Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 i art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem z dnia 16 stycznia 2006r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełnionym o własne stanowisko w sprawie w dniu 16 marca 2006r., Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze ocenia stanowisko X zamieszkałego w Y, zawarte w uzupełnieniu wniosku jako nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 17 stycznia 2006r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek X o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie możliwości odliczenia od dochodu składek na ubezpieczenie społeczne i odliczenia od podatku składek na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconych w Niemczech z tytułu osiągniętych tam dochodów.
Podatnik we wniosku przedstawił następujący stan faktyczny: Strona do miesiąca sierpnia 2005 roku włącznie przebywała na urlopie bezpłatnym udzielonym przez Uniwersytet Zielonogórski (od listopada 2004r.) i przez Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu (od października 2004r.). W tym czasie podatnik przebywał na terenie Niemiec, na Uniwersytecie w Wuppertalu jako tzw. "Profesor Gość", wykonując prace badawcze. Pobyt na w/w uczelni finansowany był przez odpowiednika polskiego Ministerstwa Nauki i Informatyzacji. Na temat ogólnych zasad rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych, Strona uzyskała odpowiedź pismem X. Wątpliwości Podatnika wzbudziła jednak możliwość odliczenia od dochodu składek na ubezpieczenie społeczne oraz od podatku składek na ubezpieczenie zdrowotne.
W ocenie Strony, ma ona prawo do odliczenia w/w składek za okres od stycznia do sierpnia 2005 roku, tj. okres odprowadzania składek, podczas zatrudnienia na Uniwersytecie w Wuppertalu. Strona uzasadnia swoje stanowisko pisemną informacją na temat ubezpieczeń społecznych pracowników zatrudnionych czasowo za granicą, uzyskaną z ZUS pismem X.
W wyniku analizy przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze stwierdza co następuje:
Stosownie do treści art.3 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 14, poz.176 z późn.zm.) osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce położenia przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Zgodnie z art.4a tej ustawy przywołany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Do dochodów osiąganych w Niemczech po 1 stycznia 2005 roku przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce ma zastosowanie umowa podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 roku między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz.U. z 2005r. Nr 12, poz.90).
Zgodnie z art.20 wyżej wymienionej umowy, osoba fizyczna, która przebywa czasowo w jednym Umawiającym się Państwie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych na uniwersytecie, w szkole wyższej bądź innej uznanej placówce oświatowej tego Umawiającego się Państwa, a która ma lub bezpośrednio przed tym pobytem miała stałe miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, podlega zwolnieniu od opodatkowania w pierwszym wymienionym Państwie z tytułu wynagrodzenia za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych przez okres nieprzekraczający dwóch lat, licząc od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu, pod warunkiem, że będzie ona opodatkowana z tytułu takiego wynagrodzenia w drugim Umawiającym się Państwie.
W myśl art.44 ust.7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, o których mowa w art.3 ust.1, czasowo przebywający za granicą, osiągający dochody ze źródeł przychodów położonych poza terytorium RP, są obowiązani wpłacić zaliczkę na podatek w wysokości 19 % tych dochodów, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym wrócili do kraju.
Stosownie zaś do art.26 ust.1 pkt2 w/w ustawy podstawę obliczenia podatku (...) stanowi dochód (...) po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 ze zm.):
a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
b) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie choroboweodliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art.21, 52, 52a i 52c oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z powyższego wynika, iż dochód można obniżyć o składki na ubezpieczenie społeczne, emerytalne, rentowe, które są opłacone na podstawie w/w ustawy - obowiązującej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Z dostarczonych dokumentów wynika, iż Strona zobowiązana była do odprowadzania składek do niemieckiego ubezpieczyciela, potwierdzeniem czego jest treść pisma X z dnia : "Osoba, której polski pracodawca udzielił urlopu bezpłatnego nie podlega w Polsce ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy o pracę.(...) Opierając się na przekazanych przez Pana informacjach, faktycznie będzie pozostawał Pan pracownikiem tylko na obszarze Niemiec, bo tam będzie wykonywana praca. W tej sytuacji właściwe ustawodawstwo będzie określone na podstawie art.13 ust.2 lit.a Rozporządzenia 1408/71, zgodnie z którym obowiązek ubezpieczeń powstaje w miejscu wykonywania zatrudnienia. Co oznacza, że osoba zatrudniona na obszarze drugiego Państwa Członkowskiego, podlega - w zakresie ubezpieczenia społecznego - ustawodawstwu kraju, w którym wykonuje swoje zatrudnienie, czyli w tym przypadku w Niemczech."
Wobec powyższego, przepis art.26 ust.1 pkt2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał zastosowania.
Analogiczna sytuacja, będzie miała miejsce w przypadku odliczenia od podatku składek na ubezpieczenie zdrowotne. Stosownie bowiem z art.27b ust.1 ustawy, podatek obliczony zgodnie z art.27 lub art.30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz.2135):
a) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
b) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznychobniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art.21, 52, 52a i 52c oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru
podatku.
W związku z tym, że składki na ubezpieczenie zdrowotne, podobnie jak składki na ubezpieczenie społeczne Strona odprowadzała do niemieckiego ubezpieczyciela (w przypadku składek na ubezpieczenie zdrowotne do Techniker Krankenkasse w Wuppertalu), a tym samym nie działała na podstawie polskich przepisów ubezpieczeniowych tj. ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, poniesione z tego tytułu wydatki nie mogą być odliczone od podatku jako składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Reasumując, w świetle przytoczonych przepisów prawa podatkowego, wpłacone przez Pana do zagranicznego ubezpieczyciela składki na ubezpieczenie społeczne, jak i składki na ubezpieczenie zdrowotne od dochodów uzyskanych w 2005 roku na terytorium Niemiec - nie mogą być odliczone odpowiednio od dochodu i od podatku.