Czy wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia na podstawie ulgi meldunkowej? - Interpretacja - IBPBII/2/415-1077/12/MMa

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.11.2012, sygn. IBPBII/2/415-1077/12/MMa, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia na podstawie ulgi meldunkowej?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 05 sierpnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 07 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 18 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi meldunkowej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 sierpnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi meldunkowej.

W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z dnia 11 października 2012 r. Znak: IBPBII/2/415-1077/12/MMa wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 18 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w wieku 10 lat przeprowadziła się wraz z rodzicami w rodzinne strony ojca, gdzie została zameldowana na pobyt stały. W wyniku niedomówień ojca z rodziną, rodzinie wnioskodawczyni została przydzielona mała działka, z której nie można było się utrzymać, dlatego też rodzice kupili w sąsiedniej wsi gospodarstwo rolne o powierzchni 10 ha. Nowa posiadłość była odległa o kilka kilometrów od miejsca zameldowania wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni wskazała, że rodzice przez niedopatrzenie i zaniedbanie nie zameldowali wnioskodawczyni w miejscu gdzie zakupili gospodarstwo rolne.

Wnioskodawczyni nadmieniła, że od 1970 r. do 1983 r. pomagała rodzicom w prowadzeniu gospodarstwa i chodziła tam do szkoły podstawowej, co znajduje potwierdzenie u sąsiadów i sołtysa.

Rodzice i brat wnioskodawczyni zmarli odpowiednio: ojciec w 2006 r., matka w 2007 r., a brat w 2008 r. Wnioskodawczyni wraz z siostrą sądownie przeprowadziła sprawy spadkowe. W wyniku postanowień sądu wnioskodawczyni stała się właścicielką ½ udziału w gospodarstwie rolnym. Nabycia udziału w gospodarstwie rolnym wnioskodawczyni dokonała w następujący sposób:

  • ojciec wnioskodawczyni posiadał ½ części gospodarstwa, dziedziczącym zgłoszona została m.in. wnioskodawczyni w udziale wynoszącym ¼ części masy spadkowej,
  • matka wnioskodawczyni posiadała udział wynoszący 5/8 części do nieruchomości, jako spadkobierca dziedziczący zgłoszona została m.in. wnioskodawczyni w udziale wynoszącym 1/3,
  • brat wnioskodawczyni jako spadkobierca dziedziczący zgłoszona została wnioskodawczyni w udziale wynoszącym ½ części masy spadkowej

Wnioskodawczyni wskazała, że siostra wnioskodawczyni nabyła takie same udziały jak wnioskodawczyni.

Podziału spadku dokonano postanowieniem sądu w dniu 15 września 2009 r.

Wnioskodawczyni wskazała również, że w zeznaniu podatkowym, organ podatkowy ustalił, iż w skład masy spadkowej wchodzi udział ½ części gospodarstwa rolnego o powierzchni ogólnej 10,6363 ha. Ogółem wartość masy spadkowej po zmarłym ojcu została określona w zeznaniu podatkowym na kwotę 68.200 zł. Podział spadku nastąpił bez spłat i dopłat.

Przedmiotowa nieruchomość składała się z 3 działek i stanowiła gospodarstwo rolne sklasyfikowane w ewidencji gruntów:

-działka nr 4/6 o powierzchni 2.0307 ha jako grunty orne, pastwiska nieużytki i las,

-działka nr 28/4 o powierzchni 4.5873 ha jako grunty orne, lasy, nieużytki, pastwiska i sad,

-działka nr 28/6 o powierzchni 3.4668 ha jako grunty orne, lasy nieużytki i pastwiska.

W marcu 2012 r. wnioskodawczyni i jej siostra sprzedały gospodarstwo rolne. Z tego tytułu wnioskodawczyni przypadło ½ części i otrzymała 55.000 zł. Ponieważ od śmierci matki i brata wnioskodawczyni nie minęło 5 lat wnioskodawczyni winna wpłacić podatek dochodowy do urzędu skarbowego. Wnioskodawczyni chciałaby skorzystać z ulgi meldunkowej, gdyż nabyła nieruchomość w latach 2007-2008.

Wnioskodawczyni wskazała również, że gospodarstwo rolne będące przedmiotem sprzedaży kupił sąsiad i nabył je w celu powiększenia swojego gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia na podstawie ulgi meldunkowej...

