POSTANOWIENIE - Interpretacja - P-2/415/31/06

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.12.2006, sygn. P-2/415/31/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Pani z dnia 29.11.2006 r. - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego i postanawia uznać przedstawione stanowisko we wskazanym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 29.11.2006 r. wpłynął do tut. organu wniosek Pani o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym informuję Panią o zakresie i sposobie zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiła Pani następujący stan faktyczny:

W dniu 08.05.2006 r. została zawarta przez Panią umowa z Fundacją Rozwoju .......... o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego (w ramach działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego). Przedmiotem umowy jest wypłata w pierwszych 6 miesiącach działalności gospodarczej wsparcia pomostowego.

Beneficjent (Fundacja Rozwoju ...........) wypłaca te środki na wyodrębniony rachunek bankowy, z którego są pokrywane koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Projekt finansowany jest w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25% z krajowych środków publicznych.

Następnie w dniu 31.07.2006 r. została zawarta przez Panią również umowa nr .... I z Fundacją Rozwoju ......... o udzielenie jednorazowej dotacji inwestycyjnej (w ramach działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego).

Przedmiotem umowy jest wsparcie finansowe w postaci dotacji inwestycyjnej. Wkład własny wynosi 25%, natomiast 75% wartości inwestycji pokrywane jest ze środków instytucji wdrażającej, gdzie 75% finansowane jest z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25% z krajowych środków publicznych.

Pytanie Pani dotyczy kwestii czy otrzymana pomoc finansowa ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46-47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy wydatki związane z działalnością pokryte z otrzymanej dotacji, w konsekwencji stanowią koszt uzyskania przychodu.

Stoi Pani na stanowisku, iż otrzymane wsparcie pomostowe jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z kolei wydatki sfinansowane z tych przychodów nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast pomoc finansowa w postaci dotacji inwestycyjnej dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej zdaniem Pani nie rodzi żadnych skutków podatkowych w postaci opodatkowania otrzymanej dotacji a odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Po przeanalizowaniu przedstawionego przez Panią stanu faktycznego kierując się obowiązującymi w tej materii przepisami prawa tut. organ stwierdza co następuje: zgodnie z art. 21 ust. pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Rade Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powołany powyżej przepis wprowadza przedmiotowo-podmiotowe przesłanki, które muszą być spełnione łącznie, a mianowicie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych i podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego

Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego oraz treści przedłożonych przez Panią umów wynika, iż zarówno wsparcie pomostowe jaki i dotacja inwestycyjna finansowane są z funduszy strukturalnych tj. ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z krajowych środków publicznych.

Wsparcie wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorów programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Ne 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Pomoc, jaka otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych gdyż środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi (art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Z 2005 r. Mr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Tak więc otrzymana pomoc nie jest pomocą otrzymaną ze środków bezzwrotnej pomocy a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Mając powyższe na uwadze w przedstawionym przez Panią stanie faktycznym pomoc finansowa w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej jak również udzielone wsparcie finansowe nie będą korzystały ze przedmiotowego zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż pomoc ta stanowi refundacje wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Jednak otrzymana przez Panią pomoc w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej jak i otrzymane przez Panią wsparcie finansowe nie spowoduje skutków podatkowych.

Powyższe wynika z faktu, iż zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt. 1 lit. b i c w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie (...) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, (...) oraz wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiących podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Biorąc pod uwagę dyspozycję w/w art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i c w/w ustawy w przypadku otrzymania przez beneficjentów ostatecznych pomocy przeznaczonej na inwestycje, wydatki poniesione na przedsięwzięcie objęte wsparciem finansowym nie są, więc kosztem uzyskania przychodów.

Z kolei otrzymane środki pomocowe jako zwrot tych wydatków zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą przychodami bowiem jak wynika z tego przepisy nie zalicza się do przychodów z działalności gospodarczej zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Również odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Powyższe wynika z faktu, iż zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, dokonywanych, (...), od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W związku z tym pomoc finansowa w postaci dotacji inwestycyjnej dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej nie rodzi żadnych skutków podatkowych w postaci opodatkowania otrzymanych środków.

Odnośnie otrzymanego przez Panią wsparcia pomostowego tut. organ informuje, iż zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem, albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. W myśl powyższego otrzymane przez Panią wsparcie pomostowe stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z kolei wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z ogólną zasadą wszelkich poniesionych kosztów w celu osiągnięcia przychodów, określoną w art. 22 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak więc otrzymane wsparcie pomostowe jest również neutralne podatkowo.

Biorąc pod uwagę powyższe zajęte przez Panią stanowisko jest nieprawidłowe pod względem uzasadnienia prawnego, choć w efekcie prowadzi do neutralnych skutków podatkowych.

Wyżej przedstawiona interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Ponadto informuje się, że interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli podatkowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Pani zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie