Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja... - Interpretacja - PDI/415-50/06

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.09.2006, sygn. PDI/415-50/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
PF-I/41171-0022/06/NK, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10 lipca 2006 roku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego stwierdza, że stanowisko przedstawione przez jednostkę w kwestii zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń pracowników współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego - jest nieprawidłowe.

Pismem z dnia 10 lipca 2006 roku, Spółka zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, w kwestii zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń pracowników współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego.

Z przedłożonych dokumentów wynika, że zastała zawarta Umowa o dofinansowanie Projektu "Nowe kwalifikacje szansą na pracę poza sektorem rolniczym" Nr ..../06 w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006" pomiędzy Urzędem Pracy jako "Instytucją Wdrażającą" a Spółką zwaną w umowie "Beneficjentem".

Na warunkach określonych w umowie, instytucja wdrażająca przekazuje beneficjentowi środki finansowe na realizację projektu "Nowe kwalifikacje szansą na pracę poza sektorem rolniczym". Środki te gromadzone są na wyodrębnionym rachunku bankowym. Celem projektu jest przeszkolenie na kursach zawodowych rolników i członków ich rodzin zamieszkałych na wsi i w miasteczkach do 20.000 mieszkańców, które umożliwią im podjęcie zatrudnienia i wykonywanie nowego zawodu poza sektorem rolniczym, w związku z procesami restrukturyzacji rolnictwa. Projekt finansowany jest w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 25% z budżetu państwa.
Jednostka nadmienia, że zawarte umowy dotyczą przeprowadzenia wykładów, instruktorów zajęć praktycznych, egzaminatorów, doradców zawodowych, koordynatora projektu, obsługi księgowej, asystenta koordynatora projektu, kierowników kursów, pracowników obsługo projektu.

W opinii jednostki wynagrodzenia na podstawie umów o pracę i umów zleceń dokonywane w czasie realizacji projektu, w części finansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) .

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj.

  1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Ze zwolnienie korzystają zatem dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia tych środków, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W tym przypadku może to być zarówno umowa o pracę jak i umowa cywilnoprawna (umowa zlecenie, o dzieło), pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu pomocowego. Natomiast dochody podatników, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu (na przykład zleceniobiorca wykonujący umowę, o której wyżej mowa, w tym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ) zlecił wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej), zostały wyłączone ze zwolnienia, stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kwestia uznania, czy wynagrodzenia osoby zaangażowanej przy realizacji projektu mogą być wolne od podatku w związku z ich finansowaniem ze środków pomocowych wymaga ustalenia - biorąc pod uwagę cele wynikające z realizowanego projektu - czy podatnik poprzez wykonywane czynności bezpośrednio realizuje cel programu sfinansowanego z bezzwrotnej pomocy. Należy przy tym odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, administracyjnym, organizacyjnym. Podkreślić należy, iż prace nadzorcze, organizacyjne, administracyjne, pomocnicze, które aczkolwiek są niezbędne przy realizacji programu, to same w sobie nie stanowią realizacji celu programu.
Ponadto, istotnym jest określenie źródła pochodzenia środków na sfinansowanie projektu. W sytuacji, gdy wypłata wynagrodzeń jest realizowana ze środków krajowych, a następnie refinansowana ze środków pomocowych Europejskiego Funduszu Społecznego, wówczas wynagrodzenia te w momencie wypłaty nie korzystają ze zwolnienia, gdyż środki na zapłatę nie pochodzą ze środków pomocowych i sfinansowanie wynagrodzeń ze środków pomocowych nie stało się jeszcze faktem dokonanym. Dodatkowo za takim stanowiskiem przemawia procedura finansowania projektu, która zakłada, że może nie nastąpić pokrycie poniesionych wydatków ze środków pomocowych, jeżeli dofinansowanie zostało wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem. Reasumując, zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych są tylko te dochody z tytułu wynagrodzeń, które sfinansowane są ze środków zagranicznej pomocy finansowej, a więc nie ze środków krajowych oraz osoby je otrzymujące muszą być zatrudnione przez beneficjenta ww. projektu i jednocześnie muszą ten projekt bezpośrednio realizować. Stanowisko to potwierdza również Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 10 listopada 2005 roku znak: PB 3-8213-204/DZ/05 stwierdzając, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy w podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do przychodów uzyskanych z tytułu realizacji przyjętych projektów, które finansowane są przez Instytucję Wdrażającą z otrzymanych środków na prefinansowanie tych projektów.

A zatem tut. organ nie podziela stanowiska Jednostki zawartego w ww. wniosku.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta a jest wiążąca dla organów podatkowych i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie przez organ odwoławczy. Jeżeli podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji , organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu.

Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art. 222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu