Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa(Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 09.05.2006r.(data wpływu do tut. organu podatkowego 12.05.2006r.) uzupełnionego pismem z dnia 20.07.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania art. 21 ust. 1 pkt. 46ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w indywidualnej sprawie - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawia uznać stanowisko wyrażone we wniosku - za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 09.05.2006r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 12.05.2006r.)uzupełnionym następnie pismem z dnia 20.07.2006r. (data wpływu 20.07.2006r.) wystąpionoo udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawyz dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w indywidualnej sprawie(Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 10.01.2005r. Partnerstwo w skład którego weszła m.in. Fundacja X uzyskało dofinansowanie na projekt "xyz" przyznane w ramach "Tematu A: Ułatwienie wchodzeniai powrotu na rynek pracy osobom mającym trudności z integracją lub reintegracją celem promowania rynku pracy otwartego dla wszystkich" ze środków "Programu operacyjnego Europejskiego Funduszu Społecznego" w ramach "Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUALdla Polski 2004-2006". Dnia 02.01.2006r. Fundacja Xz siedzibą w Warszawie, jako Administrator Projektu "xyz" zawarłaz podatniczką umowę o pracę na stanowisku "Sekretarka Projektu" z zakresem obowiązków: prowadzenie księgi korespondencji przychodzącej i wychodzącej oraz gromadzenie jejw tematycznych teczkach i segregatorach; nadzorowanie obiegu korespondencji; pozyskiwanie, gromadzenie, porządkowanie i archiwizacja dokumentacji związanej z realizacją zadań projektu; prowadzenie listy obecności i kontroli wpisów pracowników Biura Projektu; prowadzenie rejestru beneficjentów ostatecznych projektu i innych rejestrów; obsługa administracyjna i prowadzenie terminarza spotkań; organizacja i obsługa narad; aktywny udział w pracach Komisji ds. etykii równości płci; przepisywanie, wysyłka i aktywny udział w pisaniu pism zleconych; załatwianie spraw związanych z obsługa techniczną Biura Projektu; prowadzenie rejestru i planowanie zużycia materiałów biurowych i eksploatacyjnych; łączenie rozmów telefonicznych; udzielanie podstawowych informacji nt. Projektu; stała obsługa skrytek mailowych i pocztowych; przekazywanie zleconych informacji Partnerom i członkom personelu; stałe monitorowaniei aktualizacja wiedzy dotyczącej funkcjonowania i organizacji Projektu; współpraca i niesienie pomocy innym pracownikom; wykonywanie innych prac zleconych. Z pisma z dnia 20.07.2006r. stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika ponadto, iż wynagrodzenie podatniczki było bezpośrednio finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy tj. z funduszy pochodzącychze środków "Programu operacyjnego Europejskiego Funduszu Społecznego" w ramach"Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006"
Zdaniem wnioskodawczyni, dochody otrzymywane przez nią z tytułu umowy o pracę zawartej w dniu 02.02.2006r. zwolnione są, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ spełnione są warunki przewidziane w tym. przepisie, tj. wynagrodzenie jej wypłacane finansowane jest z funduszy pochodzących ze środków "Programu operacyjnego Europejskiego Funduszu Społecznego" w ramach "Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski2004-2006", a podatniczka zatrudniona jest na stanowisku "Sekretarka Projektu", bezpośrednio realizującym cel projektu.
Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów dokonując oceny stanu faktycznegoi stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionychw art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawyz dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) zaniechano poboru podatku.
Z kolei art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) stanowi, iż wolne od podatku dochodowegosą dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanychna podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjamilub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy;b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizującycel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z brzmienia cytowanego powyżej przepisu wynika, że zwolnieniem z opodatkowania objęte są dochody podatników, jeżeli dochody te łącznie spełniają warunki wymienione w lit. a) i b) art. 21 ust. 1 pkt. 46 ww. ustawy, dotyczące pochodzenia środków bezzwrotnej pomocy przyznanychna podstawach wskazanych w lit. a) tego przepisu, podstawy prawnej uzyskanych dochodów,tj. umowy o pracę lub mowy cywilnoprawnej oraz bezpośredniej realizacji przez osobę fizyczną uzyskującą dochód, celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Ze zwolnienia korzystają zatem dochody uzyskane przez osoby fizyczne, które zawarły umowę z instytucją otrzymującą pomoc finansową (beneficjent pomocy), a przedmiot tej umowy służy bezpośrednio realizacji programu, na który przyznana została pomoc finansowa.
Bezpośrednia realizacja celu programu ma miejsce w przypadku, gdy określona osoba wykonuje w ramach programu pomocowego czynności o charakterze merytorycznym,a nie pomocniczym. Istotną okolicznością wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest więc charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynnościo charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizacje programu,tj. są to czynności dodatkowe, niesamodzielne, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie. Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywanew oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniudo obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni,w drugim zaś pośredni. Tak więc czynnościami merytorycznymi będzie np. koordynowanie programu, zaś czynnościami pomocniczymi będzie m.in. obsługa księgowości czy sekretariatu. Istotne jest przy tym, iż zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez pracowników winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z nimi przez bezpośredniego beneficjenta umowach o pracę lub umowach zlecenie / o dzieło. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że wynagrodzenie wypłacane podatniczce zatrudnionej na stanowisku "Sekretarka Projektu" finansowane jest bezpośrednio z funduszy pochodzących ze środków "Programu operacyjnego Europejskiego Funduszu Społecznego"w ramach "Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006", tj. ze środków pomocy bezzwrotnej, natomiast zakres obowiązków przez nią wykonywanych wskazuje,iż są to czynności o charakterze pomocniczym, które nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W świetle powyższego nie zostały spełnione łącznie warunki wymienione w lit. a) i b) art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,tak więc dochody podatniczki z tytułu przedmiotowego wynagrodzenia nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych
Mając na uwadze powołane powyżej uregulowania prawne oraz przedstawionystan faktyczny, tutejszy organ podatkowy uznaje stanowisko wyrażone we wnioskuza nieprawidłowe.
Powyższa interpretacja odnosi się jedynie do stanu faktycznego przedstawionegoprzez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.