Temat interpretacji
Pismem z dnia 07.11.2006 r. strona zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie wypłacanych stypendiów w ramach ,,Lokalnego programu wyrównania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjów zamieszkałych na terenie Miasta i Gminy na 2006 r."
Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem: Czy stypendia wypłacane w ramach ,,Lokalnego programu wyrównania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjów zamieszkałych na terenie Miasta i Gminy na 2006 r. można potraktować jako świadczenia pomocy materialnej dla uczniów zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz .U. z 2000 r. nr 14 , poz. 176 ze zmianami)?
Wniosek powyższy strona uzupełniła dnia 20.12.2006 r. Wnioskodawca wyjaśnia, iż podstawą do ustanowienia lokalnego programu wypłaty stypendiów jest art. 90t ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz.2572 ze zm.). Generalnym założeniem programu jest nastawienie na rozwój lokalnej polityki oświatowej na rzecz wyrównania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz współpraca ze szkołami i innymi instytucjami. Z programu korzystać mogą wyłącznie dzieci i młodzież pochodząca z rodzin, w których dochód na osobę nie przekracza kwoty 351,00 zł. Jedną z form udzielania pomocy materialnej wskazanej w programie jest pomoc stypendialna.
Zdaniem wnioskodawcy stypendia wypłacane w ramach lokalnego programu należy potraktować jako świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, zgodnie z art.21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krotoszynie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.), w odpowiedzi na wniosek z dnia 07.11.2006 r. w sprawie udzielenia informacji podatkowej w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, uznał stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku za prawidłowe.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia , pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznawane na podstawie przepisów o systemie oświaty, prawa o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.
W świetle powyższego przepisu, warunkiem zwolnienia z podatku dochodowego świadczenia przyznanego uczniowi jest to, że:
- świadczenie to stanowi pomoc materialną przyznaną na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty lub innych w/w przepisów;
- świadczenie powyższe pochodzi z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub ze środków własnych szkół.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca udziela pomocy materialnej o charakterze socjalnym w formie stypendium szkolnego uczniom zamieszkałym na terenie Miasta i Gminy X. Przedmiotowa pomoc przyznawana jest na mocy ustanowionego przez wnioskodawcę ,,Lokalnego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjów zamieszkałych na terenie Miasta i Gminy na 2006 r.. Program ustanowiono na podstawie upoważnienia zawartego w art. 90t ustawy z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).
W związku z powyższym stypendia wypłacane uczniom w ramach tego programu można potraktować jako świadczenia pomocy materialnej dla uczniów zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przepis powyższy nie wprowadza kwotowych ograniczeń zwolnienia. Tak więc całość wypłaconej pomocy materialnej dla uczniów jest zwolniona z podatku dochodowego. Płatnik nie ma zatem obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium socjalnego, rodzice dziecka nie składają zaś do Urzędu Miasta i Gminy oświadczenia na formularzu PIT-2C.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia tego zdarzenia.