Temat interpretacji
Pytanie podatnika
P O S T A N O W I E N I E
Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 13 listopada 1995 r., między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz.U. z 1996 r. Nr 29, poz.129 z późn. zm),
Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie opodatkowania dochodów z tytułu pracy najemnej świadczonej w Irlandii.
UZASADNIENIE
Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku w okresie od 01.01.2005 r. do 30.04.2005 r. Pan X (na stałe zameldowany w Polsce) prowadził na terenie Polski działalność gospodarczą, opodatkowaną podatkiem liniowym. Działalność tę podatnik następnie zlikwidował i od dnia 05.11.2005 r. podjął zatrudnienie w Irlandii, gdzie pracodawca potrąca należny według przepisów irlandzkich podatek. Przez cały rok 2006 Pan X, zamierza kontynuować zatrudnienie w Irlandii.
Zdaniem wnioskodawcy, na mocy umowy polsko-irlandzkiej o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochodów uzyskanych z pracy w Irlandii, nie musi łączyć w celu łącznego opodatkowania z dochodami osiągniętymi w Polsce.
Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdza się, co następuje.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000, Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Powołany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 umowy z dnia 13 listopada 1995 r., między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1996 r. Nr 29, poz.129 z późn. zm), zwanej dalej "umową", pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca najemna wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. W tej sytuacji otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie
Stosownie do art. 15 ust.2 umowy, wynagrodzenie osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiągane z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli:
- odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni w danym roku podatkowym tego drugiego Państwa,
- wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie i
- wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie
Należy zauważyć, iż w przypadku podatnika powyżej wymienione przesłanki nie zostały spełnione, tak więc dochód podatnika zostanie opodatkowany zgodnie z art. 15 ust.1.
Na podstawie art. 24 ust. 1 i 3 umowy, podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób:
- jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Irlandii, lub otrzymuje dywidendy, których dotyczą postanowienia artykułu 10 ustęp 3, to Polska zwolni od podatku taki dochód lub dywidendy;
- jeżeli zgodnie z jakimikolwiek postanowieniami umowy, dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie jest zwolniony od podatku w tym Państwie, to państwo to może, mimo to, przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby wziąć pod uwagę dochód zwolniony od podatku.
Metoda ta znalazła odzwierciedlenie w art. 27 ust.8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym jeżeli podatnik, posiadający miejsce zamieszkania w Polsce, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:
- do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według określonej skali,
- ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
- ustaloną stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Oznacza to, iż podatnik, który osiąga w roku podatkowym dochody na terytorium Irlandii jak i Polski ma obowiązek wykazania dochodu osiągniętego za granicą w zeznaniu rocznym.
Zatem obowiązek wykazania w zeznaniu rocznym dochodu uzyskanego za granicą istnieje jedynie wówczas, gdy oprócz dochodów z zagranicy podatnik uzyskuje w Polsce również inne dochody.
Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny oraz prawny, stwierdzić należy, że w odniesieniu do roku 2005 Pan X nie miał obowiązku doliczenia do dochodów osiągniętych na terenie Polski (opodatkowanych podatkiem liniowym), dochodów z pracy w Irlandii. Natomiast, za rok 2006, jeżeli nie osiągnie w Polsce żadnych dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych, nie będzie miał obowiązku składania zeznania rocznego, w którym wykazałby dochody uzyskane z pracy w Irlandii.
Reasumując, Minister Finansów postanowił jak w sentencji.
Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Minister Finansów