
Temat interpretacji
Czy wygrane przez Uczestników w Grze kwoty o jednorazowej wartości nieprzekraczającej kwoty 760 zł będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania jako wygrane w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu, które to konkursy będą obejmować dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr z 2015 r., poz. 643, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2015 r. (data wpływu 11 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród przyznawanych w organizowanych przez Wnioskodawcę konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu emitowanych na portalu internetowym jest:
- prawidłowe w części dotyczącej zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz obowiązków płatnika.
- nieprawidłowe w pozostałej części.
UZASADNIENIE
W dniu 11 grudnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród przyznawanych w organizowanych przez Wnioskodawcę konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu emitowanych na portalu internetowym.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka z o.o.
Spółka za pośrednictwem Portalu zamierza również
zorganizować i udostępnić (ogłaszać) grę online
Uczestnik w ramach tej samej rozgrywki będzie rywalizował z innym Uczestnikiem, tzn. w tym samym czasie, dwóch losowo dobranych Uczestników będzie udzielało odpowiedzi na ten sam zestaw pytań. Każda rozgrywka zakończy się wygraną Uczestnika, który udzielił prawidłowej odpowiedzi na większą ilość pytań. W sytuacji, gdy Uczestnicy odpowiedzą poprawnie na taką samą ilość pytań, zwycięzcą będzie Gracz, który odpowiedział na pytania w krótszym czasie.
Uczestnictwo w Grze będzie możliwe, jeżeli Uczestnik będzie
posiadał wirtualne punkty
Co do zasady, scandale będą posiadały określoną wartość jednostkową wyrażoną w pieniądzu i będą nabywane przez Uczestników po wpłacie kwoty pieniężnej. W zależności od wielkości wpłaty na specjalnie do tego przeznaczone konto bankowe, Uczestnik nabędzie określoną ilość scandali. Nabyte scandale będą gromadzone na indywidualnym koncie Gracza.
Spółka przewiduje również możliwość przyznawania scandali nieodpłatnie, np. jako pakiet startowy zapisywany na indywidualnym koncie Gracza w momencie prawidłowej rejestracji w Grze lub za rozegranie określonej liczby rozgrywek.
Przy pomocy scandali Uczestnicy będą obstawiać stawki w Grze. Gracz, który zwycięży w danej rozgrywce, otrzyma dwu krotność stawki, o którą toczyła się rozgrywka, pomniejszoną o wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu zorganizowania rozgrywki. Zgromadzone w ten sposób przez Graczy scandale będą i mogły być przez nich przeliczone (zamienione) na realne pieniądze, które Wnioskodawca będzie zobowiązany wypłacić Graczom na ich żądanie.
Uczestnikami będą jedynie osoby fizyczne
mające miejsce zamieszkania w Polsce. Zasady Gry zostaną określone w
regulaminie Gry
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy wygrane przez Uczestników w Grze kwoty o jednorazowej wartości nieprzekraczającej kwoty 760 zł będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania jako wygrane w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu, które to konkursy będą obejmować dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu...
Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty wygrane przez Uczestników w Grze, których jednorazowa wartość nie przekroczy 760 zł będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania jako wygrane w konkursach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu, które to konkursy będą obejmować dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.
Poniżej Wnioskodawca przedstawia uzasadnienie swojego stanowiska:
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach, grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) oraz w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.
Zdaniem Wnioskodawcy, organizowaną przez Spółkę
Grę, na gruncie prawa podatkowego należy zakwalifikować jako konkurs,
natomiast wygrane przez Uczestników kwoty jako nagrody w konkursie.
