D E C Y Z J A - Interpretacja - 1463/DRa-III/4117/1/63/06/GR

Shutterstock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.10.2006, sygn. 1463/DRa-III/4117/1/63/06/GR, Izba Skarbowa w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

D E C Y Z J A

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 06.06.2006r. nr 1424/2150/4111/415/27/06 stwierdzające, że stanowisko Pana wyrażone we wniosku z dnia 13.03.2006r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania przychodów ze sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej w ramach działalności gospodarczej z odnawialnych źródeł energii jest prawidłowe..

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 13.03.2006r. Pan wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że prowadzi działalność gospodarczą w spółce cywilnej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, przychody osiągane z prowadzonej działalności opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 5,5%.Zdaniem Pana w związku z wejściem w życie od dnia 01.10.2005r. ustawy z dnia 04.03.2005r. o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. nr 62, poz. 552) część ceny sprzedaży wyprodukowanej energii uzyskuje z zakładu energetycznego nabywającego energię do dalszej dystrybucji, a pozostałą część ceny sprzedaży w świadectwach pochodzenia. W związku z wytwarzaną energią otrzymuje od operatorów systemu przesyłowego lub dystrybucyjnego potwierdzenia ilości energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł. W oparciu o te potwierdzenia Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydaje świadectwa pochodzenia w formie zaświadczeń, które zgodnie z przepisami ustawy Prawo energetyczne stanowią dokument potwierdzający istnienie i posiadanie praw majątkowych, które są zbywalne i stanowią towar giełdowy. Obrót świadectwami pochodzenia odbywa się na giełdzie towarowej (TEG).Zdaniem Pana prawa majątkowe do świadectw pochodzenia są towarem wytworzonym w wyniku procesu produkcyjnego, a jedynie do celów rozliczeniowych ustawodawca dzielił sam produkt fizyczny jakim jest energia elektryczna i jej cechę ekologiczną, której urzędowym potwierdzeniem jest świadectwo pochodzenia. Uważał więc, że przychód ze zbycia praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia należy uznać za przychód z działalności wytwórczej i opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 5,5%.

W dniu 06.06.2006r. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu wydał postanowienie nr 1424/2150/4111/415/27/05 w którym stwierdził, że przedstawione przez Pana stanowisko w złożonym w dniu 13.03.2006r. wniosku jest prawidłowe.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu uznał, że przychodem z działalności wytwórczej w zakresie produkcji energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii jest zarówno kwota należna Podatnikowi od przedsiębiorstwa energetycznego, jak również należność ze sprzedaży uzyskanych świadectw pochodzenia energii ponieważ sprzedaż praw majątkowych do świadectw pochodzenia tej energii jest nieodwracalnie związana z wytwarzaniem energii z odnawialnych źródeł. Oznacza to, że przychody ze sprzedaży praw majątkowych czyli prawa do energii należy zakwalifikować do przychodów z działalności wytwórczej i opodatkować stawką 5,5%.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę, stanowiskiem Strony oraz postanowieniem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 06.06.2006r. stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 9e ust. 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 roku - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2003 r., Nr 153, poz. 1504, z późn. zm.), prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit.d ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. Nr 103, poz. 1099, z późn. zm.). W związku z powyższym, prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii należy uznać za instrumenty finansowe nie będące papierami wartościowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit.e ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. Nr 183, poz. 1538). W konsekwencji przychody uzyskane ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii należy zaliczyć do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.). Przychody te są opodatkowane 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do przychodów tych nie ma zastosowania opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Oznacza to, że do innych przychodów poza wyżej wymienionymi, zgodnie z przepisami ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie ma zastosowania. Brak możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów osiąganych ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii nie oznacza, iż przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu takiej energii podlegają wyłączeniu z tej formy opodatkowania. Należy bowiem zauważyć, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 10 ust. 1 rozróżnia poszczególne źródła przychodów. Takimi źródłami są m.in. pozarolnicza działalność gospodarcza oraz kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Od zakwalifikowania przychodu do danego źródła zależy sposób opodatkowania tego przychodu. W przypadku przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej przepisy ustaw podatkowych przewidują możliwość wyboru przez podatnika formy opodatkowania tych przychodów. Natomiast dla przychodów z kapitałów pieniężnych przepisy ustaw podatkowych takiego wyboru nie przewidują.

Zgodnie z art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. Z 2005r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) organ odwoławczy w drodze decyzji z urzędu zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, m. in. jeżeli rażąco narusza ono prawo. Rażącym naruszeniem prawa jest naruszenie oczywiste, gdy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji jest ewidentne sprzeczne z wyraźnym lub nie budzącym wątpliwości przepisem prawa.

Zgodnie z regulacją art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej zmiana postanowienia organu pierwszej instancji wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi.

Niniejsza decyzja wydana została na podstawie stanu prawnego, obowiązującego na dzień złożenia wniosku przez Stronę.

W związku z tym że postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu rażąco narusza prawo - należało orzec jak w sentencji.

Niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia ( art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).

Od niniejszej decyzji stosownie do art. 220 § 1, art. 221 i art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej Stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Radomiu, ul. Struga 26/28 w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Zgodnie z art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa odwołanie powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Izba Skarbowa w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Radomiu