Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art.216 § 1, art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11 września 2006r. w sprawie udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko wnioskodawcy w sprawie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jednorazowych środków otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy w Ostrołęce na rozpoczęcie działalności gospodarczej w kwocie 10.000zł. i zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych tymi środkami jako prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Podatnik w dniu 11 września 2006r. zwrócił się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego w sprawie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym udzielonej pomocy przez Powiatowy Urząd Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej i zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych ww. środkami.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
1. Stan faktyczny
Podatnik od 1 lipca 2006r. jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą na zasadach ogólnych. Na rozpoczęcie działalności w czerwcu 2006r. Powiatowy Urząd Pracy przyznał mu środki pieniężne z Funduszu Pracy w kwocie 10.000zł., które przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w miesiące czerwcu 2006r. przeznaczone zostały na zakup wyposażenia firmy,
2. Zapytanie
Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy wartość udzielonej pomocy przez Powiatowy Urząd Pracy jest wolna od podatku dochodowego i czy wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej sfinansowane środkami z Funduszu Pracy stanowić będą koszty uzyskania przychodów?
3. Stanowisko wnioskodawcy
W ocenie Podatnika otrzymane środki z Powiatowego Urzędu Pracy są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art.21 ust.1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym.Natomiast w odniesieniu do wydatków poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej i sfinansowanych ww. środkami Podatnik jest zdania, że stanowią koszty uzyskania przychodów z wyjątkiem odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych zakupionych za powyższe środki.
4. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce po analizie przedstawionego stanu faktycznego w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdza, że stanowisko Podatnika jest prawidłowe i wyjaśnia.
Generalną zasadą wynikającą z treści art.9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jednolity: Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jest opodatkowanie podatkiem dochodowym wszelkiego rodzaju dochodów, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art.21,52,52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jednocześnie przepis art. 21 ust.1 pkt 121 wyżej cyt. ustawy o podatku dochodowym stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art.46 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U.Nr 99,poz. 1001 z późn. zm.).
W przypadku Podatnika przyznane środki przez Powiatowy Urząd Pracy w Ostrołęce w kwocie 10.000zł. na rozpoczęcie działalności gospodarczej i wypłacone z Funduszu Pracy na zakup wyposażenia firmy - wolne są od podatku dochodowego na podstawie wyżej cyt. przepisów ustawy o podatku dochodowym.
Z definicji kosztów uzyskania przychodów wyrażonej przepisami art.22 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23.
Zatem za koszt uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej może być uznany każdy wydatek (koszt) w tym również sfinansowany ze środków przyznanych bezrobotnemu z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej, o ile pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z tym źródłem przychodów i jednocześnie nie jest wymieniony w art.23 ww. ustawy.
Jednocześnie nadmienia się, iż zgodnie z art.23 ust.1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art.22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonych od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jeżeli Podatnik wydatki na zakup środka trwałego pokryje środkami otrzymanymi z Funduszu Pracy na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy , to odpisy amortyzacyjne od tych środków nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.
Reasumując stwierdzić należy, iż w obowiązującym stanie prawnym nie ma przeszkód, aby do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej zaliczyć wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów, niezwiązane z nabyciem lub wytworzeniem środków trwałych, sfinansowane ze środków Funduszu Pracy przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, ponieważ ustawodawca nie wymienił w art.23 ust.1 pkt 56 ustawy kosztów nieuznanych za koszty uzyskania przychodów - wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów) o których mowa w art.21 ust.1 pkt121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na względzie stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce uznaje za prawidłowe Pana stanowisko zawarte we wniosku z dnia 11 września 2006r. i postanowił jak w sentencji.
Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce informuje, że interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.