Ustawodawca nie sprecyzował jednakże co należy rozumieć pod pojęciem
konkursu. W doktrynie i orzecznictwie wskazuje się, że istotę konkursów
stanowi rywalizacja między jego uczestnikami, wybór najlepszej pracy
(czynności, dzieła) i przyznanie z tego tytułu nagrody. Konkurs ma na
celu wyłonienie zwycięzcy lub zwycięzców spośród grupy najlepszych
uczestników spełniających określone kryteria
Konkurs organizowany przez Spółkę, będzie spełniać, zdaniem Wnioskodawcy, przesłanki, których zaistnienie jest konieczne dla zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT, tj. jednorazowa wartość wygranych nie przekroczy kwoty 760 zł, a ponadto:
- będzie organizowany i emitowany (ogłaszany) przez środki masowego przekazu (Internet) lub
- będzie konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zastosowanie zwolnienia z opodatkowania wygranych w konkursach przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT będzie możliwe już przy spełnieniu jednej z dwóch wskazanych powyżej przesłanek (a) lub (b). Konkurs organizowany przez Spółkę, będzie tymczasem, zdaniem Wnioskodawcy, spełniać oba z powyższych warunków.
Ad. a)
Celem art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT jest zwolnienie wygranych w konkursach i grach, których zasady zostały podane do publicznej wiadomości za pośrednictwem środków masowego przekazu. Ustawodawca nie sprecyzował jednak co należy rozumieć pod pojęciem środków masowego przekazu, wobec czego należy odwołać się do powszechnego rozumienia tego terminu. Zgodnie z definicją zawartą w Internetowej Encyklopedii PWN, środki masowego przekazu to urządzenia i instytucje, za pomocą których przesyłane są treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także film (kino), książki (popularne), nagrania muzyczne (płyty, kasety) oraz tzw. nowe media: magnetowid, odtwarzacz DVD, nagrania filmowe (kasety, DVD), telegazeta, telewizja satelitarna, kablowa, gry komputerowe, Internet (komputer).
Zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT wyliczenie środków masowego przekazu ma charakter jedynie przykładowy, nie stanowi katalogu zamkniętego. Należy zatem stwierdzić, że użyte w omawianym przepisie określenie w środkach masowego przekazu mieści w sobie również pojęcie Internetu. Uznaje się, że wyłączona z tego zakresu będzie jedynie ta sfera Internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, m.in. strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców, np. pracowników korporacji.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza organizować i udostępniać (ogłaszać) Grę za pośrednictwem Portalu. Udostępnianie Gry będzie polegać na zamieszeniu na Portalu informacji na temat możliwości wzięcia udziału w Grze oraz na umożliwieniu użytkownikom rejestracji poprzez Portal, a następnie rozpoczęcie Gry. Treści zamieszczone na Portalu będą dostępne dla wszystkich, również niezarejestrowanych użytkowników. Uznać zatem należy, że treści udostępniane przez Spółkę na Portalu, w tym informacje obejmujące zasady rejestracji oraz zasady samej Gry, będą docierać do nieograniczonej liczby odbiorców. Rejestracja będzie konieczna dopiero w momencie, kiedy użytkownik wyrazi chęć wzięcia udziału w Grze.
Biorąc pod uwagę sformułowaną w prawie prasowym definicję
prasy, zgodnie z którą prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie
tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż
raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i
datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne,
stale przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne
oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w
wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także
rozgłośnie oraz tele- i radiowęzły zakładowe, upowszechniające
publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki
rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne
osoby zajmujące się działalnością dziennikarską
Dyspozycja art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT przewiduje, że aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania wygranej w konkursie, konkurs powinien być nie tylko emitowany, ale również organizowany przez środek masowego przekazu.
Zorganizowanie konkursu przez Internet
rozumieć należy jako organizowanie konkursu przez konkretną instytucję,
w tym przypadku, właściciela danego portalu internetowego występującego
jako osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna
nieposiadająca osobowości prawnej. Jedynym warunkiem jest
ogólnodostępność portalu dla użytkowników Internetu. Nie można bowiem
uznać, aby konkurs mógł kiedykolwiek zostać zorganizowany przez
Internet jako ogólnoświatową sieć komputerową niemającą osobowości
prawnej
W ocenie
Wnioskodawcy, Internet jako środek masowego przekazu, można uznać za
organizatora (konkursu w sytuacji, gdy taki organizator konkursu jest
jednocześnie właścicielem ogólnodostępnego portalu internetowego. Jest
to więc przypadek Spółki, jako podmiotu, który będzie zarówno
właścicielem Wobec powyższych
rozważań, nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawcę, który jest
właścicielem administratorem Portalu, należy uznać za środek masowego
przekazu, nawet pomimo, że Internet nie został wprost jako taki
wymieniony w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT. Powyższe stanowisko
zostało (potwierdzone przez organy podatkowe, m.in. przez Dyrektora
Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 11 kwietnia 2013 r., sygn.
