Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 Nr 8, poz.60 r. z późniejszymi zmianami) po zapoznaniu się z wnioskiem z dnia 09.05.2006 r. w sprawie: dopuszczalności zwolnienia przedmiotowego w postaci bezpłatnego wyżywienia dla żołnierzy służby nadterminowej, oraz dokonaniem oceny prawnej orzeka w następujący sposób:
- stanowisko jest nieprawidłowe
Uzasadnienie
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Jednostka Wojskowa przy realizacji świadczenia w postaci bezpłatnego wyżywienia w dniach wykonywania obowiązków służbowych dla żołnierzy służby nadterminowej stosuje zwolnienie przedmiotowe wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 11a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11a w/w ustawy wolne od podatku są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, wynikające z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby, przysługujące osobom pozostającym w stosunku służbowym, przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.
Z powyższego wynika, że ze zwolnienia korzysta jedynie wartość świadczeń wynikających z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Wydawanie posiłków żołnierzom odbywającym służbę nadterminową w jednostkach wojskowych odbywa się na podstawie rozporządzeń wydanych przez Ministra Obrony Narodowej w sprawie wyżywienia żołnierzy, a nie na podstawie przepisów bhp.
Na podstawie art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej żołnierze w czynnej służbie wojskowej otrzymują bezpłatne wyżywienie lub równoważnik pieniężny za to wyżywienie. Zgodnie z art. 59 pkt 1 lit. b wymienionej wyżej ustawy żołnierzami w czynnej służbie wojskowej są między innymi osoby odbywające nadterminową zasadniczą służbę wojskową. Szczegółowe zasady oraz normy dotyczące bezpłatnego wyżywienia reguluje rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 26.03.2003r. (Dz. U. z 2003r. nr 62, poz. 565) w sprawie wyżywienia żołnierzy odbywających czynną służbę wojskową. W paragrafie 1 w/w rozporządzenia określono przypadki oraz zasady i normy, według których żołnierze odbywający czynną służbę wojskową w ramach powszechnego obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej otrzymują bezpłatne wyżywienie lub równoważnik pieniężny. Oznacza to, iż akt ten reguluje kwestie wyżywienia wszystkich żołnierzy obywających czynną służbę wojskową, w tym żołnierzy nadterminowych. Z analizy przepisów zawartych w przedmiotowym rozporządzeniu wynika, że nie wszystkie normy wyżywienia w nim zawarte wynikają z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Rozporządzenie to przewiduje jednak przypadki, gdy ze względu na szczególny charakter i warunki pełnionej służby żołnierzom przysługują świadczenia wynikające bezpośrednio z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Do takich świadczeń należy zgodnie z powyższym rozporządzeniem zaliczyć wyżywienie przysługujące żołnierzom m.in. w dniach wykonywania obowiązków służbowych w pomieszczeniach zamkniętych, w których temperatura spowodowana warunkami techniczno-technologicznymi i lokalowymi oraz atmosferycznymi przekracza 28°C, a także na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia powyżej 25°C lub poniżej 10°C, czy też wyżywienie wg dodatkowej normy przysługujące żołnierzom wchodzącym w skład załóg okrętów wojennych, żołnierzom pełniącym dobowe służby dyżurowe, odbywającym intensywne szkolenie wojskowe, itp.
Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że wartość otrzymanego przez żołnierza służby nadterminowej na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 26.03.2003r. wyżywienia lub równoważnika pieniężnego będzie korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11a tylko wówczas, gdy świadczenie to wynika z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W przeciwnym wypadku wartość wyżej wymienionego świadczenia stanowi dla żołnierza przychód o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.