Zdaniem wnioskodawczyni, powinna być zwolniona z obowiązku podatkowego na podstawie ulgi meldunkowej gdyż jako dziecko od najmłodszych lat pomagała rodzicom w prowadzeniu gospodarstwa. W następnych latach wnioskodawczyni wykorzystywała swoje urlopy na pomoc rodzicom. Zawodowo przepracowała 33 lata płacąc podatki. Ciężka praca niekorzystnie wpłynęła na zdrowie wnioskodawczyni.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni oraz jej siostra w 2012 r. sprzedały posiadane przez siebie udziały w gospodarstwie rolnym. Nabycia ww. udziału w gospodarstwie rolnym wnioskodawczyni dokonała w następujący sposób:

  • w spadku po ojcu zmarłym w 2006 r. wnioskodawczyni nabyła udział 1/4 w masie spadkowej, na którą składał się udział wynoszący 1/2 w gospodarstwie rolnym. Zatem w spadku po ojcu wnioskodawczyni nabyła udział wynoszący 1/8 w gospodarstwie rolnym (1/4 x 1/2 = 1/8),
  • w spadku po matce zmarłej w 2007 r. wnioskodawczyni nabyła udział 1/3 w masie spadkowej, na którą składał się udział wynoszący 5/8 w gospodarstwie rolnym. Zatem w spadku po matce wnioskodawczyni nabyła udział wynoszący 5/24 w gospodarstwie rolnym (1/3 x 5/8 = 5/24),
  • w spadku po bracie zmarłym w 2008 r. wnioskodawczyni nabyła udział 1/2 w masie spadkowej, na który składał się udział w gospodarstwie rolnym, jaki brat wnioskodawczyni nabył w spadku po zmarłych rodzicach w ten sam sposób w jaki dokonała nabycia wnioskodawczyni tj. udział wynoszący 1/3 w gospodarstwie rolnym (1/8 + 5/24 = 1/3), zatem w spadku po bracie wnioskodawczyni nabyła udział 1/6 w gospodarstwie rolnym (1/2 x 1/3= 1/6).

Z powyższego wynika, że w wyniku spadkobrań wnioskodawczyni stała się właścicielką udziału 1/2 w gospodarstwie rolnym.

Przepisy prawa w sposób jednoznaczny określają moment i podstawę nabycia nieruchomości (udziałów w nieruchomości). W przypadku nabycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości w drodze spadku datą nabycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest data otwarcia spadku, czyli śmierć spadkodawcy.

Zgodnie bowiem z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych.

Stosownie do art. 924 i 925 ww. ustawy spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobierców do tego spadku od momentu jego otwarcia. Tak więc dniem nabycia spadku przez wnioskodawczynię i jej siostrę jest data śmierci spadkodawców.

Mając na uwadze powyżej cytowane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że nabycia udziału w nieruchomości wnioskodawczyni dokonała odpowiednio w datach śmierci spadkodawców, tj.: w 2006 r. w dacie śmierci ojca, w 2007 r. w dacie śmierci matki oraz w 2008 r. w dacie śmierci brata w udziale jaki przysługiwał wnioskodawczyni w spadku po każdym ze spadkodawców. Zatem przychód z dokonanej wraz z siostrą w 2012 r. sprzedaży gospodarstwa rolnego w części przypadającej na udział nabyty w spadku po ojcu nie będzie stanowił dla wnioskodawczyni źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu z uwagi na upływ 5 letniego terminu o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast ta część przychodu jaka odpowiada udziałowi nabytemu w spadku po matce oraz w spadku po bracie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 01 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć m.in. związane ze zbyciem koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo skutkowy.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ww. ustawy koszty uzyskania przychodu tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) rzeczy lub praw nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ustawy).

Jednakże, zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

-jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Aby zatem w ogóle można było rozważać kwestię zastosowania ulgi meldunkowej, to zbywana nieruchomość musi być zabudowana budynkiem mieszkalnym. Tylko bowiem w budynku mieszkalnym (lub lokalu mieszkalnym) możliwe jest zameldowanie na pobyt stały. Wnioskodawczyni we wniosku posługuje się pojęciem gospodarstwa rolnego, do którego jedynie przez niedopatrzenie i zaniedbanie rodziców nie została przemeldowana. To wskazuje, że w gospodarstwie musiał zostać wybudowany budynek mieszkalny, skoro wnioskodawczyni, gdyby nie owo zaniedbanie rodziców mogłaby zostać tam zameldowana.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do budynku lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy. Oznacza to zatem, że każdy roczny okres zameldowania na pobyt stały uprawnia do zwolnienia.