ILPB2/415-1201/11/13-S/TR, który uznał za prawidłowe twierdzenie, że
strona internetowa nie jest bytem samodzielnym i sama nie może
organizować konkursów. W związku z tym (...) to Spółka, która prowadzi
i administruje stronę internetową winna być uznana za środek masowego
przekazu Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 26 maja
2015 r., sygn. akt III SA/Wa 3273/14 dokonał szerszej analizy omawianej
problematyki stwierdzając, że: z treści ww. przepisu w szczególności z
pojęcia organizowania przez środki masowego przekazu można wywieść
tezę, że organizowanie to może być realizowane przez podmioty
uczestniczące w przedsięwzięciu realizacji konkursu. W ocenie Sądu
udostępnienie przez ogólnodostępne portale internetowe miejsca w
obszarze Internetu pozwala na uznanie, że Skarżąca jak i te portale
współorganizują konkursy. Skarżąca wskazywała, że będąc osobą prawną
posiada pełne prawa do ogólnodostępnych stron internetowych, za pomocą
których konkursy te są ogłaszane i przeprowadzane. Tym samym
niewątpliwie jest ona instytucją, która w ramach prowadzonej
działalności gospodarczej, we własnym imieniu zajmuje się
przekazywaniem informacji z wykorzystaniem Internetu jako środka
masowego przekazu w znaczeniu przedmiotowym. Co za tym idzie ją samą, w
tej części jaka jest udostępniana na platformie internetowej należy
kwalifikować właśnie jako środek masowego przekazu w znaczeniu
podmiotowym zgodnie z definicją przyjęta przez Organ, natomiast
konkursy przez nią organizowane i ogłaszane w Internecie za pomocą jej
stron internetowych uznać należy za pozostające w zakresie art. 21 ust
1 pkt 68 u.p.d.o.f. Sąd dostrzega to, iż w świetle zmieniających się
form działania środków masowego przekazu, w sytuacji zacierania się
różnic między dotychczasowymi sposobami udostępniania przekazu TV,
radio, prasa a Internetem powyższy przepis staje się niejasny i
nieprzystający do obecnej rzeczywistości. Na podkreślenie zasługuje
także, że użyte w tym przepisie sformułowanie organizowanie przez
środki masowego przekazu jest na tyle pojemne, że pozwala na szereg
interpretacji. Zatem zdaniem Sadu w takim zakresie niedoskonałości
legislacyjne czy też wątpliwości zachodzące przy interpretacji
przepisów, nie mogą być rozstrzygane na niekorzyść strony. Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w
okolicznościach niniejszej sprawy należy uznać, że konkurs będzie
zarówno organizowany, jak i emitowany (ogłaszany) przez środek masowego
przekazu, a tym samym wygrane w konkursie będą mogły skorzystać ze
zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68
ustawy PIT. Ad. b) Niezależnie od
spełnienia przez Spółkę omówionej powyżej przesłanki, która jest
wystarczająca dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania wygranej w
konkursie, przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT,
Wnioskodawca wskazuje, że prezentowane w niniejszym wniosku zdarzenie
przyszłe spełnia również warunki umożliwiające zastosowanie ww.
