Temat interpretacji
Pismem z dnia 25.02.2004 r. Przedsiębiorstwo-Usługowo-Handlowe zwróciło się z prośbą o zajęcie stanowiska w następującej sprawie.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Przedsiębiorstwo-Usługowo-Handlowe - podpisało w dniu 01.02.2004 r. umowę z M.S.M.S.W. A.K. o sponsoringu. W ramach umowy podmiot sponsorowany wykonuje w zamian za otrzymane wynagrodzenie czynności polegające na promowaniu Przedsiębiorstwa-Usługowo-Handlowego poprzez:
- eksponowanie logo firmy na każdych zawodach w kraju i za granicą, jak również na seminariach, obozach, zgrupowaniach i szkoleniach,
- umieszczanie logo i nazwy firmy na ubiorach sportowych zawodników,
- zamieszczanie na samochodzie wyżej wymienionego Stowarzyszenia logo firmy i jego eksponowanie przez cały okres trwania umowy.
W związku z powyższym właściciel Przedsiębiorstwa-Uslugowo-Handlowego prosi o udzielenie informacji czy w wyżej opisanej sytuacji wydatki związane z finansowaniem przedmiotowej umowy sponsoringu w zamian za świadczenie przez Stowarzyszenie usług o charakterze reklamowym stanowią koszty uzyskania przychodów.
Zdaniem Podatnika wydatki ponoszone w ramach zawartej umowy o sponsoringu stanowią koszty uzyskania przychodów w świetle przepisów art. 22 i 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do postanowień art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późniejszymi zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (j.t. Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) "kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 (...)." Zwrot "w celu" użyty w wyżej przytoczonym przepisie oznacza, iż aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu.
W myśl wyżej cytowanego przepisu wydatki P.P.U.H. na rzecz M.S.M.S.W. A.K. w zamian za wykonanie przez podmiot sponsorowany czynności polegających na eksponowaniu logo firmy na każdych zawodach w kraju i za granicą, jak również na seminariach, obozach, zgrupowaniach i szkoleniach, umieszczeniu logo i nazwy firmy na ubiorach sportowych zawodników, zamieszczeniu na aucie podmiotu sponsorowanego logo firmy i jego eksponowanie przez cały okres trwania umowy można zaliczyć do wydatków poniesionych w celu uzyskania lub zwiększenia przychodu nie podlegających limitowaniu, pod warunkiem, że logo to jest prawnie zastrzeżone dla P.P.U.H., a więc musi dotyczyć tylko tej jednostki, dostarczać odbiorcom informacji o firmie, np. o jej adresie i zakresie działalności. Wówczas wydatki te będą stanowiły w pełnej wysokości koszty uzyskania przychodów. Ponadto należy nadmienić, że wydatki, o których mowa wyżej powinny być udokumentowane odpowiednimi rachunkami.