Temat interpretacji
Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę:
Gmina na podstawie art. 14 a i art. 17 ustawy o systemie oświaty oraz zawartych umów zwraca koszty przejazdu opiekuna i dziecka niepełnosprawnego do szkoły środkami komunikacji miejskiej. Zwracane koszty są obliczone na podstawie równowartości dwóch pełnych biletów miesięcznych, pomimo tego, że
dziecku przysługuje ulgowa opłata za bilet miesięczny. W celu realizacji wypłaty poniesionych kosztów nie jest wymagane przedstawienie biletu miesięcznego.
Stanowisko wnioskodawcy w sprawie:
Zdaniem wnioskodawcy, wypłacona kwota powyżej ulgowej wartości biletu miesięcznego podlega opodatkowaniu.
Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do z art. 21 ust. 1 pkt 40 wolne od podatku jest świadczenie pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia,
pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni ? przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.
Do zastosowania w/w zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:
- świadczenia pomocy materialnej musi być przyznane uczniowi,
- świadczenie musi być sfinansowane ze środków budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub środków własnych szkół,
- prawo do przyznania danego świadczenia musi wynikać z przepisów o systemie oświaty.
Ustawa z dnia 07 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 roku, Nr 256, poz. 2572 ze zm.) w art. 17 ust. 3a wprowadza obowiązek gminy zapewnienia uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 71 b, bezpłatnego
transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami albo zwrotu kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. Przepis ten stanowi, że obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 71b w/w ustawy:
- bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu zgodnie z w/w przepisem albo,
- zwrotu kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.
W świetle powyższego, należy stwierdzić, że wypłacone na mocy art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty kwoty pieniężne jako zwrot kosztów przejazdu niepełnosprawnego ucznia i jego opiekuna środkami
komunikacji publicznej wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli zaś kwota zwrócona przez Gminę z tego tytułu jest wyższa od kosztów zakupu biletu komunikacji publicznej, to kwota przekraczająca wartość biletu jest dla rodzica przychodem z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych podlegającym opodatkowaniu na zasadach ogólnych.