DECYZJA - Interpretacja - PF-I-41180/INT/11/06

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.10.2006, sygn. PF-I-41180/INT/11/06, Izba Skarbowa w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 8 marca 2006r. nr PDI/415-5/06 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczące kwestii zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych na podstawie umowy o pracę współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego, gdyż zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa.

UZASADNIENIE

Podaniem z dnia 13 stycznia 2006r. uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2006r. zwróciła się Pani do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu o wydanie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że od 1 grudnia 2005r. została Pani zatrudniona przez firmę X z siedzibą w Warszawie reprezentowaną przez Pana Y - Partnera Zarządzającego - na stanowisku Konsultanta ds. rekrutacji. Z materiału zgromadzonego w sprawie wynika, że Ministerstwo Gospodarki i Pracy jako Instytucja Wdrażająca zawarło z w/w spółką (Beneficjentem) umowę, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006, o dofinansowanie projektu Lotny Konsultant - pilotażowy model współdziałania instytucji rynku pracy współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Celem strategicznym projektu jest wypracowanie innowacyjnych metod współdziałania agencji zatrudnienia i powiatowych urzędów pracy w zakresie pozyskiwania ofert zatrudnienia. Działania te polegają na stworzeniu sieci oddziałów, zatrudniających profesjonalnie przeszkolonych konsultantów nawiązujących bezpośrednie kontakty z pracodawcami, realizujących mobilny system pracy.
W ramach powierzonego Pani stanowiska odpowiadała Pani za samodzielne prowadzenie projektów rekrutacyjnych, pozyskiwanie klientów, profesjonalną obsługę klienta, właściwą organizację stanowiska pracy i przestrzeganie dyscypliny pracy, przepisów bhp i przeciwpożarowych.
Pracodawca pobierał z Pani wynagrodzenia za w/w pracę zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Pani zdaniem jednak osiągane dochody ze stosunku pracy w firmie X powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Argumentując powyższe powołuje się Pani na interpretację Ministerstwa Finansów jak również decyzje innych Urzędów Skarbowych. W związku z powyższym zwróciła się Pani z pytaniem, czy stanowisko prezentowane we wniosku jest prawidłowe.

Postanowieniem z dnia 8 marca 2006r. nr PDI/415-5/06 Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu uznał Pani stanowisko za prawidłowe. Stwierdzono bowiem, że spełnia Pani obie przesłanki określone w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, tzn. środki finansowe przeznaczone na wypłatę Pani wynagrodzeń pochodzą od podmiotów wskazanych w przywołanym przepisie, a podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Dokonując "z urzędu" weryfikacji wskazanego w sentencji postanowienia, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdził, iż zostało ono wydane z rażącym naruszeniem przepisów prawa, a mianowicie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. nr 14 poz. 146 ze zm.).
Stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powyższe oznacza, że aby zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 ust. 46 w/w ustawy mogło być możliwe cyt. warunki muszą być spełnione łącznie. Brak spełnienia już choćby jednego z nich uniemożliwia skorzystanie przez osobę fizyczną ze zwolnienia.
Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych.
Na wstępie wyjaśnić trzeba, że sektorowy program operacyjny - w ramach tego programu realizowano projekt "lotny konsultant" - to program służący realizacji Narodowego Planu Rozwoju, składający się ze spójnego zestawienia priorytetów operacyjnych i działań, odnoszący się do sektora gospodarki.
Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza - środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej (zob. załącznik nr 10), służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się:
1. sektorowe programy operacyjne;
2. regionalne programy operacyjne;
3. inne programy operacyjne;
4. strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych - o czym stanowi art. 8 ust. 2 ustawy. Pomoc, jaką otrzymują beneficjanci, pochodzi w takim przypadku ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Innymi słowy finansowanie wydatków ponoszonych w ramach SPO RZL dokonywane jest ze źródeł krajowych. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot 75% wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego.
W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedstawiony stan faktyczny wskazuje, że jest Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę przy realizacji projektu "Lotny konsultant - pilotażowy model współdziałania instytucji rynku pracy" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006. Wymieniony Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Za zarządzanie w/w programem w Polsce odpowiada Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. nr 166 poz.1743) dotacja środków unijnych następuje po wykonaniu określonego etapu projektu, po przedstawieniu dowodów świadczących o poniesionych przez beneficjenta wydatkach. (pkt. 5.3.3, 5.3.6)
Zatem także powyższe potwierdza, że pomoc, jaką otrzymuje beneficjent (w niniejszej sprawie firma X), pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych, a więc nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie - przy spełnieniu również warunku określonego w pkt 46 lit. b przepisu art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym (...) - uprawnia do zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.
W związku z powyższym wypłacane Pani wynagrodzenie podlega w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na ogólnych zasadach.

Powyższe stanowisko potwierdza wyjaśnienie Ministra Finansów zawarte w piśmie z dnia 30 sierpnia 2006r. znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412.

Nadto, dodać należy, iż nie może mieć wpływu na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie treść decyzji wydanych przez inne urzędy skarbowe w kwestii zwolnień na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozstrzygnięcia innych organów skarbowych uzależnione są bowiem od konkretnego stanu faktycznego.

Opisane okoliczności faktyczne i prawne uzasadniają zatem zmianę postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 8 marca 2006r. - w trybie art.14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej - w sposób wyżej przedstawiony.

Jednocześnie tut. organ informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego i prawnego w dniu jej wydania.

Na niniejszą decyzję przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Izba Skarbowa w Opolu