Temat interpretacji
Towarzystwo Budownictwa Społecznego Spółka z o.o. wnioskiem z dnia 21 kwietnia 2005 r. (data wpływu 22 kwietnia 2005 r.), uzupełnionym w dniu 8 czerwca 2005 r. zwrócił się do tutejszego organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie umorzenia zaległości czynszowych najemcom lokali mieszkalnych.
Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że Gmina dokonała umorzeń zaległości czynszowych najemcom lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy. Umorzenia dokonano na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w sprawie określania szczegółowych zasad i trybu umarzania należności jednostek organizacyjnych Gminy oraz udzielania innych ulg w spłacie tych należności.
Natomiast Towarzystwo Budownictwa Społecznego Spółka z o.o. jedynie administruje w imieniu Gminy lokalami komunalnymi.
Zgodnie z oświadczeniem TBS z dnia 6 czerwca 2005 r. (data wpływu 8czerwca 2005 r.) złożonym w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 kwietnia 2005 r. (data wpływu wniosku 22 kwietnia 2005 r.) w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Na tle takich okoliczności faktycznych TBS formułuje stanowisko, iż umarzanie zaległości czynszowych najemcom lokali mieszkalnych, stanowi dla lokatora przysporzenie majątkowe w postaci bezpłatnego korzystania z lokalu mieszkalnego, a tym samym lokator uzyska przychód w wysokości umorzonego czynszu.
W związku z powyższym powstaje obowiązek wystawienia dla każdego z lokatorów z osobna w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano umorzenia , informacji PIT-8C, na mocy art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zobligowana do tego winna być Gmina.
Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje: że do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 10 ust. 1, art. 20 ust. 1, art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - cytowanej poniżej jako ustawa o p.d.o.f.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. źródłami przychodu są:
- Stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
- Działalność wykonywana osobiście,
- Pozarolnicza działalność gospodarcza,
- Działy specjalne produkcji rolnej,
- Nieruchomości lub ich części,
- Najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą,
- Kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c),
- Odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- innych rzeczy,
- - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany,
9. Inne źródła.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina może dokonywać umorzeń lokatorom zaległości czynszowe, którzy nie uregulowali w odpowiednim terminie czynszu za zajmowany przez siebie lokal.
Tak więc lokatorzy w przypadku dokonania tego rodzaju umorzeń uzyskają przysporzenie majątkowe w postaci bezpłatnego korzystania z lokalu mieszkalnego. W tej sytuacji przychodem lokatora będzie kwota umorzonego czynszu.
Jednakże przychodów uzyskanych przez lokatorów nie można zaliczyć do któregokolwiek ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1 -8 ustawy o p.d.o.f.
Będzie to przychód z innych źródeł ( art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o p.d.o.f.).
Ustawodawca w art. 20 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., definiując przychody z innych źródeł wskazał, że są nimi w szczególności:
- kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
- zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci,
- stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz
- przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy o p.d.o.f.
Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że przychód lokatorów z tytułu umorzonych zaległości czynszowych jest przychodem z innych źródeł.
Wobec powyższego na mocy art. 42a ustawy o p.d.o.f. Gmina nie jest zobowiązana do odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy w przypadku uzyskania przez lokatorów przychodu z innego źródła, a zatem również z tytułu umorzonego czynszu. Ma ona jedynie obowiązek sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów z innych źródeł PIT-8C, którą zgodnie z art. 42a ustawy o p.d.o.f., zobowiązana jest sporządzić dla każdego lokatora odrębnie w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano umorzenia.
Natomiast lokatorzy zobowiązani są kwoty otrzymanych świadczeń uwzględnić w rocznych zeznaniach podatkowych łącznie z innymi dochodami uzyskanymi w danym roku podatkowym.
Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym, w zakresie żądanego przez Podatnika pytania i w obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia stanie prawnym.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2005 r. Nr. 8, poz. 60 ze zm.) interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.