Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja pod... - Interpretacja - OG-005/143/2006/PD II/415-58/06

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.10.2006, sygn. OG-005/143/2006/PD II/415-58/06, Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 18.07.2006 r. (data wpływu - 24.07.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dot. opodatkowania przychodów z funduszu świadczeń socjalnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego we wniosku z dnia 18.07.2006 r. (data wpływu - 24.07.2006 r.) wynika, iż Wojskowe Biuro Emerytalne w Kielcach zgodnie z ustawą z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66) wypłaca emerytom i rencistom wojskowym a także wdowom po zmarłych świadczeniobiorcach niżej wymienione świadczenia pieniężne:

  1. emeryturę wojskową,
  2. wojskową rentę inwalidzką,
  3. wojskową rentę rodzinną,
  4. dodatki do emerytury lub renty,
  5. zasiłki pogrzebowe.

Oprócz powyższych świadczeń, biuro wypłaca również świadczenia socjalne, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 października 2005 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 216, poz. 1829). Świadczeniobiorca może korzystać z następujących świadczeń socjalnych:

  1. zapomogi pieniężnej,
  2. dopłaty do kosztów leczenia,
  3. zwrotu całkowitego lub częściowego kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej sprawowanej w domu chorego,
  4. dopłaty do kosztów wypoczynku w wojskowych domach (zespołach) wypoczynkowych - zakładach budżetowych,
  5. dopłaty do kosztów zorganizowanego wypoczynku krajowego.

Łączna wysokość przyznanych świadczeń socjalnych nie może w ciągu roku kalendarzowego przekroczyć kwoty stanowiącej dziesięciokrotność najniższej emerytury.

W związku z powyższym Jednostka zwraca się z zapytaniem, jak należy traktować przychody płatne z funduszu socjalnego, chodzi głównie o zapomogi wypłacane w związku z trudną sytuacją materialną dla emerytów, rencistów oraz wdów pobierających renty rodzinne, częściowej refundacji kosztów leczenia w formie pieniężnej, dopłat do wypoczynku - w wysokości do 90% opłaty za zakwaterowanie i wyżywienie płatnych przelewem przez wojskowy organ emerytalny na rachunek bankowy wojskowego domu wypoczynkowego na podstawie wystawionej faktury.

Pytanie Jednostki: W jakiej wysokości i na jakich zasadach należy pobrać zaliczkę na podatek oraz na jakim druku PIT należy wykazać przychody z powyższych tytułów?

Do chwili obecnej Jednostka od zapomóg i dopłat do kosztów leczenia pobierała zaliczkę na podatek w wysokości 19% i wykazywała co miesiąc w deklaracji PIT-8A. Dopłaty do wypoczynku do tej pory nie występowały.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66 ze zm.)żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej przysługuje z budżetu państwa, na zasadach określonych w ustawie, zaopatrzenie emerytalne z tytułu wysługi lat lub w razie całkowitej niezdolności do służby, a członkom ich rodzin - w razie śmierci żywiciela.

Stosownie do art. 2 pkt 1 i 2 w/w ustawy w ramach zaopatrzenia emerytalnego przysługują za zasadach określonych w ustawie:

1) świadczenia pieniężne:

  1. emerytura wojskowa,
  2. wojskowa renta inwalidzka,
  3. wojskowa renta rodzinna,
  4. dodatki do emerytury lub renty,
  5. zasiłek pogrzebowy;

2) inne świadczenia i uprawnienia:

  1. świadczenia lecznicze,
  2. świadczenia socjalne,
  3. prawo do umieszczenia w domu emeryta wojskowego.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 października 2005 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 216, poz. 1829) świadczeniobiorca może korzystać z następujących świadczeń socjalnych:

  1. zapomogi pieniężnej;
  2. dopłaty do kosztów leczenia;
  3. zwrotu całkowitego lub częściowego kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej sprawowanej w domu chorego;
  4. opłaty do kosztów wypoczynku w wojskowych domach (zespołach) wypoczynkowych - zakładach budżetowych;
  5. dopłaty do kosztów zorganizowanego wypoczynku krajowego.

