydaniu przedmiotowej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach