D E C Y Z J A - Interpretacja - IPB2/4117-0037/06/3

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.10.2006, sygn. IPB2/4117-0037/06/3, Izba Skarbowa w Katowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

D E C Y Z J A

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu zażalenia, które wpłynęło do Urzędu w dniu 16.08.2006 r., wniesionego przez p. ... zam. ..., ul. ... na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w .... z dnia 04.08.2006 r. nr ... stwierdzające, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku, który wpłynął do Urzędu w dniu 17.05.2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe

- Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach odmawia uchylenia postanowienia organu pierwszej instancji.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 09.05.2006 r., które wpłynęło do Urzędu Skarbowego w Jaworznie w dniu 17.05.2006 r., p. ... złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż pracodawca podatnika Firma ... spółka cywilna, obok działalności komercyjnej zajmuje się opracowywaniem i realizacją projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Obecnie realizowane są cztery niezależne projekty, dwa szkoleniowe w ramach działania 1.5 Społecznego Programu Operacyjnego Rozwoju zasobów Ludzkich i dwa badawcze w ramach działania 2.1 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. W przyszłości spółka ma zamiar realizować projekty w ramach innych działań EFS (1.1, 1.4, 1.6 SPO RZL, 2.3, 2.4 ZPORR). Realizacja projektów jest działalnością "non-profit". Stosownie do wymogów prawa podatkowego jak i EFS firma dochowuje wszelkiej staranności w prawidłowym rozliczeniu dotacji unijnych stosując osobną ewidencję przychodów i wydatków dla każdego z projektów, które rozlicza z instytucją wdrażającą i ogólną książkę przychodów i rozchodów dla całej jednostki. Podatkowo przychód w postaci dotacji wykazywany jest jako nie podlegający opodatkowaniu, a wydatki związane z projektami nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.
Dla celów realizacji projektów spółka zatrudniła podatnika, jako wykonawcę na zasadzie umowy zlecenia. W ramach zawartej umowy podatnik wykonuje następujące czynności:
nauczanie beneficjentów projektu "Kultowa młodzież w kul społeczeństwie" Integracja społeczna i zawodowa młodzieży" w trakcie zajęć "Kursu języka angielskiego".

W oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny podatnik zadał pytanie:Czy jego dochód uzyskiwany od firmy ... s.c. na podstawie umowy zlecenia lub innej z umów cywilnoprawnych, zawartej z beneficjentem Europejskiego Funduszu Społecznego jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku, kiedy jest osobą realizującą cel projektu dotowanego przez ten fundusz, a pełnione przez podatnika stanowisko i zakres obowiązków odpowiada danym zawartym we wniosku o dofinansowanie.

Zdaniem podatnika wynagrodzenia zleceniobiorców spółki wykonujących określone działania w w/w projektach powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatnik powołał się w tym względzie na wyjaśnienie Ministra Finansów z dnia 27.06.2003r. Nr PB5/IMD-003-21-1128/03.

Postanowieniem z dnia 04.08.2006 r. nr ... Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... stwierdził, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Pismem, które wpłynęło do Urzędu Skarbowego w dniu 16.08.2006 r. p. ... wniósł zażalenie na w/w postanowienie, w którym wnosi o uchylenie zaskarżonego postanowienia. Podatnik podnosi, iż norma przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy nie może dotyczyć jego zleceniodawcy w kwestii zwolnienia, gdyż firma ... s.c. nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Zleceniodawca firma ... s.c. jest dysponentem środków przyznanych z EFS, a bezpośrednimi wykonawcami są wykładowcy, gdyż przedmiotem projektu były szkolenia.

Rozpatrując powyższe zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w ... stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych.
Przedstawiony stan faktyczny wskazuje, że podatnik jest zatrudniony na podstawie umowy zlecenia przy realizacji projektu, który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) NR 1260 /1999 dotyczącego zarządzenia i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).
Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych oraz z umów cywilnoprawnych uzyskiwanych przez osoby uczestniczące we wdrażaniu Programów finansowanych z funduszy strukturalnych, nie ma zastosowania żadne ze zwolnień przedmiotowych, określonych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji przychody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek stosownie do przepisu art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilno - prawnych, stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 tej ustawy.

Powyższe stanowisko potwierdzają wyjaśnienia Ministra Finansów zawarte w piśmie z dnia 30.08.2006 r. znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412.
W świetle obowiązujących przepisów, stanowisko reprezentowane przez podatnika należy uznać za nieprawidłowe.
Organ podatkowy pierwszej instancji podjął prawidłowe rozstrzygnięcie, lecz w uzasadnieniu podjętego rozstrzygnięcia nie dokonał pełnej interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (oparł się na postanowieniach lit. b cyt. przepisu), co organ odwoławczy w niniejszej decyzji konwalidował.

Biorąc powyższe pod uwagę, brak jest przesłanek do uchylenia postanowienia organu pierwszej instancji.
Powołanie się podatnika na inne interpretacje co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, nie ma znaczenia w niniejszej sprawie.
Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości m. in. naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Udzielona przez naczelnika urzędu skarbowego interpretacja ma zatem charakter jednostkowy i konkretny, lecz jedynie w stosunku do podmiotu, który wystąpił z wnioskiem do organu podatkowego o pisemną interpretację.

Mając na względzie powyższe orzeczono jak w sentencji.
Decyzja niniejsza, na mocy art. 143 Ordynacji podatkowej, została wydana z upoważnienia Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.
Decyzja ta jest ostateczna. Służy na nią skarga (w dwóch egzemplarzach) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2 za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach - Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała) w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.

Izba Skarbowa w Katowicach