Łączna wysokość przyznanych świadczeń socjalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5, nie może w ciągu roku kalendarzowego przekroczyć kwoty stanowiącej dziesięciokrotność najniższej emerytury - § 5 ust. 2 w/w rozporządzenia z dnia 20 października 2005 r.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % należności.

Obowiązek ten ciąży na płatnikach na mocy art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którzy mają pobrać zryczałtowany podatek dochodowy i przekazać go w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby, bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklarację wzór PIT-8A o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z analizy treści cytowanego wyżej art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów mają szeroki zakres i nie odnoszą się wyłącznie do świadczeń, jakie emeryci i renciści otrzymują od swoich byłych pracodawców. Dotyczą one bowiem wszystkich świadczeń otrzymywanych w związku z uprzednio łączącym emeryta i rencistę stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracą nakładczą i spółdzielczym stosunkiem pracy. Zastosowanie w/w przepisu nie jest zatem uzależnione od tego, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot. Ważne jest jedynie, aby beneficjentem świadczenia była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz, aby udzielone tym osobom świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ich stosunku służbowego, czy stosunku pracy (stosunków pokrewnych).

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia od podatku dochodowego zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł., z zastrzeżeniem pkt 40 i 79 (nie znajdujących zastosowania w przedmiotowej sprawie).

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak definicji długotrwałej choroby, nie ma też zamkniętego katalogu chorób uważanych za długotrwałe. Zatem należy odnieść się do literalnego brzmienia tego przepisu, w oparciu o doświadczenie życiowe. Za chorobę długotrwałą należy uznać każdą chorobę wymagającą leczenia, w tym choroby przewlekłe, nieuleczalne, wrodzone, poświadczone odpowiednimi dokumentami (zaświadczenia lekarskie).

Również w w/w ustawie podatkowej brak definicji "zdarzenia losowego". Należy zatem przyjąć na potrzeby klasyfikowania takich zdarzeń potoczne znaczenie tego określenia. "Zdarzenie losowe" to zdarzenie zależne od losu, przytrafiające się w sposób nieprzewidywalny, niezależny od woli człowieka, związane z przypadkowością oraz brakiem możliwości przewidzenia rezultatu.

W związku z powyższym zapomogi w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł wypłacone przez Jednostkę dla emerytów i rencistów oraz wdów pobierających renty rodzinne - spełniające warunki, o których mowa w cytowanym wyżej przepisie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy podatkowej, są wolne od podatku dochodowego.

Natomiast wypłata zapomogi w związku z trudną sytuacją materialną powoduje konieczność jej opodatkowania:

  • u emerytów i rencistów 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w cytowanym wyżej art.30 ust.1 pkt 4 ustawy i wówczas na Jednostce ciążą obowiązki płatnika zgodnie z cytowanymi wyżej przepisami art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
  • dla wdów pobierających renty rodzinne stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art.20 ust. 1 ustawy podatkowej i wówczas na Jednostce nie ciążą obowiązki płatnika do pobrania zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego. Jednakże w myśl art. 42a ustawy podatkowej Jednostka ma obowiązek sporządzić dla takich osób informację o wysokości przychodów wzór PIT-8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego, właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Ponadto przepis art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia od podatku dochodowego dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

W sytuacji gdy brak przesłanek uprawniających do zwolnienia od podatku przedmiotowych dopłat do wypoczynku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy podatkowej to w przypadku:

  • emerytów i rencistów dopłaty te podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym i wówczas na Jednostce ciążą obowiązki płatnika zgodnie z cytowanymi wyżej przepisami art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
  • wdów pobierających renty rodzinne dopłaty te stanowią przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wówczas na Jednostce nie ciążą obowiązki płatnika do pobrania zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego. W myśl art. 42a ustawy podatkowej Jednostka ma jednak obowiązek sporządzić dla tych osób informację o wysokości przychodów wzór PIT-8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego, właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

A zatem stanowisko Jednostki zawarte we wniosku nie jest prawidłowe.

Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach