Temat interpretacji
W odpowiedzi na zapytanie XXX LTD Przedstawicielstwo w Polsce z dnia 29.07.2004r. (data wpływu 31.08.2004r.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego działając zgodnie z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) udziela pisemnej odpowiedzi o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że do pracy w XXX LTD Przedstawicielstwo w Polsce zostali czasowo oddelegowani pracownicy zatrudnieni przez spółkę XXX LTD z siedzibą w Korei.
Pracownicy ci zatrudnieni są na podstawie umów o pracę, zawartą na terytorium Korei pomiędzy oddelegowanymi pracownikami a XXX LTD z siedzibą w Korei.
Obecnie płatnik (z treści pisma należy rozumieć - XXX LTD Przedstawicielstwo w Polsce) potrąca zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i odprowadza je do polskiego urzędu skarbowego.
Zapytanie złożone przez XXX LTD Przedstawicielstwo w Polsce dotyczy ustalenia, czy dochody pracownika oddelegowanego przez XXX LTD z siedzibą w Korei do pracy w XXX LTD Przedstawicielstwo w Polsce podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 ze zm.) dochody uzyskane przez pracowników nieposiadających miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają opodatkowaniu w Polsce.
Natomiast art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że art. 3 ust. 2a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.
W dniu 21 czerwca 1991r. została podpisana Konwencja między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. Z 1992r. Nr 28, poz. 126) - zwana dalej Konwencją.
W art. 15 Konwencji zawarto regulacje dotyczące zasad opodatkowania wynagrodzenia za pracę. Powyższe oznacza, że do dochodów oddelegowanych pracowników mogą mieć zastosowanie przepisy Konwencji.
Mając na uwadze brzmienie art. 15 Konwencji należy uznać, że zgodnie z zawartymi w niej regulacjami, dochód pracownika nie będzie opodatkowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gdy spełnione zostaną wszystkie niżej wymienione warunki:
oddelegowany pracownik przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mniej niż 183 dni,
wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę (lub w imieniu pracodawcy) nieposiadającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby,
wynagrodzenia nie wypłaca zakład lub stała placówka pracodawcy, którą pracodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Jeśli któryś z powyższych warunków nie zostanie spełniony, podatek od dochodów oddelegowanych pracowników powinien być zapłacony w Polsce.
W przedmiotowej sprawie XXX LTD Przedstawicielstwo w Polsce powinno więc ustalić jaki jest czas przebywania poszczególnych pracowników na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz czy wynagrodzenie jest wypłacane przez XXX LTD z siedzibą w Korei. Jeśli wynagrodzenie wypłacane jest przez XXX LTD Przedstawicielstwo w Polsce to istotne jest czy Przedstawicielstwo ma status zakładu lub stałej placówki w rozumieniu Konwencji.
Dopiero analiza przywołanych w poprzednim zdaniu kwestii umożliwi ustalenie, w którym państwie powinien być opodatkowany dochód wzmiankowanych pracowników.