W niniejszej sprawie wnioskodawczyni nie ma jednak prawa do skorzystania z ulgi meldunkowej. Z przedstawionego stanu faktycznego jasno wynika, że wnioskodawczyni w ogóle nie była zameldowana w budynku mieszkalnym znajdującym się w obrębie gospodarstwa rolnego. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie wskazuje, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia na podstawie tzw. ulgi meldunkowej jest 12 miesięczny okres zameldowania na pobyt stały w zbywanym budynku lub lokalu mieszkalnym przed datą zbycia. Tymczasem w przypadku wnioskodawczyni ten warunek wyraźnie nie został spełniony.

Bez znaczenia dla możliwości skorzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy pozostaje fakt, że wnioskodawczyni od czasu kiedy chodziła do szkoły podstawowej pomagała rodzicom w prowadzeniu przedmiotowego gospodarstwa rolnego, uczęszczała do szkoły podstawowej w miejscowości gdzie znajdowało się przedmiotowe gospodarstwo rolne oraz w okresie pracy zawodowej urlop wykorzystywała na pomoc rodzicom w gospodarstwie rolnym. Ustawodawca formułując przepis dotyczący możliwości skorzystania z ulgi meldunkowej jasno wskazał jakie warunki należy spełnić aby móc skorzystać z przedmiotowego zwolnienia i warunkiem tym jest wymagany ustawą okres zameldowania na pobyt stały. Bez znaczenia pozostaje również argumentacja wnioskodawczyni, iż fakt pomocy rodzicom może udokumentować zaświadczeniem sąsiadów i sołtysa, gdyż w świetle obowiązujących przepisów, wnioskodawczyni nie ma dowodzić faktu zamieszkiwania w budynku, ale ma wykazać, że legitymuje się zameldowaniem w tym budynku na pobyt stały. To zameldowanie na pobyt stały a nie samo zamieszkiwanie jest jednym z warunków ulgi meldunkowej. Nie ma przy tym znaczenia powód, dla którego podatnik nie posiada zameldowania na pobyt stały w zbywanym budynku lub lokalu mieszkalnym. Ustawodawca w tym zakresie nie przewidział żadnych wyjątków.

Należy również zauważyć, że wszelkiego rodzaju ulgi podatkowe są odstępstwem od konstytucyjnych zasad równości i powszechności opodatkowania, w sposób szczegółowo uregulowanych w przepisach materialnego prawa podatkowego. Są one przywilejem, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek skorzystania. Zatem oceniając ciążące na podatniku obowiązki wynikające z zastosowania ulgi należy dokonać ścisłej literalnej wykładni przepisu regulującego daną ulgę czy zwolnienia. Elementem konstrukcyjnym ulgi meldunkowej uregulowanej w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawo skorzystania podatnika z tej ulgi pod warunkiem łącznego spełniania przesłanek wymienionych w tym przepisie. Niewątpliwie jedną z przesłanek jest spełnienie przez podatnika 12 miesięcznego okresu zameldowania w zbywanym budynku lub lokalu położonym na nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe, przychód uzyskany ze sprzedaży w 2012 r. gospodarstwa rolnego w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w 2007 r. oraz w 2008 r. nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia na podstawie ulgi meldunkowej albowiem wnioskodawczyni nie spełniła warunku uprawniającego do skorzystania z tej ulgi tj. nie była zameldowana na pobyt stały w budynku lub lokalu mieszkalnym przez okres minimum 12 miesięcy przed datą zbycia nieruchomości.

Reasumując, przychód jaki wnioskodawczyni uzyskała ze sprzedaży w 2012 r. gospodarstwa rolnego w części przypadającej na udział nabyty w 2006 r. w spadku po ojcu nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast ta część przychodu jaka przypada na udział nabyty w 2007 r. w spadku po matce oraz w 2008 r. w spadku po bracie nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie tzw. ulgi meldunkowej.

Tym samym stanowiska wnioskodawczyni w zakresie możliwości skorzystania z ulgi meldunkowej nie można było uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach