Pytanie podatnika - Interpretacja - DD4/PB6/033-01039/mk-JG/06/SM6-5661

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.09.2006, sygn. DD4/PB6/033-01039/mk-JG/06/SM6-5661, Minister Finansów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 16 grudnia 1976 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (Dz. U. z 1978 r., Nr 7, poz. 20),

Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie przeniesienia miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Zjednoczonego Królestwa.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż od dnia 13.08.2004 r. Pan X przebywa na terytorium Zjednoczonego Królestwa z zamiarem stałego pobytu. Podatnik oświadcza, iż nie planuje powrotu do Polski, wyjechał do tego państwa w celu podjęcia pracy i zamieszkania tam na stałe. W tym państwie Podatnik wykonuje pracę na podstawie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony, mieszka w wynajętym mieszkaniu, posiada konto otwarte w brytyjskim banku, płaci składki na ubezpieczenie społeczne i korzysta z opieki lekarskiej. Podatnik oświadcza, iż ściślejsze powiązania osobiste łączą go ze Zjednoczonym Królestwem, gdyż w tym państwie przebywa również jego rodzina: żona - od dnia 26.09.2005 r. oraz starsza córka z mężem - od dnia 20.07.2005 r. Podatnik deklaruje, iż również powiązania gospodarcze posiada ściślejsze ze Zjednoczonym Królestwem. W Polsce jest właścicielem mieszkania, oddanego do dyspozycji pełnoletniej córce, poza tym posiada majątek rolny, z którego nie czerpie żadnych korzyści finansowych. Po dniu wyjazdu do Zjednoczonego Królestwa Podatnik nie uzyskiwał żadnych dochodów z źródeł przychodów położonych na terytorium Polski.

Podatnik oświadcza, iż przyszłość swoją oraz swojej rodziny wiąże na stałe ze Zjednoczonym Królestwem.

W związku z powyższym, Podatnik zwraca się z prośbą o ustalenie, w którym państwie znajduje się jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. Zdaniem Podatnika, jego miejsce zamieszkania znajduje się na terytorium Zjednoczonego Królestwa, gdyż do tego państwa przeniósł ośrodek swoich interesów życiowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, zważono co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tzw. ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4a ustawy, art. 3 ust. 1 i ust. 2a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.

Stosownie do art. 4 ust. 1 umowy z dnia 16 grudnia 1976 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza - z uwzględnieniem postanowień ustępów 2 i 3 tego artykułu - każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam obowiązkowi podatkowemu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce pobytu, siedzibę zarządu albo inne podobne znamiona; określenie to nie obejmuje osoby fizycznej, która podlega opodatkowaniu w tym Umawiającym się Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód ze źródeł w nim położonych.

Z powyższego wynika, iż zawarta w umowie definicja "miejsca zamieszkania" odnosi się bezpośrednio do określenia "miejsca zamieszkania" przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw będących Stronami umowy i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

W przepisach polskiego prawa podatkowego pojęcie "miejsca zamieszkania" nie zostało zdefiniowane. Definicja miejsca zamieszkania znajduje się w art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Warunek przebywania w danym miejscu ma charakter obiektywny i nie ma problemów dowodowych w wykazaniu, że dana osoba przebywa w danej miejscowości. Zamiar stałego pobytu w określonej miejscowości ma natomiast charakter subiektywny, ponieważ odnosi się do woli danej osoby. Należy jednak zauważyć, iż istnieją kryteria obiektywizujące zamiar stałego pobytu. Uznaje się na przykład, że podatnik wykazuje zamiar stałego pobytu w danej miejscowości jeżeli miejscowość ta stanowi dla niego centrum jego życiowej działalności, ocenianej w aspekcie jego powiązań osobistych i gospodarczych.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż Pan X posiada miejsce zamieszkania na terytorium Zjednoczonego Królestwa. Należy zaznaczyć, iż momentem przeniesienia miejsca zamieszkania do Zjednoczonego Królestwa będzie dzień, w którym powstały ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze Podatnika z tym państwem. Oznacza to, iż sam fakt zamieszkania i pracy na terytorium Zjednoczonego Królestwa nie stanowi o przeniesieniu ośrodka interesów życiowych. Badając stopień powiązań osobistych należy stwierdzić, iż do dnia zamieszkiwania najbliższej rodziny Podatnika (żony) na terytorium Polski, ściślejsze powiązania osobiste łączyły go z Polską. Oznacza to, iż w sytuacji Podatnika ośrodek interesów życiowych, rozumiany jako posiadanie ściślejszych powiązań osobistych i gospodarczych, został przeniesiony w dniu, w którym na terytorium Zjednoczonego Królestwa zamieszkała również jego żona (wrzesień 2005 r.).

W świetle przedstawionych faktów należy stwierdzić, iż od dnia przeniesienia ośrodka interesów osobistych i gospodarczych Podatnika do Zjednoczonego Królestwa (wrzesień 2005 r.) Podatnik podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Podatnik podlega w Polsce opodatkowaniu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 4a ustawy, przepis ten stosuje się z uwzględnieniem zawartych przez Polskę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Minister Finansów