zwolnienia z uwagi na wystąpienie drugiej z przesłanek znajdującej się
w tym przepisie. Dyspozycja art. 21 ust. 1 pkt 68
ustawy PIT przewiduje bowiem zastosowanie przedmiotowego zwolnienia w
odniesieniu do wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury,
sztuki, dziennikarstwa lub sportu, o ile jednorazowa wartość wygranej
nie przekracza 760 zł. Ustawodawca nie wyjaśnił, co
należy rozumieć pod pojęciami poszczególnych dziedzin, w zakres których
winien wpisywać się konkurs, aby uzyskana wygrana mogła korzystać z
przedmiotowego zwolnienia. W celu doprecyzowania omawianego przepisu
należy sięgnąć do językowego rozumienia tych pojęć. Posługując się Internetową Encyklopedią PWN należy wskazać,
że kultura w znaczeniu najszerszym obejmuje to wszystko, co w
zachowaniu się i wyposażeniu członków społeczeństw ludzkich stanowi
rezultat zbiorowej działalności. Dziedzinami kultury są: kultura
polityczna, ekonomiczna, prawna, literacka, artystyczna itd. Z kolei sztuka to dziedzina działalności artystycznej
wyróżniana ze względu na reprezentowane przez nią wartości estetyczne;
też: wytwór lub wytwory takiej działalności. Dziedzinami sztuki są:
film, kabaret, komiks, literatura, muzyka, taniec czy teatr. W ocenie Wnioskodawcy, organizowaną przez niego Grę należy
zaklasyfikować w szczególności jako konkurs z dziedziny sztuki i
kultury. Pytania, na które będą odpowiadali
Uczestnicy będą dotyczyły bowiem życia, twórczości oraz osiągnięć osób
związanych z filmem, telewizją, sportem, modą, literaturą, kulturą,
muzyką czy teatrem. Uczestnicy Gry będą wobec tego musieli wykazywać
się wiedzą z zakresu dziedzin wpisujących się w definicję sztuki, gdyż
właśnie w ramach tych zagadnień formułowane zostaną pytania
konkursowe. Ponadto pytania będą sprawdzały wiedzę
Uczestników z zakresu bieżących wydarzeń kulturalnych sportowych,
dlatego też w tym aspekcie możliwe będzie zakwalifikowanie Gry jako
konkursu z dziedziny kultury. Wobec powyższego,
zdaniem Wnioskodawcy, konkursy organizowanie przez Spółkę będą
obejmowały wiedzę z zakresu dziedzin, o których mowa w art. 21 ust. 1
pkt 68 ustawy PIT, a tym samym wygrane będą korzystać ze zwolnienia z
opodatkowania. Podsumowując, Wnioskodawca stoi na
stanowisku, że opisane zdarzenie przyszłe spełnia przesłanki
pozwalające na zastosowanie zwolnienia z opodatkowania wygranej w
konkursie przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT.
Przedmiotowa Gra będzie bowiem konkursem z dziedziny kultury i sztuki
organizowanym oraz emitowanym (ogłaszany) przez środek masowego
przekazu, w którym wartość jednorazowej wygranej nie będzie przekraczać
760 zł. W związku z powyższym, Wnioskodawca zauważa,
że na Spółce nie będzie spoczywał obowiązek sporządzania informacji
PIT-8C, gdyż na mocy art. 42a ustawy PIT, w przypadku, gdy dany
przychód korzysta ze zwolnienia z opodatkowania PIT, obowiązek taki nie
występuje. Na tle przestawionego zdarzenia
przyszłego, stwierdzam, co następuje: Zgodnie z
zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z
dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z
2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym
podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych
w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie
przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog
przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób
fizycznych, gdzie m. in. w pkt 9 tego artykułu wymieniono, jako jedno
ze źródeł przychodów inne źródła. Zgodnie z art. 11
ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 1415, art. 17 ust.
1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych
instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są
otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym
pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w
naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Stosownie
do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których
mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone
po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez
niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu
przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty
uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia
emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia
emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na
wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia
społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż
wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia
nienależące do przychodów określonych w art. 12 14 i 17 oraz przychody
nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o
podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera
się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach,
grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą
premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub
innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z
zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 w wysokości 10% wygranej
lub nagrody. Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy,
zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się
bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani
pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat
(świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub
wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1
pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz
10. Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej
ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30
ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić
płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed
udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia. Na
podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art.
41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty
zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego
po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu
skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według
miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą
fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy
płatnik nie posiada siedziby. Przepisy ustawy o
podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć
konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione
jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w
Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające
możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.,
natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy
przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia,
zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że
jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w
nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu.
W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu
wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych
uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak
element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia.
Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym
określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu,
nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców. Z treści
wniosku wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności
gospodarczej zamierza założyć i prowadzić informacyjny portal
internetowy. Spółka będzie właścicielem i administratorem Portalu.
Portal ten będzie ogólnodostępny, tj. korzystanie z niego nie będzie
wymagało rejestracji przez użytkowników Internetu. Portal będzie
przygotowywany w czasie rzeczywistym przez redakcję Portalu i będzie
zawierał bieżące informacje, tj. treści na nim publikowane będą na
bieżąco, wielokrotnie w ciągu dnia aktualizowane. Tematyka portalu
będzie obejmować m.in. najnowsze wydarzenia z życia osób związanych z
filmem, telewizją, sportem, modą, literaturą, muzyką czy teatrem, czyli
szeroko rozumianą kulturą; wiadomości dotyczące ich twórczości i
osiągnięć; relacje z najważniejszych aktualnych wydarzeń kulturalnych,
towarzyskich i sportowych. Spółka zarejestrowała również w rejestrze
dzienników i czasopism dziennik, pt. Spółka. Spółka za pośrednictwem
Portalu zamierza również zorganizować i udostępnić (ogłaszać) grę
online. Udział w Grze będzie wymagał rejestracji w specjalnie do tego
przeznaczonym miejscu na Portalu. Gra będzie polegać na udzielaniu
przez uczestników Gry odpowiedzi na zamknięte pytania dotyczące w
szczególności życia, twórczości oraz osiągnięć osób związanych z
filmem, telewizją, sportem, modą, literaturą, kulturą, muzyką czy
teatrem oraz aktualnych wydarzeń kulturalnych, towarzyskich sportowych.
Uczestnik w ramach tej samej rozgrywki będzie rywalizował z innym
Uczestnikiem, tzn. w tym samym czasie, dwóch losowo dobranych
Uczestników będzie udzielało odpowiedzi na ten sam zestaw pytań. Każda
rozgrywka zakończy się wygraną Uczestnika, który udzielił prawidłowej
odpowiedzi na większą ilość pytań. W sytuacji, gdy Uczestnicy
odpowiedzą poprawnie na taką samą ilość pytań, zwycięzcą będzie Gracz,
który odpowiedział na pytania w krótszym czasie. Uczestnictwo w Grze
będzie możliwe, jeżeli Uczestnik będzie posiadał wirtualne punkty
(scandale). Scandale będą posiadały określoną wartość jednostkową
wyrażoną w pieniądzu i będą nabywane przez Uczestników po wpłacie kwoty
pieniężnej. W zależności od wielkości wpłaty na specjalnie do tego
przeznaczone konto bankowe, Uczestnik nabędzie określoną ilość
scandali. Nabyte scandale będą gromadzone na indywidualnym koncie
Gracza. Uczestnikami będą jedynie osoby fizyczne mające miejsce
zamieszkania w Polsce. Zasady Gry zostaną określone w regulaminie Gry.
Wartość jednorazowej wygranej Uczestnika nigdy nie przekroczy kwoty 760
zł. W konsekwencji przychód z tytułu nagród
uzyskanych przez uczestników z tytułu wygranej w konkursie podlega
opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o
przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww.
ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r., wolna od
podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i
emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio
i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki,
dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą
premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych
lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród
związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez
podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością
gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia w stosunku do
wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza
kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z
dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w
przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego
organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego
przekazu. W świetle powyższego, należy stwierdzić, że
opierając się na oświadczeniu Wnioskodawcy, że konkursy organizowane
przez Wnioskodawcę będą obejmować dziedziny nauki, kultury, sztuki,
dziennikarstwa i sportu, w których wysokość przyznawanych nagród nie
przekracza kwoty 760 zł, w ocenie tut. organu spełnione zostały
przesłanki do zwolnienia z opodatkowania nagród uzyskiwanych przez
zwycięzców przedmiotowych konkursów w oparciu o przepis art. 21 ust. 1
pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy zauważyć, że z uwagi na to, że Wnioskodawca
przedmiotowe konkursy organizuje za pośrednictwem internetowego portalu
i we własnym stanowisku odwołuje się do Internetu, jako środka masowego
przekazu, czego organ podatkowy nie kwestionuje, to jednak nie można
zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że jednym z warunków
skorzystania w niniejszej sprawie ze zwolnienia z opodatkowania nagród
jest m.in. ogłaszanie konkursów przez Internet, bowiem dla
rozstrzygnięcia w przedstawionym stanie faktycznym opisanym we wniosku
decydujące znaczenie ma rodzaj konkursów, tj. że są to konkursy z
dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a nie
sposób ich ogłaszania. W przypadku wygranych w
konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego
zwolnienia, nie jest wystarczającym fakt, że informacja o konkursie
została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie
art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga bowiem, aby konkursy takie były
zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego
przekazu były ich organizatorem. Dla zastosowania
przedmiotowego zwolnienia muszą być spełnione łącznie dwie
przesłanki: Dostępne definicje
słownikowe pojęcia środki masowego przekazu, do których należy sięgnąć
z uwagi na brak definicji legalnej, określają to pojęcie w różnych
aspektach. Jakkolwiek wskazują one, że są to środki komunikowania
masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają
zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji posługujące się w
przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja
satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego
przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z
wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych. Tytułem przykładu
powyższego dualizmu wskazać można internetową encyklopedię PWN,
określającą środki masowego przekazu jako mass media, media masowe,
środki masowego komunikowania, urządzenia, instytucje, za pomocą
których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej
publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media:
telegazeta, telewizja satelitarna, Internet. Z
powyższego wynika zatem, że środki masowego przekazu są definiowane,
zarówno od strony podmiotowej jak i przedmiotowej. Niewątpliwie we współczesnych czasach nie sposób
kwestionować Internetu jako środka masowego przekazu. Jednakże o
zastosowaniu zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy nie decyduje sam
fakt ogłoszenia konkursu lub gry w Internecie (na stronach
internetowych). Równie ważne jest, aby organizatorem konkursu były
środki masowego przekazu, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę
spójnika i w wyrażeniu organizowane i emitowane (ogłaszane) przez
środki masowego przekazu. Oznacza to, że zwolnienie ma zastosowanie
wyłącznie do wygranych w konkursach i grach, które łącznie spełniają te
dwie przesłanki, czyli są nie tylko emitowane (ogłaszane) przez środki
masowego przekazu, ale też organizowane przez te środki. Stąd,
spełnienie tylko jednego z powyższych warunków, tj. zamieszczenie
ogłoszenia o konkursie w Internecie (np. na stronach internetowych
należących do Wnioskodawcy), nie uprawnia do zastosowania omawianego
zwolnienia. Zwolnienia od podatku wygranych w
konkursach lub grach ogłaszanych w Internecie mogłoby nastąpić tylko
wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu były
środki masowego przekazu. Jak wynika z przedstawionego zdarzenia
przyszłego, organizatorem konkursu jest Wnioskodawca, czyli Spółka
która jest środkiem masowego przekazu o czym świadczy fakt
zarejestrowania dziennika pt. Spółka w rejestrze dzienników i
czasopism. Wobec powyższego, w części dotyczącej
uzasadnienia prawnego zwolnienia przedmiotowego, stanowisko
Wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Reasumując, należy
stwierdzić, że wartość nagród wygranych w konkursach - obejmujących
dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu - w kwocie
nieprzekraczającej 760 zł dla uczestników gry będzie podlegała
zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o
podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla zastosowania powyższego
zwolnienia wystarczającym jest spełnienie przesłanki rodzaju konkursów,
tj. że są to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki,
dziennikarstwa lub sportu. W związku z powyższym,
Wnioskodawca jako organizator konkursu nie będzie zobowiązany do
sporządzenia informacji PIT-8C. Interpretacja dotyczy
zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu
prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą
interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z
prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na
piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w
którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do
usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002
r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012
r., Nr 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch
egzemplarzach art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia
doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa,
a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie
sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww.
ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu,
którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1
ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej
Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402
Płock. Dyrektor Izby Skarbowej w
Warszawie