skutki podatkowe zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej - Interpretacja - IBPBII/1/415-991/12/MCZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.02.2013, sygn. IBPBII/1/415-991/12/MCZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

skutki podatkowe zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej

W dniu 12 listopada 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 08 stycznia 2013 r. znak: IBPB II/1/415-991/12/MCZ wezwano o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono w dniu 14 stycznia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2007 r. Wnioskodawczyni dokonała - za zgodą spółdzielni mieszkaniowej - wymiany stolarki okiennej w mieszkaniu, do którego posiadała spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego i była członkiem spółdzielni. Zgodnie z obowiązującymi (w tej dacie) regulaminami spółdzielni Wnioskodawczyni została wpisana na listę osób oczekujących na zwrot części kosztów wymiany okien.

W dniu 27 sierpnia 2009 r. Wnioskodawczyni dokonała zmiany statusy ww. mieszkania i od tej daty jest właścicielem tego mieszkania i nadal członkiem spółdzielni.

W roku 2012 Wnioskodawczyni otrzymała ze spółdzielni zwrot części kosztów poniesionych w 2007 r. na wymianę stolarki okiennej.

Okres oczekiwania na ww. zwrot kosztów wynosił 5 lat; w tym czasie zmienił się tytuł prawny do ww. lokalu mieszkalnego. Warunkiem otrzymania kwoty zwrotu jest wypełnienie i złożenie oświadczenia podatkowego. Wnioskodawczyni została poinformowana, że otrzyma ze spółdzielni PIT-8C w celu rozliczenia się z urzędem skarbowym z otrzymanej kwoty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jeżeli w chwili, gdy następuje faktyczna wymiana okien mieszkanie członka spółdzielni ma status spółdzielczego lokatorskiego prawa do mieszkania, a przeniesienie własności lokalu mieszkalnego nastąpiło w okresie oczekiwania na zwrot części nakładów za wymianę okien, to czy wnioskodawca powinien otrzymać PIT-8C ze spółdzielni mieszkaniowej i powinien potraktować ten zwrot jako przychód z innych źródeł ...

Zdaniem Wnioskodawczyni w takiej sytuacji spółdzielnia nie powinna sporządzać PIT-8C, gdyż w momencie wymiany stolarki okiennej mieszkanie posiadało status mieszkania spółdzielczego lokatorskiego i wchodziło w skład zasobu mieszkaniowego spółdzielni. Wnioskodawczyni nie była wtedy zobowiązań do ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem lokalu.

Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, iż fakt przekształcenia przez członka spółdzielni prawa do lokalu w okresie oczekiwania na zwrot ww. kosztów nie ma znaczenia dla oceny czy zwrot ten stanowi dla niego przysporzenie majątkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalna zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł, do których kwalifikuje się dochód danego rodzaju został wymieniony w art. 10 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W pkt 9 tegoż przepisu wymieniono jako źródło przychodu inne źródła.

Z kolei, zgodnie z art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zawarte w powyższym przepisie sformułowanie w szczególności oznacza, iż do tej kategorii przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia uzyskane przez podatnika, a nie tylko te szczegółowo w nim wymienione. Tym samym, do przychodów z innych źródeł należy zakwalifikować każde przysporzenie majątkowe, które ma wymierną korzyść finansową i które nie mieści się w ściśle określonych kategoriach przychodów wymienionych w pkt 1-8 ust. 1 art. 10 przywołanej ustawy.

Na podstawie art. 42a tejże ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że spółdzielnia dokonała częściowego zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej, której we własnym zakresie dokonała Wnioskodawczyni. W momencie poniesienia wydatku w 2007 r. Wnioskodawczyni posiadała lokatorskie spółdzielcze prawo do lokalu. Wypłata ww. świadczeń nastąpiła w 2012 r., kiedy to Wnioskodawczyni przysługiwała już odrębna własność lokalu (przekształcenie w odrębną własność nastąpiło w 2009 r.).

Zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1, ust. 11 oraz ust. 3).

W myśl natomiast art. 4 ust. 2 powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Z kolei zgodnie z treścią art. 4 ust. 4 ww. ustawy właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Dodatkowo w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, ze zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, a w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

W przedmiotowej sprawie wskazać należy, iż decydujące znaczenie dla ustalenia, czy zwrot części kosztów wymiany stolarki okiennej stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ma tytuł prawny do zajmowanego lokalu, tj. czy podatnik posiada spółdzielcze (lokatorskie lub własnościowe) prawo do lokalu mieszkalnego, czy też prawo własności lokalu mieszkalnego. Należy jednocześnie podkreślić, że istotny jest tytuł prawny do lokalu mieszkalnego na dzień ponoszenia wydatków, a nie na dzień dokonywania ich zwrotu.

Otrzymane od spółdzielni mieszkaniowej środki finansowe stanowiące częściowy zwrot wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej dla osób, które w momencie ponoszenia tych wydatków posiadały spółdzielcze lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu mieszkaniowego, nie stanowi przysporzenia majątkowego podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym, na spółdzielni nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C dla tychże osób.

Mając na uwadze powyższe okoliczności oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż otrzymany w 2012 r. przez Wnioskodawczynię ze spółdzielni mieszkaniowej częściowy zwrot kosztów poniesionych w 2007 r. na wymianę stolarki okiennej w mieszkaniu, do którego Wnioskodawczyni przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo, nie jest przychodem z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Fakt przekształcenia przez Wnioskodawczynię prawa do ww. lokalu mieszkalnego w okresie oczekiwania na zwrot ww. kosztów nie ma znaczenia dla oceny czy otrzymane ze spółdzielni świadczenie stanowi przysporzenie majątkowe, istotny jest bowiem tytuł prawny do lokalu mieszkalnego na dzień ponoszenia wydatków.

W tej sytuacji spółdzielnia nie powinna sporządzać PIT-8C, a Wnioskodawczyni nie powinna wykazywać ww. świadczenia otrzymanego ze spółdzielni w zeznaniu podatkowym za 2012 r.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach