Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 216, art 14a § 1 i 4 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego, po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości zmniejszenia podatku należnego o kwotę stanowiącą 1 % podatku, w związku z
dokonaną wpłatą na rzecz organizacji pożytku publicznego
- postanawia uznać przedstawione stanowisko za nieprawidłowe
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 04.05.2006r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących możliwości zmniejszenia podatku należnego o kwotę stanowiącą 1 % podatku, w związku z dokonaną wpłatą na rzecz organizacji pożytku publicznego. Ww. wniosek został uzupełniony przez Podatników w dniu 08.06.2006r. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnicy w dniu 23 marca 2006r. złożyli do tutejszego Urzędu Skarbowego wspólne zeznanie PIT-36 o wysokości uzyskanego dochodu w roku podatkowym 2005, w którym to zeznaniu dokonali zmniejszenia podatku należnego o 1 % z tytułu wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego - Fundacji Dzieciom "Zdążyć z Pomocą". Powyższa wpłata w wysokości 59 zł, została dokonana dopiero 7 kwietnia 2006r.
Podatnicy zwrócili się z zapytaniem, czy w związku z wyżej opisaną sytuacją są zobowiązani do złożenia korekty zeznania podatkowego, czy też uwzględniając szczytny cel możliwe jest odstąpienie od konieczności składania korekty PIT-36. Jako własne stanowisko w sprawie Podatnicy, przedstawiają pogląd, iż biorąc pod uwagę ich dobrą intencję (wsparcie finansowe rodziny mającej bardzo chore dziecko) oraz to, że opóźnienie w wykonaniu przelewu jest niewielkie, zmniejszenie podatku z tytułu wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego jest zasadne.
Ocena prawna stanowiska Podatników
Zgodnie z art. 27d ustawy z dn. 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 cyt. ustawy, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-4, jeżeli podatnik w okresie od dnia 1 maja do dnia 31 grudnia roku podatkowego oraz od dnia 1 stycznia do dnia złożenia zeznania za rok podatkowy, nie później jednak niż do upływu terminu określonego dla złożenia tego zeznania, dokonał darowizny pieniężnej, zwanej dalej "wpłatą", na rzecz organizacji pożytku publicznego działającej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego, zwanej dalej "organizacją pożytku publicznego". W oparciu o powyższy przepis należy stwierdzić, iż w sytuacji terminowego złożenia zeznania podatkowego, ostateczną datą dokonania wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego, uprawniającą do zmniejszenia podatku należnego, jest dzień złożenia zeznania, natomiast w sytuacji, gdy zeznanie jest składane po upływie ustawowego terminu, datę "graniczną" wpłaty stanowi termin określony dla złożenia zeznania.
Tym samym, podatnikom dokonującym wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego po dniu złożenia zeznania (nawet jeżeli miało to miejsce przed upływem terminu do złożenia zeznania) nie przysługuje prawo
zmniejszenia podatku należnego o kwotę stanowiącą 1% podatku. Ponadto, aby można było dokonać zmniejszenia podatku o 1 % , oprócz dokonania wpłaty w terminie wyznaczonym przez ustawodawcę, muszą zostać spełnione jeszcze dodatkowe warunki, a mianowicie zmniejszenie to:nie może przekroczyć kwoty dokonanej wpłaty, i zarazem nie może być wyższe od kwoty stanowiącej 1% podatku należnego, wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1., przy czym kwotę zmniejszenia zaokrągla się do pełnych dziesiątek groszy w dół,nie dotyczy wpłat na rzecz organizacji pożytku publicznego prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego,winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami,stosuje się, jeżeli dokonane wpłaty:
1) zostały udokumentowane dowodem wpłaty na
rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego, z którego w szczególności wynika: imię i nazwisko oraz adres wpłacającego, kwota dokonanej wpłaty, nazwa organizacji pożytku publicznego, na rzecz której dokonana została wpłata,
2) nie zostały odliczone od dochodu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 oraz od przychodu lub podatku na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Wyżej przestawione warunki powinny być spełnione w sposób kumulatywny, w związku z czym brak choćby jednego z nich powoduje, iż podatnicy tracą możliwość dokonania zmniejszenia podatku.
W związku z powyższym postanowiono jak na wstępie.
Niniejsza interpretacja odnosi się do stanu faktycznego przedstawionego przez Podatników i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art.14b § 1 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylania w trybie określonym w art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.